ТРАЄКТОРІЯ РОЗВИТКУ ЗДОБУВАЧА ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ: ВІД ТЕОРІЇ ДО ПРАКТИКИ

Mariia Lavrenova, Nataliia Lalak, Tеtyana Molnar, Lyubov Fenchak

Анотація


Порушено проблему формування індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів початкової освіти в умовах сучасного освітнього простору. Уточнено термінологічне поле дослідження. З’ясовано, що індивідуальна освітня траєкторія – це персональний шлях реалізації особистісного потенціалу здобувача освіти, який формується з урахуванням його здібностей, задатків, інтересів, потреб, мотивації, можливостей і досвіду. Цей шлях ґрунтується на виборі ефективних форм, методів, прийомів, засобів навчання дитини та темпу здобуття освіти, розроблених для неї освітніх програм та запропонованих навчальних дисциплін. Визначено етапи реалізації індивідуальної освітньої траєкторії; закцентовано увагу на важливості педагогічного супроводу руху здобувачів освіти за індивідуальною траєкторією.

Індивідуальна освітня траєкторія учня реалізується на підставі індивідуальної програми розвитку, індивідуального навчального плану. Ці нормативні документи розробляються командою психолого-педагогічного супроводу дитини, погоджуються з батьками, схвалюються на засіданні педагогічної ради.

Окреслено шляхи формування індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів початкової освіти, як-от: різнобічне знання особистості учня, його психофізіологічних особливостей та можливостей; організація диференційованого навчання, що передбачає структурування змісту навчального матеріалу, добір прийомів і засобів навчання відповідно до типологічних особливостей молодших школярів; акцентування на розвиток конкретних особистісних здібностей та індивідуального потенціалу школяра як орієнтир для ведення ним освітньої діяльності з кожного навчального предмета; консультативна допомога вчителя у вибудовуванні учнем власної освітньої програми та визначенні індивідуального темпу її опанування.

Ключові слова: освітнє середовище, індивідуальна освітня траєкторія, індивідуальна програма розвитку, індивідуальний навчальний план, здобувач початкової освіти, вчитель початкових класів.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Horn M., Staker H. The Rise of K–12 Blended Learning. Innosight Institute, 2011. 17 р. URL : https://www.christenseninstitute.org/wp-content/uploads/2013/04/The-rise-of-K-12-blended-learning.pdf
  2. Закон України “Про освітуˮ / База даних “Законодавство Україниˮ // ВР України. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/ed20210423#Text
  3. Концепція “Нова українська школаˮ. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
  4. Куриш Н. К. Формування підприємницької компетентності вчителів природничих спеціальностей у системі післядипломної педагогічної освіти // International Journal of Innovative Technologies in Social Science 9 (21), December 2019. С. 24.
  5. Мікерова Г. Ж., Жук А. С. Алгоритм побудови індивідуальної освітньої траєкторії навчання // Сучасні наукомісткі технології. 2016. № 11–1. С. 138–142.
  6. Молнар Т. І. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до розвитку інтелектуальної обдарованості учнів // Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія: Педагогіка та психологія : зб. наук .праць / [редкол.: Г. В. Товканець (гол. ред.) та ін.]. – Мукачево : Вид-во МДУ, 2016. Вип. 2(4). С. 28–31.
  7. Прокоф’єва М. Ознаки індивідуально-типологічного підходу як засади диференційованого навчання // Гуманітарні науки. 2016. № 2. С. 38–41.
  8. Савченко О. Я. Виховний потенціал початкової освіти : посібник для вчителів і методистів початкового навчання // 2 вид., Київ : Богданова А. М., 2009. 226 с.
  9. Терещук Г. В. Індивідуалізація навчання в контексті ідей Концепції нової української школи // Наук. зап. Терноп. держ. пед. ун-ту. Серія : Педагогіка. 2017. № 2. С. 6–16.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2021.35.11314

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.