ІНСТИТУТ ПРЕФЕКТА: ФРАНЦУЗЬКИЙ ДОСВІД В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ВЛАДИ

Mariia Kaminska

Анотація


Розглянуто особливості французької моделі інституту префекта і проаналізовано вплив децентралізації державної влади на розвиток правового статусу префекта.
Охарактеризовано основні повноваження префекта як представника держави на відповідних рівнях адміністративно-територіального устрою і встановлено, що внаслідок реформи децентралізації виконавчі повноваження передано від префектів до голів рад департаментів і регіонів. З’ясовано, що на рівні парламентських ініціатив спостерігається зацікавленість у посиленні ролі субпрефекта як рівня представництва держави найбільш наближеного до населення.
Значну частину дослідження присвячено розгляду питання взаємодії префекта з органами місцевого самоврядування, зокрема нагляду за дотриманням законності. Висвіт­лено механізми контролю та виявлено, що через контроль за легітимністю актів органів місцевого самоврядування проявляється непрямий вплив префекта на прийняття рішень на місцевому рівні. З’ясовано, що в процесі децентралізації його вплив на органи місцевого самоврядування значно пом’якшився, адже внаслідок проведеної реформи, замість опіки префектові надано компетенцію нагляду за їхньою діяльністю.
Зважаючи на вищезазначене, зроблено висновок, що префект виступає гарантом унітарності республіки, забезпечує дотримання громадського порядку й однакове застосу­вання закону на всій території. Окрім того, його функції як представника держави спря­мовані на партнерську взаємодією з органами місцевого самоврядування.
З огляду на отримані результати, позитивний досвід Французької республіки може бути застосовано для успішного просування вітчизняної реформи децентралізації та вико­ристано для подальших досліджень за цим напрямом.


Ключові слова


префект департаменту, субпрефект, деконцентровані органи влади, адміністративний контроль, нагляд за діяльністю органів місцевого самоврядування

Повний текст:

PDF

Посилання


Hanuschak, Yu. (2015). Prefekty: uroky Frantsii dlia Ukrainy. Kyiv: IKTs «Lehal'nyj status».

Hural', P. F. (2020). Frantsuz'ka model' mistsevoho samovriaduvannia ta ii implementatsiia v Ukraini. In: Mizhnarodni ta ievropejs'ki standarty mistsevoho samovriaduvannia: problemy implementatsii v Ukraini: materialy Vseukrains'koi naukovo-praktychna konferentsiia za mizhnarodnoiu uchastiu (20 hrudnia 2019 roku). L'viv: LRIDU NADU, 31‒36.

Shapoval, V. M. (2018). Konstytutsia Frantsuzkoi respubliky. Kyiv: Tsentr polityko-pravovykh reform.

Code général des collectivités territoriales (2019). Paris: Dallaz, 3314.

Décision 82-137 DC ‒ 25 février 1982 ‒ Loi relative aux droits et libertés des communes, des département et des régions – Non comformité partielle. In: Journal officiel du 3 mars 1982, 759.

Décret n° 2004-374 du 29 avril 2004 relatif aux pouvoirs des préfets, à l'organisation et à l'action des services de l'Etat dans les régions et départements. Retrieved from: https://-www.legifrance.gouv.fr/loda/id/JORFTEXT000000249712/

Décret n°2020-412 du 8 avril 2020 relatif au droit de dérogation recionnu au préfet In: JORF, 2020, № 0087, Texte № 33.

Kada N. (2013). Le préfet est mort, vive le préfet! In: La décentralisation 30 ans après. Sous la direction de S. Regourde, J. Carles, D. Guignard. Toulouse: Presse de l’universitaire Toulouse 1 Capitole, 95‒105.

Les préfets, les procureurs et les maires : l’autorité publique au début du XXIe siècle (2011). Sous la direction de P. Mbongo et X. Latour. PU Aix Marseille.

Nombre d'actes transmis au contrôle de légalité et nombre d'actes transmis sur le système d'information @CTES de 2004 à 2018 (données Indigo). Retrieved from: https://www.-collectivites-locales.gouv.fr/ctes-chiffres-0

Sous-préfectures : l’État à proximité. Rapport d’information n° 420 de H. Marseille fait au nom de la commission des finances. 15 février 2017. Retrieved from: https://www.-senat.fr/rap/r16-420/r16-420.html

Tanguy G. (2015). Le préfet dans tous ses états. Une histoire de l’institution préfectorale est-elle (encore) possible. In: Histoire@politique. № 27, 124‒145.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vla.2021.72.064

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.