КРЕАТИВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ УНІВЕРСАЛЬНОЇ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНОЇ СПАДЩИНИ ЯНА АМОСА КОМЕНСЬКОГО

Anatoliy Pavko, Lyudmyla Kurylo

Анотація


На підставі ретельного, об’єктивного, критичного аналізу основних філософських та педагогічних праць Яна Амоса Коменського, переконливо розкрито творчий потенціал універсальної науково-педагогічної спадщини відомого чеського вченого, показано її теоретико-методологічне і світоглядне значення для сучасного етапу розвитку світової та вітчизняної педагогічної думки.

Підкреслено, що Я. А. Коменський, один з творців сучасної педагогічної системи, у своїх численних працях виступив як палкий і послідовний прихильник загальної демократизації освіти, вперше в історії світової педагогічної думки створив систему раціональної і прогресивної дидактики, обґрунтував значний вплив рідної мови на процеси навчання і виховання. З позицій демократизму та гуманізму він здійснив глибоку і обґрунтовану критику всієї середньовічної і схоластичної системи навчання і виховання, ґрунтовно вивчив і, відповідно до свого суспільно-педагогічного та філософського світогляду, критично переробив те цінне, що було накопичене його попередниками і сучасниками в галузі теорії і практики виховання, розробив прогресивне педагогічне вчення, пронизане ідеєю народності.

На прикладі фундаментального філософсько-педагогічного твору Я. А. Коменського “Велика дидактикаˮ розглянуто внесок автора у розвиток теорії й практики навчання й освіти, наголошено на винятковому значенні праці, де обґрунтовано нову систему виховання людини, яка базувалася на ретельно досліджених законах природи і була спрямована на вічні цінності. Акцентовано увагу на засадничих новаторських підходах вченого, а саме розробці низки методів, дидактичних принципів, правил навчання, положень системи освіти, школознавства тощо. 

Ключові слова: Ян Амос Коменський, “Велика дидактикаˮ, науково-педагогічна спадщина, європейська культурна спадщина.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Єржабкова Б. Вплив Яна Амоса Коменського на українську педагогіку // Визвольний шлях. 1981. Кн. 9. С. 1112–1117.
  2. Ісаєвич Я. Ян Амос Коменський і Україна (до 375-річчя з дня народження) // Укр. іст. журн. 1967. № 3. С. 129–131.
  3. Кожик Ф. Ян Амос Коменський. Прага : Орбис, 1980. 88 с.
  4. Козловський Ю. М., Дольнікова Л. В. Педагогіка : навч. посібник. Львів : Вид-во “Львівська політехнікаˮ, 2018. 232 с.
  5. Красновский А. А. Ян Амос Коменский. Москва : Учпедгиз, 1953. 323 с.
  6. Лордкипанидзе Д. О. Дидактика Яна Амоса Коменского. 2-е испр. изд. Москва : Учпедгиз, 1949. 128 с.
  7. Лордкипанидзе Д. О. Ян Амос Коменский. 2-е изд. [науч. ред. А. И. Пискунов]. Москва : Педагогика, 1970. 440 с.
  8. Мітюров Б. Н. Ян Амос Коменський [До 300-річчя з дня народження видатного чеського просвітителя]. Київ : Т-во “Знанняˮ УРСР, 1970. 32 с.
  9. Мітюров Б. Н. Педагогічні ідеї Яна Амоса Коменського на Україні. Київ : Радянська школа, 1971. 108 с.
  10. Мітюров Б. Н. Педагогічна система Я. А. Коменського // Радянська школа. 1970. № 11. С. 55–60.
  11. Ян Амос Коменський. Вибрані педагогічні твори. за ред., з біогр. нарисом і примітками проф. А. А. Красновського. Київ : Рад. школа, 1940. Т. 1. 248 с.
  12. Ян Амос Коменский. Избранные педагогические сочинения. Под ред. с биогр. очерком и примеч. проф. А. А. Красновского. Москва : Учпедгиз, 1955. 651 с.
  13. Я. А. Коменский и современность (К 400-летию со дня рождения): учебн. пособие / В. И. Ананьев, В. А. Михайловский, Л. С. Нечепоренко и др. ; под ред. А. А. Кобенко, ХГУ. Харьков, 1992. 82 с.
  14. Я. А. Коменский / И. Д. Чечель (сост. и авт. предисл.). Москва : Издательский дом Шалвы Амонашвили, 1996. 224 с.
  15. Ян Амос Коменський і сучасність : матеріали Міжнар. наук. семінару / Р. Мних, В. Кортгаазе (ред.). Дрогобич : Коло, 2005. 128 с.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2021.35.11321

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.