РОЛЬ ПРОБЛЕМО-ПОШУКОВИХ МЕТОДІВ У НАВЧАННІ
Анотація
Розкрито педагогічне поняття “метод навчанняˮ – одне з головних понять дидактики, своєрідний синтез найважливіших компонентів навчально-виховного процесу: цілей, змісту, принципів, форм організації навчання, його виховної, зокрема світоглядної, функції.
Роль методів навчання нової експериментальної дисципліни, а саме математичної лінгвістки, ще займає свій достеменно не досліджуваний сектор у галузі педагогіки. Керуючись сучасними вимогами до методів навчання, можна виділити три типи навчання і, відповідно, три його структури, що історично виникли в процесі суспільного розвитку. Три можливі типи навчального процесу в сучасній школі, кожний з яких варто розглядати як підсистему єдиної класно-урочної системи навчання. Це інформаційно-повідомляючий, пояснювально-ілюстративний і проблемно-пошуковий типи навчання.
З часів заснування школи, стежачи за процесом навчання, вчені звернули увагу на те, що на уроці застосовують велику кількість видів діяльності вчителя й учнів.
Проблемно-пошукові методи навчання – це способи взаємоповʼязаної діяльності вчителя та учнів, яка побудована за логікою постановки та розвʼязання проблеми і спрямована на відкриття учнями нових знань, умінь, навичок.
Виявлено, що головною функцій проблемно-пошукових методів є формування в учнів самостійності мислення, готовності до творчої діяльності. Щоб виховати в учнів таку готовність, необхідно залучати їх до самостійного пошуку, до розвʼязання проблем та проблемних ситуацій, а ураховуючи, що творчість – це складний синтез пізнавальної, емоційної і вольової сфер людської свідомості, складна діяльність, яка відбувається в межах певного змісту.
Проаналізовано, що ознакою творчості є новизна її продукту, саме це направлятиме учнів до пошуку нових і невідомих раніше явищ та процесів. Проводимо аналіз поняття методів навчання з погляду їх внутрішньої суті й зовнішніх форм вияву, що дає змогу ґрунтовніше розкрити теоретичний аспект однієї з найважливіших категорій педагогіки, показати, якою є ця категорія за способом відображення обʼєктивного змісту.
Ключові слова: проблемна ситуація, сюжетно-рольова гра, колективне дослідження, диспут, гіпотеза.
Повний текст:
PDFПосилання
- Алексюк А. М. Загальні методи навчання в школі. Київ : Радянська школа, 1981. 205 с.
- Бабанський Ю. К., Поташник М. М. Оптимізація педагогічного процесу: в питаннях і відповідях. Київ : Радянська школа. 180 с.
- Ващенко Г. Загальні методи навчання : підручник для педагогів. Київ, 1997. 415 с.
- Лернер І. Я. Дидактивні основи методів навчання. Москва, 1982. 189 с.
- Момот Л. Л. Проблемно-пошукові методи навчання у школі. Київ : Радянська школа, 1984. 63 с.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2021.35.11326
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.