ХРИСТИЯНСЬКІ ЦІННОСТІ ЯК ТЕОРЕТИЧНА ОСНОВА СИСТЕМИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПОГЛЯДІВ ІВАНА БАРТОШЕВСЬКОГО

Mariia Lepekh

Анотація


Охарактеризовано становлення і розвиток педагогіки у ХІХ ст. та становище греко-католицької церкви. Проведено аналіз особливостей релігійного виховання у системі педагогічних поглядів Івана Бартошевського, а також аналіз творчого і наукового доробку вченого та педагога, відображено його місце в галицькому науково-педагогічному середовищі.

Визначено основні елементи теорії І. Бартошевського та з’ясовано головні принципи християнської педагогіки, можливості їх реалізації і завдання щодо виховного процесу дитини. Висвітлено морально–етичну систему християнського виховання як теоретичну основу університетського підручника “Педагогія руска або наука о воспитаню” (1891). Визначено значення підручника професора Івана Бартошевського “Педагогія руска або наука о воспитаню” (1891) для становлення і розвитку університетської педагогіки. З’ясовано вплив засад християнської моралі на процес виховання, розглянуто особливості реалізації виховних функцій соціальними інститутами виховання, зокрема, виховні обов’язки батьків, родини, церкви, держави, школи.

Визначено цілі та завдання християнського виховання у формуванні характеру, світоглядних засад.

Охарактеризовано етапи процесу виховання відповідно до вікової періодизації розвитку особистості. Сформовано місце і роль кожного з вихователів дитини у становленні авторитетів для неї. Визначено головні риси ідеального виховання дитини. З’ясовано, яку роль у вихованні відіграють середовище проживання, оточення, школа. Проаналізовано значення вчителя у процесі формування і навчання дитини. Охарактеризовано психологічні та особистісні особливості учнів відповідно до їхньої вікової періодизації.

Ключові слова: християнська педагогіка, підручник, процес виховання, соціальні інститути виховання, родинне виховання, шкільне виховання, релігійне виховання, авторитет, учитель, церква, педагогічні цілі, педагогічні функції, ефективність виховання.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Бартошевський І. Педагогія руска або Наука о воспитаню. Львів : Накладом автора, 1891. 392 c.
  2. Лещак Т. В. Університетські підручники з педагогіки кінця ХІХ – поч. ХХ ст. як джерело змісту педагогічної освіти у Львівському університеті. Науковий вісник Чернівецького університету : зб. наук. праць. Серія : Педагогіка та психологія. Чернівці : Чернівецький національний університет, 2012. Вип. 627. С. 63–73.
  3. Нагачевська З. Українське дошкілля в освітньому просторі Галичини (кінець ХІХ ст.–1939 р.) : монографія. Івано-Франківськ : НАІР, 2015. 254 с.
  4. Русин Г. Освітньо-виховна діяльність духовенства Галичини: історичний екскурс. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія : Педагогіка. 2020. № 25. С. 38–43.
  5. Щербяк Ю. Науково-видавнича діяльність української греко-католицької церкви (середина XIX–перша третина ХХ ст.). Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Педагогіка. 2008. № 3. С. 85–90.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2021.35.11315

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.