ОСОБЛИВОСТІ ВИЯВУ ШКІЛЬНОГО ЛІДЕРСТВА У МІСЬКІЙ І СІЛЬСЬКІЙ МІСЦЕВОСТІ

Nataliya Horuk, Viktoriia Muzyka

Анотація


Розкрито особливості вияву шкільного лідерства у міській та сільській місцевості, конкретизовано сутність понять «лідерство», «освітнє лідерство» та «шкільне лідерство». Визначено основні типи лідерства, на яких ґрунтується концепція Нової Української Школи та головні характеристики вчителів-лідерів. З’ясовано, що шкільне лідерство – це сукупна діяльність великої кількості лідерів у межах загальноосвітньої школи, спрямована на створення сприятливих та однакових навчальних можливостей для всіх учнів, серед яких провідну позицію займає вмотивований вчитель – організатор та керівник учнівського колективу, колективу колег і батьків.

На основі роведеного емпіричного дослідження зроблено висновок щодо особливостей шкільного лідерства у містах та селах, основних проблем реалізації лідерського потенціалу педагогів. Порівняльний аналіз вияву шкільного лідерства у міській та сільській місцевості допоміг виявити основні проблеми, які впливають на розвиток лідерських якостей учителів сільської місцевості, серед яких брак фінансування, недостатнє матеріально-технічне забезпечення закладів освіти, низький рівень шкільного врядування. З’ясовано, що переважна частина педагогів сільської місцевості не називають себе «лідерами», хоча використовують у своїй діяльності методи та принципи, притаманні лідерам. Саме вчителі сільських шкіл потребують додаткового навчання із освітнього лідерства та громадського врядування у школах, оскільки розуміють шкільне лідерство переважно лише як діяльність адміністрації. Вчителі і міських, і сільських шкіл однаково зацікавлені в однакових, партнерських відносинах, обов’язковому виконанні домовленостей та розвитку критичного мислення учнів. Водночас у багатьох школах простежується недостатній рівень наставництва, взаємопідтримки та взаємовідвідування уроків учителями, що є важливою складовою розвитку педагогічного лідерства.

Ключові слова: лідер, освітнє лідерство, шкільне лідерство, вчителі-лідери, заклади середньої освіти у міській та сільській місцевості, НУШ, педагогіка партнерства.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Біла І. О. Компетентнісний портрет сучасного вчителя-лідера. Культура і компетентність сучасного вчителя-лідера : матеріали обласного наук.-практ. семінару, присвяченого 290-річчю з дня народження Г. С. Сковороди [укл.: Л. В. Литвинюк, Т. О. Бондар]. Полтава : ПОІППО, 2012. C. 36–40.
  2. Головіна О. Професійний стандарт вчителя – міжнародний досвід, 2020. Режим доступу : https://nus.org.ua/articles/profesijnyj-standart-vchytelya-mizhnarodnyj-dosvid/
  3. Куценко Г. Компетентності сучасного вчителя-лідера // Культура і компетентність сучасного вчителя-лідера : матеріали обласного науково-практичного семінару, присвяченого 290-річчю з дня народження Г. С. Сковороди [укл. : Л. В. Литвинюк, Т. О. Бондар]. Полтава : ПОІППО, 2012. С. 45–48.
  4. Мукан Н. В. Шкільне лідерство – запорука ефективності професійного розвитку вчителів загальноосвітніх шкіл (на матеріалах Великобританії, Канади, США) // Наукові записки : [зб. наук. праць] / Мін-во освіти і науки України ; Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова ; укл. Л. Макаренко. Серія педагогічні та історичні науки, випуск LXХХІІ (82). Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. С. 121–127.
  5. Нерівність освіти: село та місто. Режим доступу : https://uhp.org.ua/changes/nerivnist-osvity-selo-ta-misto/ (дата звернення: 13.12.2021).
  6. Leithwood K., Louis K. S., Anderson S., Wahlstrom K. How Leadership influences Student Learning. Review of Research. New York : The Wallace Foundation, 2004. 87 p. URL : http://www.wallacefoundation.org/knowledge-center/Documents/How-Leadership-Influences-Student-Learning.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2022.36.11499

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.