ЛІДЕРСТВО У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГА

Oksana Tovkanets

Анотація


Обґрунтовано особливості лідерства у професійній діяльності педагога. Наголошено, що лідерство є специфічним типом управлінських відносин, який ґрунтується на соціальній взаємодії, а лідер в даній ситуації виступає інноватором. Визначено функціональні відмінності лідерства (регуляція міжособистісних відносин у колективі, стихійність) і керівництва (організація офіційних відносин групи як певної соціальної організації, цілеспрямованість, контроль різних елементів соціальної структури). Визначено, що під лідерськими якостями людини розуміють сукупність її психологічних якостей, здібностей і особливостей внутрішньогрупової взаємодії, що забезпечують успішність виконання їх лідерських функцій. Важливі лідерські поведінкові якості лідера: відповідальність, співробітництво, особистісний розвиток, стійкість, обізнаність, цілісність. Систематизовано організаційно-управлінські якості педагога-лідера (професійна компетентність моральні якості, працездатність, культура врахування різних точок зору тощо) та визначено відмінності у діяльності педагога-функціонера і педагога-лідера. Наголошено, що ефективність лідерства характеризується здатністю педагога сприйняти і задовольнити специфічні потреби групи на кожній стадії і вибирати відповідний їй стиль впливу, гармонійно поєднуючи індивідуальні та групові потреби із забезпеченням необхідних умов для виконання завдання. Головне завдання лідерства – підтримання консенсусу і єдності персоналу освітньої організації на основі загальних цілей і цінностей, здійснення специфічного підходу для розкриття індивідуального потенціалу персоналу. Зроблено висновок, що підготовка педагога-лідера повинна бути спрямована на розвиток його аналітичних здібностей, на формування компетенцій проектування і моделювання, на стимулювання особистості до можливого вирішення проблеми в складних і невизначених ситуаціях, на уміння реагувати не тільки швидко, а й на основі різних стратегій поведінки.

Ключові слова: лідерство, педагог, якості лідера, професійна компетентність.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Гершунский Б. С. Философия образования для 21 века (В поисках практикоориентированных образовательных концепций). Москва : Изд-во “Совершенствоˮ, 1998. 608 с.
  2. Евтихов О. В. Тренинг лидерства. Санкт-Петербург : Речь, 2007. 256 с.
  3. Кремень В. Г., Пазиніч С. М., Пономарьов О. С. Філософія управління. Харків : НТУ “ХПІˮ, 2008. 524 с.
  4. Лідерство у діяльності керівника освітньої організації / О. І. Бондарчук, О. О. Нежинська : спецкурс для слухачів очно-дистанційної форми навчання в системі післядипломної педагогічної освіти. Київ, 2017. 36 с.
  5. Лідерство у 21-му столітті. URL : https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ua/Documents/human-capital/Deloitte-Global-Human-Capital-Trends-2019-3.pdf
  6. Мараховська Н. В. Педагогічні умови формування лідерських якостей майбутніх учителів у процесі навчання дисциплін гуманітарного циклу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 “Теорія і методика професійної освітиˮ. Харків, 2009. 22 с.
  7. Сорочан Т. М., Ковальчук В. В., Бабенко Л. О., Юзвенко Л. В. Програма розвитку лідерства – 2015. Для державних службовців. Лідерство як управлінська компетентність : навч. посібник для проведення тренінгу. ДВНЗ “УМОˮ. Київ, 2015. 35 с.
  8. Товканець О. Концепція лідерства в освітньому менеджменті. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія : Педагогіка та психологія. 2018. № 2 (8). С. 39–43.
  9. Управлінське лідерство: виклики сьогодення : колективна монографія; за заг. ред. В. В. Толкованова. Хмельницький : ПП Мельник А. А., 2013. 600 с.
  10. Фуллан М. Новое понимание реформ в образовании ; пер. с. англ. Е. Л. Фруминой ; Моск. высш. шк. социальн. и экон. наук. Москва : Просвещение, 2006. 270 с.
  11. Dvořák D., Sedláček M. (Eds.). Pedagogické vedení školy: Lidé v čele školy a učení žáků [Tematické číslo]. Orbis scholae, 2011.
  12. Fullan M. Personal Action Guide and Workbook. Leading in a Culture of Change. San Francisco : Jossey Bass, 2004. Р. 44–59.
  13. Lazarová B., Pol M., Sedláček M. Souhrnná zpráva mapující pedagogické vedení ředitelů základních škol v ČR. Praha : ČŠI, 2015.
  14. National Professional Qualification for Headship (NPQH). URL : https://www.gov.uk/guidance/national-professional-qualification-for-headship-npqh
  15. OECD. School leadership for learning: Insights from TALIS 2013. Paris: OECD, 2016. Publishing.
  16. Sergiovanni T. J. Adding value to leadership gets extraordinary results. Educational Leadership. Boston, 1992. URL : http://www.ascd.org/ASCD/ pdf/journals/edlead/el199005sergiovanni.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2021.35.11325

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.