ФОРМУВАННЯ УПРАВЛІНСЬКОЇ ФУНКЦІЇ У МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ В КОНТЕКСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

Natalia Semeryak, Natalia Trokhaniak

Анотація


Проаналізовано зміст управлінської функції, визначено особливості її формування у майбутніх учителів початкової школи в контексті професійної підготовки в умовах закладу вищої освіти. Проаналізовано нормативні документи, які розкривають особливості управлінської функції, її структурні компетентності (прогностична, організаційна, оцінювальна), запропоновано характеристику кожної із означеної компетентностей.  Показано, що управлінська функція визначає змістове наповнення педагогічного менеджменту, що все більше набуває актуальності та значимості в умовах реалізації провідних концептуальних положень нової української школи; визначено об’єкт і предмет педагогічного менеджменту. Запропоновано напрями професійної діяльності менеджера – керівника закладу освіти: стратегічний, матеріально-технічний, фінансовий, інноваційний, адміністративний, соціально-педагогічний.

Зазначено, що ефективність та результативність проведення занять з метою формування структурних компонентів управлінської функції значною мірою залежить від чіткості розроблених критеріїв оцінювання різних видів завдань, обговорення результатів та пошуку конструктивних рішень для розв’язання професійно-орієнтованих ситуацій. Описано критерії оцінювання та вимоги до укладання есе (стислість та чіткість викладу інформації в межах означеної теми; обґрунтована власна позиція автора; чітка композиційна побудова, що характеризується логікою та структурованістю; забезпечення внутрішньої логіки викладу інформації тощо) та кейсів (зміст повинен відображати змістове поєднання декількох тем; повинно бути чітко зазначено вікову категорію героїв; питання для розгляду повинні вимагати обґрунтовуючі або ж коментовані відповіді, щоб можна було оцінити увесь потенціал того, хто відповідає).

Ключові слова: професійна підготовка, управлінська функція, менеджмент освіти, есе, кейс, учитель початкової школи.

 


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Байбакова О. О. Сучасні погляди на педагогічний // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія Педагогіка. Соціальна робота / [редкол.: Козубовська І. В. (гол. ред.) та ін.]. Ужгород : Вид-во УжНУ «Говерла», 2011. Вип. 23. С. 13–16. URL : https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/6257/1/%D0%A1%D0%A3%D0%A7%D0%90%D0%A1%D0%9D%D0%86%20%D0%9F%D0%9E%D0%93%D0%9B%D0%AF%D0%94%D0%98%20%D0%9D%D0%90%20%D0%9F%D0%95%D0%94%D0%90%D0%93%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%A7%D0%9D%D0%98%D0%99%20%D0%9C%D0%95%D0%9D%D0%95%D0%94%D0%96%D0%9C%D0%95%D0%9D%D0%A2.pdf
  2. Іванов Є. Тенденції і перспективи демократизації управління освітніми закладами в Україні на засадах державно-громадського управління // Pedagogy and Psychology : Science and Education a New Dimension. 2017. № (52). Р. 30–33. URL : http://dspace.luguniv.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/3796/1/ped_psy_iv52_113.pdf
  3. Калініна Л. Управління новою українською школою. 2017. № 1–2 (793–794). С. 12–21. URL : https://lib.iitta.gov.ua/706820/1/dyg-2017-01-KalininaLM_Upravlinnya_novoyu_ukr_shkoloyu.pdf
  4. Кондратьєва А. В. Нові підходи до управління закладом освіти в умовах Нової української школи // Інноваційна педагогіка. Вип. 12. Т. 2/2019. С. 89–92. URL : http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/12/part_2/21.pdf
  5. Македонська С. І. Мененджмент, як прояв загального в індивідуальному в управлінській діяльності керівника закладу освіти / VІ Міжнародна науково-практична конференція “Неперервна освіта нового сторіччя: досягнення та перспективи” URL : https://ele.zp.ua/conference/
  6. Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти Наказ МОН, № 776 від 16.07.2018 р. URL : https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti
  7. Професійний стандарт за професіями “Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти”, “Вчитель закладу загальної середньої освіти”, “Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)” URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text
  8. Стандарт вищої освіти України. Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти. Ступінь – бакалавр. Галузь знань – 01 Освіта/Педагогіка. Спеціальність – 013 Початкова освіта. Затверджено та введено в дію наказом Міністерства освіти і науки України від 23.03.2021 № 357. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/013-Pochatk.osvita-bakalavr.28.07.pdf
  9. Сікорська С. Використання методу кейс-стадії, його місце в системі інноваційних технологій в навчальному процесі. URL : http://oldconf.neasmo.org.ua/node/3104
  10. Як писати есе : корисні поради. Українська мова та література. URL: https://zno.if.ua/?p=985




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2022.37.11652

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.