МЕМИ ЯК ЗАСІБ СПІЛКУВАННЯ ТА МАНІПУЛЯЦІЇ

Delfina Ertanowska

Анотація


У статті розглянуто меми як коротку форму інтернетного висловлювання, наступника первинного міжособистісного спілкування, вираженого у наскельних малюнках, піктограмах та ієрогліфах. Коротко узагальнено історію зображального спілкування від перших спроб людини з Кро-Маньйон, через розвиток піктографічного письма, до повернення до цієї форми спілкування у 21 столітті в умовах цифрових технологій. Запропоновано тематичний поділ мемів, а також окреслено групи реципієнтів, до яких він адресований (застосовано поділ на вікові групи та персоналізовані ідеологічні групи).

Порушено питання мемів як інструменту медійної та політичної маніпуляції. Визначено роль мемів як інструменту політичної пропаганди та елемента сучасної гібридної війни в контексті національної безпеки.

Проблематика статті також включає питання платного тролінгу та спеціалізованих медійних послуг з метою побудови сучасної політичної кампанії за допомогою мемів. Обговорено використання мемів як інструменту політичного маркетингу. Для мемів характерна проста, легка та доступна мова, іноді вона вульгарна, політично некоректна, а також сповнена ненависті та стигматизації різних соціальних груп.

Було зроблено висновок, що меми не зводяться до розваги, а є потужним сучасним інструментом маніпуляції та пропаганди. Вони здійснюють сильний вплив на формування молодого покоління, тобто людей, які перебувають у процесі формування свого світогляду. Аналізуючи меседж, який передають меми, переконуємося, що цифрова реальність, яка нас оточує, пропонує викривлене, шаржоване відображення світу. Це, однак, не забирає у мемів їхньої ролі поширення базових знань та культури, національного фольклору через цей спосіб висловлювання в Інтернеті.

Ключові слова: меми, комунікація, маніпуляція, медіамаркетинг, підсвідоме повідомлення, Центральна та Східна Європа.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Barthes, R. (1970), Mit i Znak. Eseje, PIW, Warszawa.

Batorowska, H., Klepka, R., Wasiuta, O. (2019), Media jako instrument wpływu informacyjnego i manipulacji społeczeństwem, LIBRON – Filip Lohner, Kraków.

Bizancjum. Tajemnice Starożytnych Cywilizacji. Cesarstwo Wschodniorzymskie, cz. 2, vol. 68, OXFORD, Poznań.

Drawkins, R. (1989), The Selfish Gene, Oxford University Press, Oxford.

Edison. (2020), Kwejk.pl. URL: https://kwejk.pl/obrazek/3641119/edison.html

Fronczak, J. (2002), Fascynujące dzieje planety Ziemi, Reader’s Digest, Warszawa.

Goban-Klass, T. (2004), Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, Warszawa.

Grodecka, M. (2019), Tak, PO miała swoją armię trolli, ale PiS poleciało po bandzie. SPIDER’S WEB. URL: https://spidersweb.pl/2019/08/wiceminister-sprawiedliwosc-lukasz-piebiak-emilia-trolle-pisu.html

Jak stosować memy w marketingu treści. (2020), Westom. URL: https://westom.pl/jak-stosowac-memy-w-marketingu-tresci/

Jara, R. (2016), Ikony Z Kolekcji Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku, MBL, Sanok.

Kim, R., Lis, E. (2016), Hejterzy bez zahamowani. Newsweek. URL: https://www.newsweek.pl/hejterzy-bez-zahamowan-jak-niszcza-politykow/sncqc3n

Kuczyński, M. (2017), Jak PiS zbudował armię internetowych trolli? CROWDmedia. URL: https://crowdmedia.pl/jak-pis-zbudowal-armie-internetowych-trolli/

Літературні меми. (2020), Twitter. URL: https://twitter.com/ukrlit_memes/status/1264797982928535552

Levinson, P. (1999). Miękkie Ostrze. Warszawa: Muza.

