ЦИФРОВІЗАЦІЯ ЕКОНОМІКИ ТА ЇЇ ОСНОВНІ НАСЛІДКИ

Ostap Vatamaniuk, Nazarii Martsiv

Анотація


Анотація. Одним з найпомітніших виявів динамічних змін сучасної економіки є масштабне розповсюдження цифрових технологій, які докорінно знижують вартість збору, оброблення та зберігання даних. Цифровізація сьогодні стала ключовим чинником і каталізатором технологічного та економічного поступу, який охоплює всі складові економічного життя, радикально змінює механізми функціонування ринків, підходи до управління компаніями, поведінку споживачів і регуляторну роль держави. З’ясовано, що на рівні фірми досягнення максимального ефекту від цифрової трансформації передбачає реалізацію низки кроків, зокрема, формування власної стратегії цифровізації з чітким визначенням ключових показників ефективності, забезпечення поетапної інтеграції нових технологій з чинними системами, залучення аналітики даних для ухвалення управлінських рішень, активне інвестування в навчання персоналу, формування цифрової культури компанії та підтримування її інноваційності. Використання компаніями великих масивів даних щодо уподобань та поведінки споживачів уможливлює не лише впровадження цілеспрямованої (таргетованої) реклами, але й перехід до фактично персоналізованого ціноутворення. Залежно від конкретних ринкових умов, для частини споживачів це означає підвищення доступності благ, тоді як для інших – потенційне погіршення обслуговування чи зростання цін. Масштабне використання персональних даних загострює проблему захисту приватності індивідів. Новітні законодавчі ініціативи запровадили нові стандарти регулювання цифрової приватності, що стало важливим кроком вперед на шляху досягнення балансу між збереженням конфіденційності споживачів та забезпеченням умов для ефективного розвитку цифрової економіки.

Ключові слова: цифровізація економіки, цифрові ринки, цифрова трансформація фірм, цінова дискримінація, персоналізоване ціноутворення, поведінка споживачів, цифрова приватність.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/meu.2025.54.0.5410

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.