НЕФОРМАЛЬНА ТА ДУАЛЬНА ОСВІТА В УКРАЇНІ

Михайло Вітер, Олена Держук

Анотація


Зроблено аналіз сучасного процесу запровадження і визнання в Україні видів освіти, які передбачають навчання поза межами освітнього закладу. Показано, що, поряд із формальною освітою, актуальними стають також знання і відповідна кваліфікація, здобуті засобами неформальної та інформальної освіти. Причому набуття або зміна професійної кваліфікації повинні відбуватись оперативно, відповідно до динаміки потреб ринку. Наведено заходи уряду України, спрямовані на розвиток нової парадигми системи освіти в державі: розробка відповідних нормативних документів, створення реєстру кваліфікацій, а також мережі кваліфікаційних центрів, які присвоюватимуть професійні кваліфікації без необхідності навчання в закладах освіти. У праці наведено визначення таких понять, як формальна освіта, неформальна освіта, інформальна освіта, освітня кваліфікація, професійна кваліфікація, компетентність, відповідно до їх трактування, зазначеного у нормативних документах уряду України. Окрему увагу автори статті приділяють аналізу сучасного стану і перспективи розвитку дуальної форми освіти в Україні. На основі досвіду Німеччини та інших європейських держав  обґрунтовано актуальність і доцільність запровадження такої форми здобуття освіти в Україні. Наведено приклади її успішного застосування у деяких вітчизняних закладах вищої освіти: Національному технічному університеті України “Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорськогоˮ, університеті державної фіскальної служби України. Описано переваги і недоліки дуальної форми здобуття освіти. Наведено основні причини, які обумовлюють низькі темпи запровадження розглядуваних видів освіти в Україні.

