РОЗВИТОК ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВІДРОДЖЕННЯ НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ

Kateryna Kryshinets-Andyaloshiy

Анотація


Обґрунтовано особливості розвитку закладів загальної середньої освіти в Україні наприкінці ХХ ст. Наголошено, що в цей період відбуваються значні освітні перетворення, які для української освіти ознаменувалися загальною професіоналізацією шкільної освіти для підготовки кваліфікованих працівників у різних сферах виробництва, просуванням демократичних підходів до застосування педагогічних інновацій (педагогіка співробітництва, пріоритетність високогуманних відносин у педагогічних і учнівських колективах на основі індивідуальних особливостей кожного, взаємної довіри, поваги і любові, розумної вимогливості, організації освітнього процесу з урахуванням творчого засвоєння соціального досвіду і сучасної культури). Визначено, що відбувалося удосконалення теоретичних положень, спрямованих на розробку принципів і закономірностей освітньої системи з використанням технологій моделювання. Школу (заклад освіти) розглянуто як цілісний живий організм, у якому все взаємопов’язане, як феномен педагогічної реальності, а важливою функцією закладу освіти є виховання особистості.

Зʼясовано, що наприкінці ХХ ст. активно розвивалися прогресивні ідеї розвитку закладів загальної середньої освіти: інтенсифікація творчої думки щодо перспективного розвитку загальної середньої освіти в умовах розбудови української державності, творення національної державної освітньої політики; активізація участі в реформуванні, крім науковців та освітян, громадсько-педагогічних і культурних діячів із метою формування національної системи освіти; відродження української школи на основі європейських цінностей, інноваційних принципів.

Схарактеризовано і проаналізовано нормативно-правові джерела, зокрема концепції, які створили синергетичний вплив на розвиток змісту освіти, на формування різних типів закладів освіти, системи управління загальною середньою освітою.

Ключові слова: заклад загальної середньої освіти, типи закладів освіти, функції закладу освіти, освітня політика.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Березівська Л. Д. Державна політика щодо диференціації організації та змісту шкільної освіти в Українській Радянській Соціалістичній Республіці у період “відлигиˮ (друга половина 50-х років–1964 р.). Рідна школа. 2014. № 1/2. С. 54–60.
  2. Березівська Л. Д. Організаційно-педагогічні засади реформування шкільної освіти в Україні у ХХ століття : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 ; Ін-т педагогіки АПН України. Київ, 2009. С. 275–407.
  3. Волкова Н. П. Педагогіка. Київ : Академвидав, 2012. 616 с.
  4. Гончаренко С. У., Мальований Ю. І. Про принципові положення концепції національної середньої загальноосвітньої школи. Радянська школа. 1990. № 10. С. 3–5.
  5. Закон України “Про загальну середню освітуˮ. 1999. URL : https://zakon.rada.gov.
  6. Закон України “Про повну загальну середню освітуˮ. 2020. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
  7. Карпова Л. Теоретико-методичні засади створення освітньо-розвивального середовища в спеціалізованих закладах загальної середньої освіти для обдарованих дітей : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки ; Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. 529 с. URL : http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Rada/D_64_ 053_04/ karpova
  8. Касьяненко М. Д. Педагогіка співробітництва : навч. посібник. Київ : Вища школа, 1993. 320 с.
  9. Киричук О. В. Концепція організації навчально-виховного процесу в школі розвитку. Рідна школа. 1994. № 6. С. 15–18.
  10. Концепція Нової української школи. 2018. URL : https://mon.gov.ua
  11. Красножон Н. Г. Загальноосвітня школа України в контексті суспільно-політичного життя (1943–1953 рр.) : автореф. дис. … канд. іст. наук : спец. 07.00.01 «Історія України» ; Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Київ, 2002. 17 с.
  12. Кремень В. Г. Освіта і наука України: шляхи модернізації (факти, роздуми, перспективи). Київ : Грамота, 2003. 216 с.
  13. Кузнєцова Л. В. Загальноосвітня школа України в умовах національного відродження. Кінець 80-х–початок 90-х років (історико-політичний аспект) : автореф. дис. ... канд. іст. наук : 07.00.01 «Історія України» ; Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Київ, 1993. 25 с.
  14. Лийметс Х. Й. Групповая работа на уроке. Москва : Знание, 1975. 64 с.
  15. Смолюк С. В. Організаційно-педагогічні умови становлення розвивального освітнього середовища в системі початкової освіти україни (кінець ХХ–початок ХХI ст.) : 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук. Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки. 18 с.
  16. Стратегія розвитку освітніх оцінювань у сфері загальної середньої освіти в Україні до 2030 року. 2019. URL : https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2019/07/190523_Strategiya-osvitnihtsinyuvan_UTSOYAO.pdf
  17. Управління загальноосвітніми навчальними закладами як активними системами: моделі та механізми : монографія / за наук. ред. Л. Калініної. Київ : Педагогічна думка, 2018. 224 с.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2022.37.11647

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.