МОЖЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ІНКЛЮЗИВНІЙ ОСВІТІ
Анотація
Розглянуто потенціал інноваційних технологій у забезпеченні якісної інклюзивної освіти дітей з особливими освітніми потребами в умовах цифрової трансформації суспільства. Обґрунтовано актуальність впровадження технологічних рішень в освітній процес для забезпечення доступності, адаптивності та ефективності освіти. Визначено можливості використання адаптивних, асистивних та імерсивних технологій в інклюзивному освітньому середовищі. Використано теоретичний аналіз наукових джерел, класифікацію сучасних технологій за функціональним призначенням, узагальнення практичних прикладів їх застосування в освітньому процесі. Розкрито сутність трьох основних груп інноваційних технологій: адаптивні технології (Smart Sparrow, DreamBox Learning, ALEKS, Edmentum, CogBooks) – автоматично підлаштовуються до потреб учня та надають індивідуалізовану підтримку у навчанні; асистивні технології – пристрої, інструменти та ПЗ, що сприяють доступу до інформації, розвитку комунікації та інтеракції з середовищем (технології для альтернативної комунікації, сенсорні, моторні, цифрові платформи); імерсивні технології – інструменти доповненої, віртуальної та змішаної реальності, що сприяють розвитку соціальних, емоційних, академічних і життєвих навичок, регуляції поведінки та сенсорній інтеграції.
Зазначено, що впровадження інноваційних технологій у інклюзивну освіту відкриває нові можливості для розвитку потенціалу дітей з ООП. Ураховано етичні аспекти їх застосування, високу вартість обладнання та важливість підготовки педагогічних працівників до ефективної інтеграції таких технологій у практику.
Ключові слова: інклюзивна освіта, діти з особливими освітніми потребами, інноваційні технології, адаптивні технології, асистивні технології, імерсивні технологій, штучний інтелект, доповнена реальність, віртуальна реальність, змішана реальність.
Повний текст:
PDFПосилання
- Гачак-Величко Л. А. Виклики та потенціал застосування штучного інтелекту в освітньому середовищі. Publishing House “Baltija Publishing”. 2023. С. 49–63. URL: http://www.baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/download/435/11654/24393-1?inline=1.
- Ілійчук Л. Штучний інтелект і якість освіти: можливості, виклики та загрози. Науково-педагогічні студії. 2024. Вип. 8. С. 232–248. URL: https://dnpb.gov.ua/ojs/npstudies/article/view/144/133.
- Кочерга Є. В., Мотуз Т. В., Ватковська М. Г. Дослідження готовності вчителів до роботи в інклюзивній освіті та шляхи формування їх інклюзивної компетентності. Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. Педагогічні науки. Одеса : Вид. дім «Гельветика», 2022. Вип. 15. С. 23–33. URL: http://journals.kogpa.te.ua/index.php/pedagogy/article/view/43/36.
- Нагорна О. В. Застосування технологій інклюзивної освіти як засіб створення безбар’єрного навчання дітей з особливими освітніми потребами. International Academy Journal Web of Scholar. 2020. Вип. 1(43). С. 3–6. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/322469464.pdf.
- Озарчук А. Використання штучного інтелекту у навчанні здобувачів освіти з особливими освітніми потребами. Нова педагогічна думка. 2024. № 3 (119). С. 38–43. URL: http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/article/view/645/685.
- Постоян Т. Г. Асистивнi технології у контексті інклюзивної освіти. Габітус. 2020. Вип. 12. Т. 2. С. 198–202. URL: http://habitus.od.ua/journals/2020/12_2020/part_2/36.pdf.
- Шевчук О. В., Семенишена Р. В. Вплив цифрових технологій на інклюзивну освіту: виклики та перспективи. Інклюзія і суспільство. 2024. № 2. С. 61–66.
- Шелевер О. В., Капітан Л. І., Коновалов О. Ю. Адаптивне навчання здобувачів за допомогою сучасних цифрових платформ. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 75. С. 269–275. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2024/75/54.pdf.
- Harati H., Sujo-Montes L., Tu C.-H., Armfield S. J. W., Yen C.-J. Assessment and Learning in Knowledge Spaces (ALEKS) Adaptive System Impact on Students’ Perception and Self-Regulated Learning Skills. Educ. Sci. 2021. No. 11. 603 p. URL: https://doi.org/10.3390/educsci11100603.
- Lalotra G. S., & Kumar V. The impact of virtual reality and augmented reality in inclusive education. In R. Kaluri, M. Mahmud, T. R. Gadekallu, D. S. Rajput, & K. Lakshmanna (Eds.). Applied assistive technologies and informatics for students with disabilities. Springer. 2024. URL: https://doi.org/10.1007/978-981-97-0914-4_5.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2025.42.13462
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
