ВАЖЛИВІСТЬ ХУДОЖНЬОЇ ДИТЯЧОЇ ЛІТЕРАТУРИ У ФОРМУВАННІ ОСОБИСТОСТІ ЗДОБУВАЧА ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

Yuliya Derkach

Анотація


Констатовано важливість художньої дитячої літератури у формуванні особистості здобувачів початкової освіти.

Очевидним та беззаперечним є факт, що саме в наші дні складного періоду боротьби за власну незалежність, шляху реформації та нового підходу до організації освітнього процесу рівень затребуваності дитячої літератури став надзвичайно високим, соціальну роль визначено, а отже, залучення художніх літературних творів у процес навчання початкової школи є як ніколи актуальним.

Зауважено, що дитяча література може бути потужним засобом формування особистості учнів початкових класів. Художні твори допомагають сформувати їхнє розуміння світу, прищепити цінності й переконання та виховати здатність до емпатії та співпереживання. Через історії головних героїв діти можуть навчитися критично мислити та розвивати власну думку, аналізувати події та проводити паралелі із реальним життям. Книги – це пізнання власної культури, а також вивчення різних культур, що є необхідною умовою полікультурного компонента освіти, який є важливою частиною глобалізованого світу.

Крім навчання цінностям і переконанням, дитяча література також дає можливість учням досліджувати власні почуття та емоції. Вчитель за допомогою художнього твору, життя головного героя може допомогти пізнати невідоме. Читаючи історії про персонажів, які мають справу з подібними проблемами, учні можуть краще зрозуміти власні емоції та емоції інших. Це допомагає їм розвивати емоційний інтелект, потрібний для розвитку здорових стосунків як з однолітками, так і з дорослими. Стаття аргументує факт, що література підтримує психічну стійкість та емоційну витривалість.

Проаналізовано труднощі, які не дають змоги використовувати потенціал художньої літератури у повному обсязі. Серед них виокремлено: тенденцію до використання гаджетів, які надають швидкий доступ до інформації, яка дуже часто подає художній твір у скороченому варіанті. Також загальне зниження інтересу до читання та зростання вартості друкованих екземплярів художніх творів.

Зазначено, що дитяча художня література повинна бути невід’ємним елементом не лише уроків читання та іноземної мови, а й інтегрованою частиною інших предметів, оскільки впливає на формування всебічно розвинутої особистості.

Ключові слова: література, дитяча художня література, особистість, початкова школа.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


  1. Баран У. Комунікація у літературі для дітей та юнацтва : монографія. Львів : Центр дослідження літератури для підлітків та юнацтва, 2017. 240 с.
  2. Бібік Н. Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ : ТОВ Вид. дім “Плеяди”, 2017. 206 с. URL: http://surl.li/adrkv.
  3. Гречуха І. А. Психологічні особливості розвитку емпатії учасників шкільних літературних студій. Наук. часопис Нац. пед. ун-ту ім. М. П. Драгоманова. Серія Психологічні науки. Київ, 2019. Вип. 8 (53). С. 39–48.
  4. Закон України “Про освіту” [Електронний ресурс] : [ЗаконодавствоУкраїни]. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/
  5. Качак Т. Б. Українська література для дітей та юнацтва : підручник. Київ : Академія, 2016. 352 с.
  6. Качак Т. Б., Круль Л. М. Дитяча література : навч.-метод. посібник (для студентів спеціальностей “Початкова освіта”, “Дошкільна освіта”). Івано-Франківськ : Тіповіт, 2014. 236 с.
  7. Концепція Нової української школи. 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkola-compressed.pdf3.
  8. Муснікова Є. Формування у дітей сприйняття прекрасного шляхом оволодіння цінностями духовної культури. Світ дитячих бібліотек. 2006. № 4(21). С. 27–29.
  9. Побірченко Н. С. Василь Сухомлинський: формування дитячої особистості засобами художньої літератури. Педагогіка і психологія. 2004. № 1(42). С. 5–12.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2025.42.13475

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.