ОСВІТНЬО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ДО ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГІВ НАВЧАЛЬНО-РЕАБІЛІТАЦІЙНИХ ЦЕНТРІВ
Анотація
Статтю присвячено визначенню та обґрунтуванню освітньо-педагогічних умов формування готовності до інноваційної діяльності педагогів навчально-реабілітаційних центрів в умовах Нової української школи.
Розкрито логіку визначення поняття “освітньо-педагогічні умови” на основі розширення та переосмислення поняття “педагогічні умови”. Підґрунтям визначення освітньо-педагогічних умов є реформа НУШ, діджиталізація освіти, соціальні виклики (пандемія, війна, міграція і пов’язані з цим кризи).
Головними ознаками педагогічних умов у сучасному освітньому просторі та практиці підготовки педагогів у контексті інноватики є: контекстний характер, середовищний характер, практична спрямованість, підвищення ефективності, узгодженість із педагогічними принципами, емпірична та теоретична інтеграція, наукова новизна, імовірнісні результати, місцеве застосування, результативно-інтерпретативний характер.
Визначено, що умови підготовки корекційних педагогів НРЦ до інноваційної діяльності за принципами НУШ – це такі спеціально створені дидактичні, мотиваційно-стимуляційні, управлінські й середовищні обставини, які дають змогу успішно моделювати, створювати й підтримувати інноваційне освітнє середовище НРЦ, виконуючи при цьому власне педагогічно-корекційні й управлінські функції відповідно до нових стандартів НУШ та нового Положення про спеціальну школу та НРЦ.
Виокремлено три освітньо-педагогічні умови: 1. Удосконалення змісту післядипломної освіти практикуючих корекційних педагогів з метою розширення управлінських функцій, передбачених реформою НУШ. 2. Орієнтація на зближення ізольованого інклюзивного та відкритого освітніх середовищ під час інноваційної діяльності корекційних педагогів шляхом посилення міжінституційної взаємодії НРЦ та інших освітніх закладів. 3. Перепідготовка педагогів НРЦ з метою застосування ними інноваційних інтегративних та інформаційно-технологічних підходів та технік з метою ефективної корекції кількох порушень.
Ключові слова: педагогічні умови, освітньо-педагогічні умови, інноваційна діяльність, навчально-реабілітаційний центр, спеціальні школи, педагоги, Нова українська школа.
Повний текст:
PDFПосилання
- Васильєва Г. Організаційно-педагогічні умови формування методичної компетентності учителів інклюзивної форми навчання. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. Вип. 2 (106). 193–210.
- Гладуш В. А. Інноваційна діяльність у сфері спеціальної освіти: тренди, виклики, успіхи. 2022. Дніпро : Біла К. О. 46 с.
- Кочерга Є., Скиба Ю. (2020). Реалізація педагогічних умов розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителів хімії в системі післядипломної освіти. Вісник післядипломної освіти. 2020. Вип. 11(40). С. 170–182. URL: https://doi.org/10.32405/2218‐7650‐2020‐11(40)‐170‐182.
- Литвин А. В. Методологічні засади поняття “педагогічні умови” : практ. Посібник ; 3-е вид., доп. Львів : ЛДУБЖД, 2022. 90 с.
- Островська М. Педагогічні умови формування готовності майбутніх учителів початкової школи до застосування інноваційних технологій. Перспективи та інновації науки. 2023. Вип. 1(19). С. 310–323. URL: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-1(19)-310-323.
- Сагач О. Теоретичний аналіз поняття педагогічні умови у контексті професійного зростання вчителів. Освітні обрії. 2020. Вип. 50 (1). С. 32–35.
- Синергетика i освіта : монографія / за ред. В. Г. Кременя. Київ : Інститут обдарованої дитини, 2014. 348 с.
- Хриков Є. Педагогічні умови в структурі наукового знання. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія : “Педагогічні науки”. 2022. Вип. 4. С. 5–10.
- Чигріна Я. Ю. Формування методичної компетентності асистентів вчителя в умовах неперервної освіти : дис. … докт. філософії. 016 – Спеціальна освіта. Київ, 2023. 261 с.
- Ödalen J., Brommesson D., Erlingsson G. Ó., Schaffer J. K., & Fogelgren M. Teaching university teachers to become better teachers: the effects of pedagogical training courses at six Swedish universities. Higher Education Research & Development. 2019. Vol. 38(2). Р. 339–353.
- O’Dowd R. The training and accreditation of teachers for English medium instruction: An overview of practice in European universities. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. 2018. Vol. 21(5). Р. 553–563.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2025.42.13458
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