Мамойленко, Ю. (2020), Жінка, яка горлає на кота, та сумний Кіану Рівз: звідки походять найпопулярніші меми. Йод.Медia. URL: https://iod.media/article/zhinka-gorlaye-na-kota-ta-sumniy-kianu-rivz-zvidki-pohodyat-naypopulyarnishi-memi-4304

Meissner, E. (1997). Co? Gdzie? Kiedy? Zdarzenia które zmieniły świat, Przegląd Reader’s Digest, Warszawa.

Memy z ukraincem. (2020). BLASTY.pl. URL: https://www.blasty.pl/tag/ukrainiec

Murphy, J. (1998), Potęga podświadomości, Świat Książki, Warszawa.

Niekrewicz, A. A. (2016), Od schematyzmu do kreacyjności. Język memów internetowych.

Nougier, L–R., Joubet, P. (1991), Tak żyli ludzie. W czasach Majów, Azteków i Inków, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.

Nougier, L–R., Joubet, P. (1991). Tak żyli ludzie. Czasy Prehistoryczne, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.

Nowak, M. (2015), PO kupuje zawodowych hejterów. Sprawdziliśmy, ile kosztują tego typu usługi – raport Spider’s Web. SPIDER’S WEB. URL: https://spidersweb.pl/2015/06/kupowanie-komentarzy-w-sieci-raport.html

Orłowski, M. (2015), «Damy radę» – wyborcze hasło PiS nie jest oryginalne. Przed Szydło byli Bob Budowniczy i warszawscy raperzy... [MEMY]. Gazeta Wyborcza. URL: https://wyborcza.pl/1,75398,18622822,memy-po-konferencji-szydlo-damy-rade-skopiowac-obame.html?disableRedirects=true

Перша приватна мемарня. (2020), Instagram. URL: https://www.instagram.com/p/CE9QCY3lWos/

Перша приватна мемарня. (2020), Instagram. URL: https://www.instagram.com/p/CEqkEZfAyva/

Phillips, T. (2020), Prawda. Krótka historia wciskania kitu, Albatros, Warszawa.

Polska walcząca niemieckim autem jeżdżąca. (2020), Wiocha.pl. URL: https://www.wiocha.pl/1644938,BMW-Polska

«Почекай, БТР не заводиться»: у соцмережах ширяться меми про події у Луцьку. (2020), БУГ. URL: http://bug.org.ua/news/pochekay-btr-ne-zavodyt-sia-u-sotsmerezhakh-shyriat-sia-memy-pro-podii-u-luts-ku-448479/

Restellini, P., Caselli, G. (1991), Tak żyli ludzie. W czasach pierwszych cywilizacji, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.

Sienkiewicz, J. (2018), Polski oddział Xiaomi zaadoptował nosacza znanego z memów. Nowy Marketing. URL: https://nowymarketing.pl/a/19676,polski-oddzial-xiaomi-zaadoptowal-nosacza-znanego-z-memow

Slavorum. (2020), Instagram. URL: https://www.instagram.com/slavorum_official/

Sowa, B. (2015), Paweł Szefernaker: Nie dowodzę hejterami. Moja armia jest armią pokoju. WYWIAD. Dziennik.pl. URL: https://wiadomosci.dziennik.pl/media/artykuly/509006,pawel-szerefnaker-o-kampaniii-w-internecie-nie-ma-hejtu.html

Swart, T. (2019), Źródło, Zysk i S-KA Wydawnictwo, Poznań.

SZP/PAP. (2019), Memy internetowe narzędziem w rękach hakerów. CyberDefence24. URL: https://www.cyberdefence24.pl/memy-internetowe-narzedziem-w-rekach-hakerow

Żart dnia: Szambelan Warszawski AD 2019. (2019), wRealu24. URL: https://wrealu24.pl/zart-dnia-szambelan-warszawski-ad-2019/

Żebrowska, M. (1976). Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN.

Я Плакаль. (2015). URL: https://www.yaplakal.com/forum28/st/25/topic1171099.html




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vjo.2021.49.11073

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.