ПРОБЛЕМНО-ОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ СУЧАСНОЇ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Khrystyna Kalahurka, Larysa Vozniak, Iryna Myshchyshyn, Oresta Klontsak

Анотація


Проаналізовано проблему впровадження проблемно-орієнтованого підходу в освітній процес сучасної початкової школи. Досліджено мету (формування в учнів уміння знаходити і використовувати знання, які є актуальними і можуть бути застосовані у практичній сфері в майбутньому), сутність та зміст проблемно-орієнтованого підходу, розкрито особливості його впровадження в освітньому просторі сучасної початкової школи. Подано порівняльний аналіз проблемно-орієнтованого підходу та традиційного підходу у навчанні, а також показано роль вчителя та учня у першому випадку (вчитель: створює проблемну ситуацію, організовує роботу в класі, заохочує дітей до обговорення проблеми, оцінює роботу; учень: формує проблему, яка потребує розв’язку, висуває і перевіряє гіпотезу в процесі вирішення проблемної ситуації, аналізує результати). Розглянуто технології проблемно-орієнтованого підходу (кейс-технологія, ігрові технології, сторітеллінг, мозковий штурм, дискусія).

Охарактеризовано зміст роботи вчителя в контексті використання проблемно-орієнтованого підходу у навчанні дітей молодшого шкільного віку і подано розроблені методичні рекомендації для вчителів початкових класів щодо використання проблемно-орієнтованого підходу на уроках (органічне поєднання традиційного та проблемно-орієнтованого підходу в організації уроків початкової школи; залучення в роботу всіх учасників освітнього процесу; формування в учнів умінь аналізувати проблемну ситуацію, виокремлювати головне; формування проблемної ситуації, яка відповідає віковим можливостям учням; забезпечення принципу наскрізного навчання; застосування та комбінування різних форм діяльності: парної, групової, фронтальної, індивідуальної; розвиток комунікативних умінь та навичок працювати в колективі за допомогою групових форм роботи в класі; впровадження проблемно-орієнтованого підходу починати від першого класу; залучання всіх учасників освітнього процесу до дискусій щодо заданої проблемної ситуації).

Ключові слова: проблемно-орієнтований підхід, традиційний підхід, технології проблемно-орієнтованого навчання, методи проблемно-орієнтованого навчання, проблемна ситуація.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


  1. Caroline C. Problem-Based Learning in Secondary Science. Issues. 2011. No. 95. P. 44.
  2. Problem-based learning in teaching English as a foreign language: theoretical and practical issues : monograph / under general editorship of N. Ye. Dmitrenko. Vinnytsia : T. P. Baranovska, 2017. 164 p.
  3. Velychko V. O. Problem-based learning as a means of increasing the cognitive activity of primary school pupils. Taurian Bulletin of Education. 2014. No. 1. P. 189–195.
  4. Mykytiuk S. O. Elements of Storytelling as a teaching method in the views of teachers, public figures of the past. Naukovyi Chasopys of NPD National Pedagogical Dragomanov University. 2019. No. 66. P. 134–137.
  5. Pashchenko T. M. Case-method as a modern technology of teaching special disciplines. Youth and market. 2015. No. 8. P. 94–99.
  6. Dictionary of the Ukrainian language: in 11 volumes. USSR Academy of Sciences. Institute of Linguistics ; ed. I. K. Bilodid. Kyiv : Naukova dumka, 1970–1980.
  7. Fedusenko Yu. I. Playing – we win! Didactic game as a means of teaching foreign languages to primary school pupils: the results of a pedagogical experiment. Native School (Ridna Shkola). 2007. No. 11–12. P. 30–34.
  8. Khytra Z. M. The use of interactive technologies in the process of preparing the future primary school teacher for the formation of pupils’ scientific picture of the world. Bulletin. Series : Pedagogical Sciences. 2016. No. 137. P. 293–297.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2021.35.11308

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.