ПОРІВНЯННЯ АМЕРИКАНСЬКОЇ ТА ЄВРОПЕЙСЬКОЇ КОНЦЕПЦІЙ РОЛЕЙ АНДРАГОГІВ ДЛЯ РОЗВИТКУ ТЕОРІЇ І ПРАКТИКИ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ В УКРАЇНІ

Nataliya Horuk

Анотація


Розглянуто особливості впровадження практики навчання дорослих в американських та європейських країнах (на прикладі США та Великобританії) та компетентності тих, хто забезпечує процес навчання дорослих. Дослідження обґрунтовано сучасними теоріями освіти дорослих, які включають безперервну (США), тривалу (Великобританія), громадську, народну, безперервну, повторну, неформальну освіту тощо. Різноманітність теорій і термінології ускладнює опис професії андрагога та ролей, які він виконує у процесі своєї діяльності, оскільки навчання відрізняється в залежності від особливостей споживачів освітніх послуг. Порівняльний аналіз дає змогу стверджувати, що в американський і європейських концепціях андрагоги виконують множинні ролі, що потребують різних компетентностей, але дослідники вказують на брак або відсутність у них професійної підготовки через велику кількість волонтерів або викладачів за сумісництвом, які не вважають себе освітянами дорослих. Основними ролями, які відображають функції і діяльність андрагогів у Великобританії, окрім традиційних, є: репетитори, адміністратори, менеджери, агітатори, радники, підприємці, лідери, та “агенти змінˮ. У США основними видами діяльності андрагогів виокремлено: навчальну, методичну (розробка навчальних програм і методів), організаційну, розвиток людських ресурсів, громадську, в процесі якої вони виступають у ролях критичних аналітиків, провокаторів, співавторів, консультантів, активаторів, агентів змін тощо. Опис та порівняння ролей, які виконують освітяни дорослих, є особливо важливими для розвитку і професіоналізації освіти дорослих в Україні та планування процесу підготовки майбутніх андрагогів.

Ключові слова: освіта дорослих, андрагог, дорослі, андрагогічні ролі та компетентності. 


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


  1. Askov E. N. Adult literacy. / A. L. Wilson, E. R Hayes (Eds.) Handbook of Adult and Continuing Education. New Edition. San Francisco : Jossey-Bass, 2000. P. 267–290.
  2. Bell B. The British adult education tradition: A re-examination. / R. Edwards, A. Hanson & P. Raggatt (Eds.), Boundaries of adult learning. London and New York : Routledge, 1996. P. 152–168.
  3. Brookfield S. Organizing concepts and practices in adult education in the United States. / S. Brookfield (Ed.), Training educators of adults: The theory and practice of graduate adult education. London and New York : Routledge, 1988. P. 9–29.
  4. Chadwick A. Some current issues in the training of adult educators. / P. Jarvis & A. Chadwick (Eds.), Training adult educators in Western Europe. London : Routledge, 1991. P. 207–218.
  5. Clair R. St. Stemming criterion bleed: Evaluating literacy education in its own terms // Adult Basic Education, 2002. Vol. 12, Number 2, P. 67–81.
  6. Cranton P. Understanding and promoting transformative learning: A guide for educators of adults. San-Francisco : Jossey-Bass Publishers, 1994. 252 p.
  7. Fenwick T. J. Putting meaning into workplace learning. / A. L. Wilson, E. R Hayes (Eds.) Handbook of Adult and Continuing Education. New Edition. San Francisco : Jossey-Bass, 2000. P. 325–340.
  8. Gee J. P. Social linguistic and literacies. London : Routledge / The Falmer Press, 1996. 203 p.
  9. Jarvis P. Adult and continuing education: Theory and Practice. (Sec. Ed.) London and New York : Routledge, 1995. 320 p.
  10. Knowles M. Andragogy: An emerging technology for adult learning. / R. Edwards, A. Hanson & P. Raggatt (Eds.), Boundaries of adult learning. London and New York : Routledge, 1996. P. 82–98.
  11. Legge D. Educators of adults in England and Wales. In P. Jarvis & A. Chadwick (Eds.), Training adult educators in Western Europe. London : Routledge, 1991. P. 59–73.
  12. Merriam S. B. Training adult educators in North America. / S. Brookfield (Ed.), Training educators of adults: The theory and practice of graduate adult education. London and New York: Routledge, 1985. P. 30–40.
  13. Merriam S. B., Brockett R. G. The profession and practice of adult education: An introduction. San Francisco : Jossey-Bass Publishers, 1997. 375 p.
  14. Rogers A. Teaching adults. Buckingham and Philadelphia : Open University Press. 1996. 249 p.
  15. Usher R., Bryant I., & Johnston R. Adult education and the postmodern challenge: Learning beyond the limits. London & New York : Routledge, 1997. 268 p.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2021.35.11305

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.