Ключові слова: освіта, неформальна освіта, дуальна освіта, кваліфікація, компетентності.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Council Recommendation of 20 December 2012 on the validation of non-formal and informal learning. Official Journal of the European Union. С. 398/1–5. 22.12.2012. URL : https://www.cedefop.europa.eu/files/Council_Recommendation_on_the_validation_20_December_2012.pdf
  2. Edner F. Die Berufsau Stimmungsbild im Dualen System. München : GRIN Verlag GmbH, 2004.
  3. European guidelines for validating non‑formal and informal learning. URL : https://www.cedefop.europa.eu/files/4054_en.pdf
  4. Louis Chih-hung Liu Influence of learning and internship satisfaction on students’ intentions to stay at their current jobs: survey of students participating in Taiwan’s dual education system / Empirical Research in Vocational Education and Training volume 13, 2021. URL : https://link.springer.com/article/10.1186/s40461-021-00121-3#auth-Louis_Chih_hung-Liu
  5. Non-formal adult education. URL : https://eng.uvm.dk/adult-education-and-continuing-training/non-formal-adult-education
  6. Sandra D’Agostino, Silvia Vaccaro. Apprenticeship in evolution: trajectories and prospects of dual systems in Europe and in Italy. INAPP (Istituto nazionale per l’analisi delle politiche pubbliche) WP n. 76 DICEMBRE 2021. URL : https://oa.inapp.org/bitstream/handle/20.500.12916/3403/INAPP_D%27Agostino_Vaccaro_Apprenticeship_in_evolution_Trajectories_and_prospects_of_dual_systems_in_Europe_and_in_Italy_WP_76_2021.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  7. Амеліна С. М. Особливості дуальної системи вищої професійної освіти у навчальних закладах Німеччини : зб. наук. праць “Проблеми трудової і професійної підготовкиˮ. 2010. Вип. 15. С. 107–112.
  8. Аналітичний звіт «Думки здобувачів про дуальну освіту» за результатами дослідження обізнаності здобувачів про дуальну форму здобуття освіти та досвіду учасників пілотного проєкту із її запровадження на рівні фахової передвищої та вищої освіти України» О. В. Бучинська, О. Б. Давліканова, І. В. Лилик, О. І. Яшкіна / за заг. ред. О. Давліканової. Київ, 2020. 110 с.
  9. Аналітичний огляд Європейського фонду освіти на тему: «Підготов-ка кадрів на виробництві, неформальні кваліфікації й регульовані професії, участь у професійно-кваліфікаційній діяльності професійних асоціацій: місце й роль у Національній системі кваліфікацій». Київ, 2015. 44 с.
  10. Володимир Бахрушин. Неформальна та інформальна освіта: навіщо вони нам потрібні? URL : http://education-ua.org/ua/articles/872-neformalna-ta-informalna-osvita-navishcho-voni-nam-potribni
  11. Давліканова О. Б., Іщенко Т. Д., Чайковська А. Б. Аналітичний звіт за результатами першого року проведення експерименту із запровадження пілотного проєкту у закладах фахової передвищої та вищої освіти з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти. 2020. URL : http://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/16469.pdf
  12. Довгенко Я. О., Яременко Л. І., Яременко Ю. В. Впровадження дуальної освіти у виші: переваги та ризики // Економіка суспільство. 2021. Вип. 28. URL : https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-28-29
  13. Дослідження обізнаності роботодавців про дуальну форму здобуття освіти, їхньої готовності долучатися до підготовки здобувачів фахової передвищої та вищої освіти, які виявили бажання навчатися за дуальною формою здобуття освіти, та результатів першого року проведення експерименту Міністерства освіти і науки України, започаткованого відповідно до наказу МОН від 15.10.2019 № 1296 «Щодо запровадження пілотного проєкту у закладах фахової передвищої та вищої освіти з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти» / Бучинська О. В., Давліканова О. Б., Лилик І. В., Чайковська А. Б. Київ, 2020. 98 с.
  14. Дуальна форма освіти: як це працює в Україні // Вища освіта в Україні, 19.08.2021. URL : http://osvita.ua/vnz/83771
  15. Дуальное образование в Германии (Duales Studium). URL : https://euni.ru/informatsiya/statji/obrazovanie/duales-studium
  16. Закон України «Про освіту» / (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017. № 38–39, ст. 380. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
  17. Концепція підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти / Розпорядження Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2018 р. № 660-р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-%D1%80#Text
  18. Кримчак Л. Ю. Система дуальної освіти як умова якісної підготовки конкурентоспроможних професіоналів до ринку праці в Україні. 2019. URL : http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/11/part_2/20.pdf
  19. Неформальна освіта в культурі: довгострокові внески з високими відсотками. URL : https://www.culturepartnership.eu/ua/article/non-formal-education-in-culture
  20. Пекар Іванна. Роль неформальної освіти у сучасному суспільстві, 03.11.2011. URL : http://iqholding.com.ua/articles/rol-neformalno%D1%97-osv%D1%96ti-u-suchasnomu-susp%D1%96lstv%D1%96
  21. Положення про дуальну форму здобуття професійної (професійно-технічної) освіти / Наказ Міністерства освіти і науки України від 12 грудня 2019 р. № 1551. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0193-20#Text
  22. Порядок визнання у вищій та фаховій передвищій освіті результатів навчання, здобутих шляхом неформальної та/або інформальної освіти / Наказ Міністерства освіти і науки України від 08 лютого 2022 р. № 130. URL : https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-poryadku-viznannya-u-vishij-ta-fahovij-peredvishij-osviti-rezultativ-navchannya-zdobutih-shlyahom-noformalnoyi-taabo-informalnoyi-osviti
  23. Постанова Кабінету Міністрів України від 16 червня 2021 р. № 620 «Про затвердження Положення про Реєстр кваліфікацій»/ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/620-2021-%D0%BF#Text
  24. Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1341 Київ «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій». URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#Text
  25. Сучасна дуальна освіта : дані та цифри. URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/profesijno-tehnichna-osvita/dualna-osvita
  26. Тешев В. А. Дуальное образование как фактор модернизации системы социального партнерства вузов и предприятий / «Вестник АГУ». Вып. 1(135). 2014. С. 139–144.
  27. Типове положення про кваліфікаційний центр / Наказ Міністерства освіти і науки України від 22 квітня 2021 р. № 452. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0804-21#Text
  28. Швабій К. І. Професор Університету ДФС про запуск дуальної освіти у співпраці з GIZ, 13.07.2020. URL : http://gogov.org.ua/news/profesor-universytetu-dfs-pro-zapusk-dualnoyi-osvity-u-spivpratsi-z-giz/
  29. Юрій Баланюк. Самоосвіта в Україні і її визнання державою. 2021. URL : https://www.pravda.com.ua/columns/2021/11/23/7314963/




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2022.36.11497

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.