ПРОФЕСІЙНЕ САМОВДОСКОНАЛЕННЯ ВИКЛАДАЧІВ ВИЩОЇ ВІЙСЬКОВОЇ ШКОЛИ

Oksana Havryshkiv

Анотація


Розглянуто зміст понять “професійно-педагогічна діяльністьˮ, “професійне зростанняˮ; показано, що професійний розвиток – багатогранний процес здобуття й використання нових знань, умінь та якостей, які потрібні для високоефективного проведення професійної педагогічної діяльності. Зазначено, що професійний розвиток – процес перетворення індивідуальності педагога, спрямований на самовдосконалення й досягнення акмеологічних вершин у професійній діяльності; виокремлено особливості професійно-педагогічної діяльності викладача вищого військового навчального закладу.

Проаналізовано етапи професійного розвитку викладача (вибір професії, професійної освіти та підготовки, професійної адаптації, професійної компетентності, професіоналізму, майстерності та новаторства). Зʼясовано, що самовдосконалення існує у двох взаємопов’язаних формах: самоосвіта та самовиховання. Автор пропонує коротку змістову характеристику означених понять. Охарактеризовано етапи самовдосконалення науково-педагогічного працівника: етап самопізнання (початковий етап пізнавальної діяльності людини), етап створення особистої програми самовдосконалення (формування цілей та ідеалів для досягнення своєї мети), етап реалізації програми самовдосконалення (втілення комплексу професійного росту), етап контролю та регуляція процесу самовдосконалення (оцінювання досягнутих результатів).

На основі теоретичного аналізу та окремих результатів емпіричного дослідження, автор запропонував поради викладачам вищих військових навчальних закладів для їх професійного самовдосконалення. Зʼясовано, що постійне підвищення фахової майстерності є важливим фактором професійного розвитку науково-педагогічного працівника.

Ключові слова: педагогічна діяльність, вищий військовий навчальний заклад, професійне зростання, етапи професійного розвитку, самовдосконалення, самовиховання, інноваційність.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Єфремов Е. Г., Новиков Ю. Т. Психология труда : учеб. пособие. 2008. 128 с.
  2. Зеер Э. Ф. Психология профессий : учеб. пособ. – 2-е изд., перераб., доп. 2003. 336 с.
  3. Зельницький А. М., Мітягін. О. О. Професійна компетентність викладача вищого військового навчального закладу. Національний університет оборони України імені Івана Черняховського. 2020. 320 с.
  4. Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения : учеб. пособие. 2004. 304 с.
  5. Красницька О. Педагогічна майстерність викладача вищої військової школи : підручник. Національний університет оборони України імені Івана Черняховського. Київ, 2020. С. 226–227.
  6. Моніторинг якості підготовки військових фахівців у вищих військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Збройних Сил України : наук.-метод. посібник А. М. Алімпієв, І. В. Толок, М. І. Литвиненко та ін. Харків : ХНУПС, 2017. 244 с.
  7. Піонова Р. С. Педагогіка вищої школи: навч. посібник. Університетське, 2002. 256 с.
  8. Професійна діяльність і компетентність педагога. Сучасні підходи : навч.-метод. посібник / укл. В. І. Петроченко. Запоріжжя : КЗ «ЗОЦТКУМ», 2011. 40 с.
  9. Професійний розвиток вчителя: інструменти управління знаннями : метод. посібник / С. В. Тезікова, Т. В. Ларіна та ін. Ніжин : видавець ПП Лисенко М. М., 2017. 80 с.
  10. Психологический словарь / под общ. ред. А. В. Петровского, М. Г. Ярошевского. 1990. 494 с.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2021.35.11319

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.