АКСІОЛОГІЧНА БАГАТОГРАННІСТЬ ЗМІСТУ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

Hanna Tovkanets

Анотація


Обґрунтовано дворівневість цінностей змісту початкової освіти, зокрема цінності, пов’язані безпосередньо зі здобувачем освіти – те, що можна вважати планованими результатами його освіти; та цінності, які відображають процес освіти, тобто ціннісну позицію вчителя, представлену в особливостях організації навчального процесу, специфіці методики навчання, характері взаємин з учнями. Наголошено, що готовність молодшого школяра до адаптації, прийняття ціннісних установок і успішної діяльності в навколишньому світі охоплює такі компоненти: інтелектуальна готовність (здатність до самостійного набуття і подальшого застосування знань, уміння працювати з інформацією); комунікативна готовність (компетенції, необхідні для діяльності спілкування); соціальна готовність (вміння співпрацювати, проявляти активність і вольові якості характеру, ціннісне ставлення до світу, до природного і соціального середовища); діяльнісна готовність (володіння навчальною діяльністю, здатність трансформувати практичні завдання у навчальні, вміння конструювати свою діяльність від постановки цілі до отримання результату); регулятивна готовність (здатність проявляти рефлексивні якості); креативна готовність (здатність особистості вирішувати різні навчальні та повсякденні завдання творчо); емоційна готовність (здатність відчувати, переживати, емоційно відгукуватися на події, явища життя, ділитися своїми переживаннями, проявляти емпатію під час взаємодії з оточуючими). Зʼясовано, що компоненти готовності молодої людини до взаємодії з навколишнім середовищем пов’язані між собою, доповнюють один одного і є передумовою конструювання змісту навчання молодшого школяра. Виокремлено принципи конструювання змісту сучасної початкової освіти: принципи природодоцільності та особистісної значущості змісту освіти, діяльнісний принцип, культурологічний принцип, принцип диференціації та індивідуалізації.

Ключові слова: початкова освіта, аксіологічність, зміст освіти, принципи конструювання змісту освіти.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Аксіологічні засади сучасної системи освіти України : навч.-метод.посібник / О. О. Базалук, О. П. Кравченко, Л. М. Харченко, Переяслав-Хмельницький : Вид-во «КСВ», 2019. 87 с.
  2. Велика психологічна енциклопедія. Знання живе. URL : http://enc.com.ua/ velika-psixologichna-enciklopediya/zakl-znach/101587-znannyazhive. html
  3. Волошина Н. А. Освітнє середовище НУШ як засіб соціалізації молодших школярів. Ціннісна складова соціалізації особистості дитини в умовах сьогодення : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю. 23 квітня 2020 р., м. Дніпро, КЗВО «ДАНО» ДОР» / Наук. ред. В. В. Сиченко, О. В. Ковшар, В. В. Шинкаренко, С. В. Майданенко. Дніпро, 2020. 278 с.
  4. Державний стандарт початкової освіти. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text
  5. Закон України “Про освітуˮ. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
  6. Концепція нової української школи. URL : https://mon.gov.ua/storage/app /media/ zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
  7. Національна економічна стратегія на період до 2030 року. URL : https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3203159-kabmin-opublikuvav-ekonomicnu-strategiu-do-2030-roku.html
  8. Сагуйченко В. В. Школа у сучасній культурі: монографія. Саарбрюккен : LAP LAMBERT Academic Publishing, 2017. 112 с.
  9. Ярова О. Б. Тенденції розвитку початкової освіти в країнах Європейського Союзу (кінець ХХ–початок ХХІ ст.) : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2018. 410 с.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2021.35.11324

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.