КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІЗ МЕДСЕСТРИНСТВА У СФЕРІ РЕФОРМУВАННЯ РЕАБІЛІТАЦІЙНОЇ ДОПОМОГИ В УКРАЇНІ

Natalia Rudakova

Анотація


У сучасних умовах бурхливого розвитку науково-технічного прогресу, реформування національної системи освіти України процеси інтеграції країни у світовий освітній простір ставлять сьогодні високі вимоги до якісної підготовки і професійної спрямованості медичних працівників, зокрема медичних сестер.  Медична сестра-бакалавр повинна мати більш високий рівень знань та компетенцій у всіх сферах її діяльності. Це передусім пов’язано з участю медсестер-бакалаврів у виконанні медичних процедур високої складності, роботі з високотехнологічним обладнанням у високоспеціалізованих відділеннях, самостійності в прийнятті рішення, пов’язаного з організацією паліативного догляду в  закладів охорони здоров’я. Унаслідок цих процесів медсестринство має стати повноцінною, незалежною медичною професією, отже однією з передумов цього є модернізація та вдосконалення програм підготовки медичних сестер рівня повної вищої освіти (бакалавра і магістра).

Проаналізовано дослідження вітчизняних та закордонних науковців у питаннях розвитку медичної освіти в умовах реформування медичної галузі на тлі світової кризи. Ретроспективно досліджено шлях становлення медсестринства в Україні середини XX–першої половини XXI ст.; проведено паралель в існуючих державних нормативно-кваліфікаційних вимогах та напрямках професійної підготовки медичних сестер різного ступеня освіти. Проведено обґрунтування необхідності змін парадигми навчання в умовах інтеграції України у світовий освітній простір, насамперед формування нових професійних компетенцій та трансформації старих освітніх програм у сучасні, які ставлять за мету комплексну модель розвитку незалежного фахівця з медсестринства, конкурентоспроможного та затребуваного на ринку праці як в Україні, так і в цілому світі. Розглянуто ознаки компетентнісного підходу в підготовці майбутніх фахівців з медсестринства.

Ключові слова: медична освіта, реабілітаційна допомога, медсестринство, компетенції.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Демченко О. М. Педагогічна діагностика як засіб оптимізації самостійної навчальної діяльності студентів медичних коледжів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.09 “Теорія навчанняˮ Харків, 2008. 21 с.
  2. Загричук Г. Я. Концептуальні підходи щодо покращення якості підготовки фахівців // Медична освіта. 2012. № 4. С. 44–47.
  3. Кир’ян Т. І. Особливості становлення медсестринства в Україні наприкінці XX–початку XXI ст. // Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. 2019. № 3. С. 17–23.
  4. П’янковська І. В. Компетенція та компетентність як провідні поняття компетентнісного підходу. Наукові записки Національного університету Острозька академія. Серія: Психологія і педагогіка. 2010. №15. С. 202–211.
  5. Радзієвська І. В. Формування професійної компетентності майбутніх медичних сестер у процесі вивчення фахових дисциплін : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2011. 20 с.
  6. Рижак Л. Філософія як рефлексія духу: навч. посібник. Львів : Вид. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2009. 640 с.
  7. Роль сестринського (акушерського) персонала в реализации статегии достижения здоровья для всех // Материалы 36 сессии Всемирной Асамблеи здравохранения. 13 мая 1983 г. 52 с.
  8. Шегедин М. Б. Медико-соціальні основи реформування медсестринських кадрових ресурсів системи охорони здоров’я : автореф. дис. … на здобуття наук. ступеня д-ра мед. наук : спец. 14.02.03 “Соціальна медицинаˮ Київ, 2001. 24 с.
  9. Ястремська С. О. Теорія і методика професійної підготовки майбутніх магістрів сестринської справи у вищих медичних навчальних закладах засобами дистанційного навчання : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Хмельницький, 2018. URL : https://drive.google.com/file/d/1UYQuvMNcfyKre6vUMQcKuIFPwwK26WY9/view.
  10. Brightwell A., & Grant J. Competency-based training: who benefits? // Postgraduate medical journal. 2013. No 89(1048). P. 107–110. https://doi.org/10.1136/postgradmedj-2012-130881
  11. Frank J. R., Snell L. S., Cate O. T., Holmboe E. S., Carraccio C., Swing S. R., Harris P., Glasgow N. J., Campbell C., Dath D., Harden R. M., Iobst W., Long D. M., Mungroo R., Richardson D. L., Sherbino J., Silver I., Taber S., Talbot M., & Harris K. A. Competency-based medical education: theory to practice. Medical teacher. 2010. No 32(8). P. 638–645. https://doi.org/10.3109/0142159X.2010.501190
  12. Ronald M. Harden, Jennifer M. Laidlaw. Essential Skills for a Medical Teacher. An Introduction to Teaching and Learning in Medicine. 2-ed. October 2020. P. 1–376. DOI:10.33029/9704-5958-4-2021-KLN-1-376
  13. Ten Cate O., & Billett S. Competency-based medical education: origins, perspectives and potentialities // Medical education. 2014. No 48(3). P. 325–332. https://doi.org/10.1111/medu.12355
  14. Https://apps.who.int: [Вебсайт]. 2021. URL : https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/WHA74/A74_13-en.pdf (дата звернення: 04.06.2021).




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2021.35.11322

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.