ПРИНЦИП КОМПЛЕМЕНТАРНОСТІ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДИСТАНЦІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
Анотація
Відповідно до оновлення методологічного інструментарію науково-педагогічних досліджень, в умовах глобально-технологічних викликів та соціальних трансформацій актуалізовано необхідність застосування принципу комплементарності. Проаналізовано понятійні інтерпретації «комплементарності» як феномену, підходу, явища та сформовано авторське подання дефініції «принцип комплементарності» у педагогіці; виокремлено міждисциплінарні особливості; доведено актуальність у проєктуванні та функціонуванні інноваційних педагогічних систем; сформовано методологічний огляд протилежностей у взаємодоповнюючій взаємодії педагогічних явищ; визначено переваги педагогічних систем, які ґрунтуються на принципі комплементарності (стійкість, відкритість, динаміка та нелінійність розвитку, здатність до саморозвитку, адаптивність управління, конкурентність, індивідуальна неповторність); подано різновиди комплементарності у їхній функціональній взаємодії (підсилювана, флангова, збалансована).
Охарактеризовано результативні характеристики дистанційного навчання як результат комплементарних взаємовпливів (доступність, всеосяжність, паралелність, рівноправність, економічність). Доведено конструктивний вплив дистанційного навчання на педагогічну систему у структурних, функціональних та організаційних проявах.
Представлений аналіз професійної дистанційної підготовки вчителів початкової школи як інноваційної педагогічної системи, яка, відповідно до принципу комплементарності як системоутворювального чинника, є продуктивною за умови взаємообумовлених взаємозв’язків між тріадою «професійна підготовка–технології–ресурси» у вихідних категоріях «ідея–засіб–спосіб». Охарактеризовано суб’єктні особливості компонентів та можливості за умови комплементарної взаємодії.
Ключові слова: принцип комплементарності, професійна підготовка педагога початкової школи, дистанційне навчання, методологія, педагогічна система.
Повний текст:
PDFПосилання
- Балалаєва О. Ю. Функціональна детермінованість і комплементарність як принципи розробки електронних посібників. Інформаційні технології і засоби навчання. 2015. Т. 46. № 2. С. 1–10.
- Бородіна О. С. Принцип комплементарності в міждисциплінарних дослідженнях економіки. Економіка і прогнозування. 2015. № 2. С. 47–58.
- Гаврилишена О. Європейські підходи до реформування шкільної освіти у Фінляндії та України. Theory and methods of educational management. 2018. № 1(21). С. 1–15.
- Завидівська О. І. Феномен комплементарності в системі професійної освіти майбутніх менеджерів: концепт навчання здоров’яорієнтованому управлінню. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2019. № 2 (18). С. 292–299.
- Нестеренко Т. С. Професійна підготовка майбутнього вчителя початкової школи. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. 2018. Вип. 167. С. 69–74.
- Пилипенко Г. М. Інституціональна комплементарність трансформації освітнього простору. Economics Bulletin. 2019. № 4. С. 202–209.
- Нєнно І. М. Комплементарні активи як базис формування бізнес-моделей підприємств. Причорноморські економічні студії. 2016. Вип. 12–1. С. 175–180.
- Abuzyarova M. I. The complementarily of companies’ assets as an effective tool for managing innovation projects. London Journals in Economics, Marketing, Finance, Business and Innovation. 2015. Vol. 2. P. 7–17.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2022.36.11567
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.