РЕАЛІЗАЦІЯ ЗМІСТОВОЇ ЛІНІЇ «ДОСЛІДЖУЄМО МОВНІ ЯВИЩА» У ПРОЦЕСІ РОБОТИ З ФРАЗЕОЛОГІЗМАМИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Tamara Shevchuk, Olga Tkachuk

Анотація


Висвітлено особливості змістової лінії «Досліджуємо мовні явища» з точки зору її реалізації у процесі роботи з фразеологізмами на уроках української мови та читання, зазначено її місце в сучасних лінгвометодичних дослідженнях, обґрунтовано актуальність втілення в освітній процес початкової школи. Зокрема, наголошено на зміщенні пріоритетних акцентів від пасивного засвоєння знань школярами до оволодіння ними у процесі дослідницької діяльності. Саме таку діяльність передбачено змістовою лінією «Досліджуємо мовні явища» в початковому курсі мовно-літературної освітньої галузі.

Проаналізовано чинні освітні програми та підручники з української мови та читання для початкової школи, укладені відповідно до типової освітньої програми, розробленої під керівництвом О. Я. Савченко. Опрацьовано вправи, які є основою  для фразеологічної роботи, наведено приклади завдань цих вправ, що ілюструють реалізацію змістової лінії «Досліджуємо мовні явища», спрямованої на практичне оволодіння фразеологізмами під час спостереження, аналізу, порівняння, узагальнення тощо. Проведено анкетування вчителів-практиків щодо реалізації вказаної змістової лінії, опитування учнів 4-го класу з метою вияснення вмінь та навичок досліджувати фразеологізми. Закцентовано увагу на недостатньо висвітлених аспектах у методиці навчання української мови реалізації змістової лінії «Досліджуємо мовні явища». Учителі початкових класів потребують методичних рекомендацій щодо реалізації зазначеної змістової лінії в освітньому процесі навчання учнів початкових класів. Зауважено, що для розвитку умінь і навичок учнів досліджувати фразеологізми потрібна послідовна й систематична, цілеспрямована поурочна робота, яка розширить знання школярів про мову, збагатить їхній лексичний запас, завдяки розумовим операціям активізує логічне мислення, підвищить пізнавальну активність та інтерес школярів до фразеологічного матеріалу. Вивчення стійких словосполучень української мови важливо пов’язувати з історією, культурою українського народу, його побутом і трудовою діяльністю тощо.

Ключові слова: мовно-літературна галузь, змістові лінії, фразеологія, фразеологізми, фразеологічні знання, уміння, навички, пізнавальна діяльність, розумові операції.

Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Аблязізова С. Ж. Методика вивчення фразеологічних одиниць у початкових класах [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http:// fpo. udpu. org. ua /wp-content/uploads/2014/03/.Стаття-Аблязізова. pdf.
  2. Варзацька Л. О., Зроль Г. Є., Шильцова Л. М. Українська мова та читання : підручник для 4 кл. закладів загальн. середн. освіти. Ч. 1. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2021. 160 с.
  3. Вашуленко М., Дубовик С. Формування в учнів початкових класів дослідницьких умінь на матеріалі програмового курсу української мови. Початкова школа. № 3. 2020. С. 11–17.
  4. Вашуленко М. С., Васильківська Н. А., Дубовик С. Г. Українська мова та читання: підручник для 4 кл. закладів загальн. середн. освіти. Ч. 1. Київ : Вид. дім «Освіта».,2021. 168 с.
  5. Державний стандарт початкової загальної освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://dano.dp.ua/attachments/article/303/Державний%20стандарт%20початкової%2 0освіти.pdf
  6. Дубяга С. Нові підходи до роботи над фразеологічним матеріалом у початковій школі. Вісник Черкаського університету. Серія : Педагогічні науки. 2015. № 13 (246). С. 45–51.
  7. Захарійчук М. Українська мова та читання: підручник для 4 кл. закладів загальн. середн. освіти. Ч. 1. Київ : Грамота, 2021. 160 с.
  8. Кобилецька Л. В. Вивчення фразеології в початковій школі як невід’ємної складової загальнокультурного розвитку молодших школярів. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. Львів, 2016. Вип. 31. С. 257–264.
  9. Кравцова Н. М., Придаток О. Д., Романова В. М. Українська мова та читання: підручник для 4 кл. закладів загальн. середн. освіти. Ч. 1. Тернопіль : Підручники і посібники, 2021. 144 с.
  10. Пономарьова К. І. Реалізація змістових ліній початкового курсу мовно-літературної освіти в 2-му класі. Учитель початкової школи. Вид-во «Світоч». № 70. С. 6–11.
  11. Пономарьова К. І., Гайова Л. А. Українська мова та читання : підручник для 4 кл. закладів загальн. середн. освіти. Ч. 1. Київ : УОВЦ «Оріон», 2021. 160 с.
  12. Стрельбіцька О. О. Сучасні прийоми вивчення української фразеології в початковій школі [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://molodyvcheny.in.ua›conf›fil›/2019/3. Стаття-Стрельбіцька. pdf
  13. Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти : 1–2 та 3–4 класи. Київ . Вид-тво «Світоч», 2019. 336.
  14. Ткачук О. Фразеологізми як засіб розвитку мовлення третьокласників на уроках української мови гірської школи українських Карпат. Гірська школа Українських Карпат. ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника». 2020. № 23. С. 143–147.
  15. Шевчук Т., Ткачук О. Реалізація змістової лінії «Досліджуємо мовні явища» у процесі вивчення розділу «Будова слова» в початковій школі. Acta Paedagogika Volynienses, 3. 2021. С.131–139.
  16. Шрамко О. Регіональний фразеологічний мовний матеріал як засіб соціалізації молодших школярів. Початкова школа. 2011. № 12. С. 7–11.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2022.36.11566

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.