МИСТЕЦЬКА ОСВІТНЯ КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ: СУТНІСТЬ, СКЛАДНИКИ, ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ

Larysa Kovalchuk, Khrystyna Yavorska

Анотація


Визначено актуальність проблеми формування мистецької освітньої компетентності, яка зумовлена реформою Нової української школи, запровадженням Державного стандарту початкової освіти, що спричинили зміни не лише у підходах до навчання здобувачів початкової освіти, а й у професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи.

На підставі аналізу науково-педагогічних літературних джерел розглянуто сутність понять «компетентність», «культурна компетентність», «мистецька компетентність». Уточнено сутність понять «культурна компетентність здобувачів початкової освіти» та «мистецька освітня компетентність майбутніх учителів початкової школи».

Виокремлено та охарактеризовано складники мистецької освітньої компетентності (мистецько-педагогічні знання; мистецько-педагогічні вміння і навички; цінності й ставлення; досвід творчої діяльності; професійно-педагогічні здібностей та особистісні якості). Мистецьку освітню компетентність майбутніх учителів початкової школи визначено як сукупність цих складників та здатність застосовувати їх у практичній/професійній діяльності.

Наведено шляхи формування мистецької освітньої компетентності майбутніх учителів початкової школи. Визначено, що мистецька освітня компетентність майбутніх учителів початкової школи формується під час опанування студентами освітніх компонентів (навчальних дисциплін, курсових робіт, практик) у закладах вищої освіти. Зазначено, що важливе значення для формування мистецької освітньої компетентності має самоосвіта та саморозвиток.

Наголошено, що сформованість мистецької освітньої компетентності забезпечує готовність майбутніх учителів початкової школи до розвитку культурної компетентності здобувачів початкової освіти.

Ключові слова: компетентність, культурна компетентність, здобувачі початкової освіти, мистецька компетентність, мистецька освітня компетентність, мистецька освіта, майбутні вчителі початкової школи.

Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Бібік Н. Переваги і ризики запровадження компетентнісного підходу в шкільній освіті. Український педагогічний журнал. 2015. № 1. С. 47–58. URL : https://lib.iitta.gov.ua/9772/1/10-35-1-PB%20%281%29.pdf (дата звернення: 14.02.2022).
  2. Богданович Л. Формування мистецької компетентності як важливої складової фахової підготовки майбутніх учителів початкової школи. Інноватика у вихованні. 2020. Вип. 11. Т. 1. С. 186–193. URL : https://ojs.itup.com.ua/index.php/iiu/article/view/266/215 (дата звернення: 17.02.2022).
  3. Бондар С. Компетентнісна спрямованість змісту і структури навчального предмета в умовах фундаменталізації освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Сер. 17. Теорія і практика навчання та виховання. Вип. 20 : зб. наук. праць. Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2012. 232 с. С. 10–23. URL : https://lib.iitta.gov.ua/106698/1/2012_Drg_S17_V20_BSP.pdf (дата звернення: 14.02.2022).
  4. Державний стандарт початкової освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. № 87 (у редакції від 24.07.2019 р. № 688). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 16.02.2022).
  5. Дермельова Н., Ночовка О. Шляхи формування мистецтвознавчої компетентності майбутніх учителів початкових класів. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2014. № 10. (Ч. 3). С. 162–167. URL : https://library.udpu.edu.ua/library_files/probl_sych_vchutela/2014/10_3/25.pdf (дата звернення: 21.02.2022).
  6. Красовська О. О. Теоретичні та методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи у галузі мистецької освіти засобами інноваційних технологій : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2017. 567 с. URL : http://eprints.zu.edu.ua/26001/1/dys_Krasovska.pdf (дата звернення: 18.02.2022).
  7. Освітньо-професійна програма «Початкова освіта. Англійська мова у початковій школі» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 013 «Початкова освіта» галузі знань 01 Освіта/Педагогіка : затв. Вченою радою ЛНУ імені Івана Франка від 28.04.2021 р. Львів, 2021. 17 с. URL : https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/07/013-PO-i-Anhliyska-mova.pdf (дата звернення: 22.02.2022)
  8. Освітньо-професійна програма «Початкова освіта» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 013 «Початкова освіта» галузі знань 01 Освіта/Педагогіка : затв. Вченою радою ЛНУ імені Івана Франка від 28.04.2021 р. Львів, 2021. 20 с. URL : https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/07/program-013-2021.pdf (дата звернення: 22.02.2022)
  9. Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII (у редакції від 21.11.2021 р.). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 15.02.2022).
  10. Ружицький В. А. Розвиток мистецьких компетентностей майбутніх вчителів образотворчого мистецтва в умовах педагогічного коледжу. Вісник післядипломної освіти. Сер.: Педагогічні науки. 2017. Вип. 5. С. 100–108. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpopn_2017_5_13 (дата звернення: 21.02.2022).
  11. Шпіца Р., Федів І. Структура мистецької компетентності майбутнього вчителя початкових класів. Молодь і ринок. 2021. № 10 (196). С. 134–139. URL : http://mir.dspu.edu.ua/article/view/248810/246100 (дата звернення: 17.02.2022).




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2022.36.11558

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.