ЗАПЕРЕЧЕННЯ ЯК ПРАГМАТИЧНИЙ ІНСТРУМЕНТ САСПЕНСУ: ЛІНГВІСТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ТРИЛЕРІВ

Ілона Юрчишин

Анотація


У статті досліджено взаємодію між саспенсом і запереченням у межах наративних структур
із застосуванням всебічного аналізу літературних теорій та зразкових текстів. Встановлено, що са-
спенс – ключовий наративний механізм – тісно переплетений із різними формами заперечення, що
підсилюють очікування та емоційну залученість читача. Дослідження охоплює детальний розгляд
наукових підходів у поєднанні з практичними прикладами, щоб показати, як взаємодія саспенсу й
заперечення сприяє захопленню читача. Окрему увагу приділено лінгвістичному та прагматичному
аналізу трьох британських психологічних трилерів – “Behind Closed Doors” Б. А. Паріс, “The Girl on
theTrain” П. Гокінз та “Before I Go to Sleep” С. Дж. Вотсона – для демонстрації того, як заперечення
функціонує в реальних наративних умовах. Аналіз засвідчує, що заперечення – метамовне, неявне або
прагматичне (приховування інформації) – суттєво підсилює елемент саспенсу, підтримуючи високий
рівень зацікавлення, особливо у жанрі трилеру. Отримані результати дають змогу оцінити когнітивний
та емоційний резонанс таких наративних стратегій, що підкреслює їхню ключову роль у сучасному
оповіданні. Наведений опис взаємозалежності між саспенсом і запереченням сприяє глибшому
розумінню їхніх функціональних механізмів і робить внесок у наратологію та літературознавство.
Ключові слова: саспенс, заперечення, саспенсне заперечення, типи заперечення, наративні
стратегії, літературна лінгвістика.


Повний текст:

PDF (English)


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/fpl.2025.138.5070

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.