РОЛЬ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ У РЕАБІЛІТАЦІЇ ОСІБ ІЗ РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
Анотація
Висвітлено роль психологічної підтримки у процесі реабілітації осіб із розладами аутистичного спектра (РАС), що є одним із головних аспектів їхньої соціальної адаптації та покращення якості життя. Проаналізовано сучасні наукові підходи до психолого-педагогічного супроводу осіб із РАС, зокрема, когнітивно-поведінкову терапію, прикладний аналіз поведінки (ABA), арт-терапію, сенсорну інтеграцію та альтернативні методи комунікації. Розглянуто основні виклики, що ускладнюють надання ефективної психологічної допомоги, серед яких брак кваліфікованих спеціалістів, недостатня адаптація методик до індивідуальних особливостей пацієнтів, низька доступність реабілітаційних послуг та соціальна стигматизація осіб із РАС.
Окрему увагу приділено перспективам розвитку системи психологічної підтримки, які охоплюють персоналізацію терапевтичних підходів, індивідуалізацію реабілітаційних програм, інтеграцію цифрових технологій у психокорекційний процес та підвищення рівня обізнаності суспільства щодо особливостей розладами аутистичного спектра. Розширення міжнародної співпраці у сфері дослідження РАС та впровадження найкращих світових практик також є перспективним напрямом розвитку реабілітаційної системи. Досвід зарубіжних країн свідчить про ефективність комплексних програм, що поєднують психологічну підтримку, інклюзивну освіту та соціальні ініціативи для підвищення рівня інтеграції осіб із РАС у суспільство.
На основі аналізу наукових джерел окреслено перспективи вдосконалення системи психологічної підтримки, зокрема, розвиток персоналізованих терапевтичних підходів, інтеграцію інноваційних методів та формування толерантного ставлення суспільства.
Ключові слова: розлад аутистичного спектра, психологічна підтримка, реабілітація, когнітивно-поведінкова терапія, поведінкова терапія, соціальна адаптація.
Повний текст:
PDFПосилання
- Алвін Дж. Музична терапія для дітей з аутизмом : навч. посібник. Київ : Теревинф, 2004. 208 с.
- Медико-соціальна реабілітація дітей із психотичними розладами. Здоров’я України. 2019. № 3(48). С. 17–21.
- Методологічні підходи визначення розладів аутистичного спектра. Часопис психолого-педагогічних досліджень. 2020. № 1(5). С. 45–53.
- Олексюк В. Р. Психолого-педагогічна допомога особам з розладами спектра аутизму. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія : Педагогіка та психологія. 2019. Вип. 1(9). С. 120–124.
- Островська К. О. Аутизм: проблеми психологічної допомоги. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2016. Вип. 31. С. 189–196.
- Розлади аутистичного спектра: чинники ризику, особливості діагностики та терапії. НейроNews: психоневрологія та нейропсихіатрія. 2019. № 1(102). С. 24–30.
- Скрипник Т. В. Стандарти психолого-педагогічної допомоги дітям з розладами аутичного спектра : навч.-метод. посібник. Київ: Гнозіс, 2013. 60 с.
- Ткач О. М. Формування номінативного словника у дітей з розладами спектра аутизм. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації: матеріали VI Всеукр. заочної наук.-практ. конф. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2017. С. 57–64.
- Шульженко Д. І. Основи психологічної корекції аутичних порушень у дітей. Київ, 2009. 385 с.
- Brown M., Taylor R. Multidisciplinary Approach in Autism Rehabilitation. Journal of Clinical Psychology. 2022. Vol. 19(3). P. 184−198.
- Dawson G., Jones E. The Impact of Psychological Support on Children with Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism Studies. 2022. Vol. 15(4). P. 123−137.
- Green S., Carter A. Social Inclusion and Autism Spectrum Disorder. Community Psychology Journal. 2021. Vol. 22(1). P. 33-47.
- Lovaas O. I. Applied Behavior Analysis in Autism Treatment. Behavior Analysis Journal. 2020. Vol. 30(2). P. 89-102.
- Novak J., Pelham M. Teacher Training for Autism Spectrum Disorder Inclusion. Educational Review. 2021. Vol. 46(2). P. 55−72.
- Reynolds C., Fletcher P. Cognitive-Behavioral Therapy in Autism Spectrum Disorders. Psychological Review. 2021. Vol. 28(3). P. 201−216.
- Smith T. Early Intervention and Autism Spectrum Disorder. Journal of Child Psychology. 2019. Vol. 42(1). P. 67−81.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2025.42.13471
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
