ПРОБЛЕМНО-ОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ СУЧАСНОЇ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
Анотація
Проаналізовано проблему впровадження проблемно-орієнтованого підходу в освітній процес сучасної початкової школи. Досліджено мету (формування в учнів уміння знаходити і використовувати знання, які є актуальними і можуть бути застосовані у практичній сфері в майбутньому), сутність та зміст проблемно-орієнтованого підходу, розкрито особливості його впровадження в освітньому просторі сучасної початкової школи. Подано порівняльний аналіз проблемно-орієнтованого підходу та традиційного підходу у навчанні, а також показано роль вчителя та учня у першому випадку (вчитель: створює проблемну ситуацію, організовує роботу в класі, заохочує дітей до обговорення проблеми, оцінює роботу; учень: формує проблему, яка потребує розв’язку, висуває і перевіряє гіпотезу в процесі вирішення проблемної ситуації, аналізує результати). Розглянуто технології проблемно-орієнтованого підходу (кейс-технологія, ігрові технології, сторітеллінг, мозковий штурм, дискусія).
Охарактеризовано зміст роботи вчителя в контексті використання проблемно-орієнтованого підходу у навчанні дітей молодшого шкільного віку і подано розроблені методичні рекомендації для вчителів початкових класів щодо використання проблемно-орієнтованого підходу на уроках (органічне поєднання традиційного та проблемно-орієнтованого підходу в організації уроків початкової школи; залучення в роботу всіх учасників освітнього процесу; формування в учнів умінь аналізувати проблемну ситуацію, виокремлювати головне; формування проблемної ситуації, яка відповідає віковим можливостям учням; забезпечення принципу наскрізного навчання; застосування та комбінування різних форм діяльності: парної, групової, фронтальної, індивідуальної; розвиток комунікативних умінь та навичок працювати в колективі за допомогою групових форм роботи в класі; впровадження проблемно-орієнтованого підходу починати від першого класу; залучання всіх учасників освітнього процесу до дискусій щодо заданої проблемної ситуації).
Ключові слова: проблемно-орієнтований підхід, традиційний підхід, технології проблемно-орієнтованого навчання, методи проблемно-орієнтованого навчання, проблемна ситуація.
Повний текст:
PDF (English)Посилання
- Caroline C. Problem-Based Learning in Secondary Science. Issues. 2011. No. 95. P. 44.
- Problem-based learning in teaching English as a foreign language: theoretical and practical issues : monograph / under general editorship of N. Ye. Dmitrenko. Vinnytsia : T. P. Baranovska, 2017. 164 p.
- Velychko V. O. Problem-based learning as a means of increasing the cognitive activity of primary school pupils. Taurian Bulletin of Education. 2014. No. 1. P. 189–195.
- Mykytiuk S. O. Elements of Storytelling as a teaching method in the views of teachers, public figures of the past. Naukovyi Chasopys of NPD National Pedagogical Dragomanov University. 2019. No. 66. P. 134–137.
- Pashchenko T. M. Case-method as a modern technology of teaching special disciplines. Youth and market. 2015. No. 8. P. 94–99.
- Dictionary of the Ukrainian language: in 11 volumes. USSR Academy of Sciences. Institute of Linguistics ; ed. I. K. Bilodid. Kyiv : Naukova dumka, 1970–1980.
- Fedusenko Yu. I. Playing – we win! Didactic game as a means of teaching foreign languages to primary school pupils: the results of a pedagogical experiment. Native School (Ridna Shkola). 2007. No. 11–12. P. 30–34.
- Khytra Z. M. The use of interactive technologies in the process of preparing the future primary school teacher for the formation of pupils’ scientific picture of the world. Bulletin. Series : Pedagogical Sciences. 2016. No. 137. P. 293–297.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2021.35.11308
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.