АДАПТИВНІ ЗАХОДИ ДЛЯ ПОДОЛАННЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
Обґрунтовано необхідність вивчення освітніх втрат здобувачів закладів вищої освіти України в умовах тривалого дистанційного навчання, зумовленого пандемією та безпековими викликами і загрозами воєнного часу. Проаналізовано світовий досвід визначення освітніх втрат в умовах пандемії. Мета дослідження ‒ на підставі апробованого досвіду освітньої діяльності на географічному факультеті ЛНУ ім. Івана Франка та проведеного соціологічного дослідження визначити перелік адаптивних заходів для подолання освітніх втрат здобувачів.
Для подолання освітніх втрат запропоновано впроваджувати таку систему заходів у закладах вищої освіти: навчальна підтримка, яка містить індивідуальні консультації з окремих дисциплін, адаптовані індивідуальні завдання для лабораторних, практичних і самостійних робіт, створення електронних курсів з навчальних дисциплін з обов’язковим і додатковим контентом, вибіркові дисципліни для посилення підготовки з фундаментальних курсів, самостійна робота здобувачів, рекомендації для саморозвитку здобувачів; організаційно-психологічна підтримка, зокрема фахова психологічна допомога, навчання позитивного мислення та управління стресом, мотивуючі публічні заходи, студентське наставництво, планування часу, вдосконалення навичок самодисципліни, адміністративно-правові механізми діяльності закладів вищої освіти; ресурсна підтримка здобувачів, що передбачає створення безпечного та сприятливого середовища навчання, безперешкодний доступ до необхідних ресурсів для успішного навчання.
Наголошено на необхідності розробки методики об’єктивного оцінювання освітніх втрат здобувачів різних рівнів освіти. Зазначено, що адаптивні заходи для компенсації освітніх втрат мають бути адаптовані до специфіки окремих галузей знань і спеціальностей, ураховувати доцільність поєднання різних форм, методів і механізмів підтримки.
Ключові слова: адаптивні заходи, освітні втрати, навчальні втрати, здобувачі вищої освіти, результати навчання, освітній процес.Повний текст:
PDFПосилання
- Гудзеляк І. І., Котик Л. І., Біланюк В. І., Мамчур О. І. Діагностика освітніх втрат студентів-географів в умовах дистанційного навчання. Вісник освіти і науки. 2025. № 1 (31). C. 1054‒1071. URL: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2025-1(31)-1054-1071.
- Дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни у 2022/2023 навчальному році. Аналітичний звіт. Київ: Державна служба якості освіти, 2023. 64 с. URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/04/yakist-osvity-v-umovah-viyny-web-3.pdf (дата звернення: 11.01.2025).
- Львівський університет: Документи про організацію та забезпечення якості навчального процесу. 2024. URL: https://lnu.edu.ua/about/university-today-and-tomorrow/documents/ education-process (дата звернення: 11.01.2025).
- Оверченко М. Роль міжнародних та громадських організацій у подоланні освітніх втрат в Україні. Український педагогічний журнал. 2024. № 1. С. 65–73. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-65-73.
- Освітні втрати: підходи до вимірювання та компенсації. Звіт. 2022. URL: https://cedos.org.ua/wp-content/uploads/zapyska_osvitni-vtraty.pdf (дата звернення: 22.01.2025).
- Освітні втрати: як учителю їх діагностувати та компенсувати. 2023. URL: https://osvita.ua/school/method/90113 (дата звернення: 08.01.2025).
- Освітній процес в умовах війни: тенденції та висновки. 2023. URL: https://osvita.ua/school/88943 (дата звернення: 26.01.2025).
- Положення про організацію освітнього процесу у Львівському національному університеті імені Івана Франка (нова редакція). 2024. URL: https://lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2024/06/Polozhennia-pro-orhanizatsiiu-osvitnoho-protsesu_Nova-redaktsiia_2024.pdf (дата звернення: 03.02.2025).
- Список книг і матеріалів для саморозвитку студентів. URL: https://geography.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2025/02/Spysok-rekomendovanykh-dzherel-dlia-samorozvytku_2025.pdf (дата звернення: 08.02.2025).
- Топузов О., Головко М., Локшина О. Освітні втрати в період воєнного стану: проблеми діагностики та компенсації. Український педагогічний журнал. 2023. Вип. 1. С. 5–13. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-5-13.
- Housel J., Day T., Chang I.-C. C., Chung C. K. L., Doolittle W. E., McDaniel P. N. The Immediate Impact of COVID-19 on Postsecondary Teaching and Learning. Prof. Geogr. 2021. Vol. 1, No. 73. P. 1–13. URL: https://doi.org/10.1080/00330124.2020.1823864.
- Lederer A. M., Hoban M. T., Lipson S. K., Zhou S., Eisenberg D. More Than Inconvenienced: The Unique Needs of U.S. College Students During the COVID-19 Pandemic. Health Education & Behavior. 2021. Vol. 1, No. 48. P. 14–19. URL: https://doi.org/10.1177/1090198120969372.
- Woessmann E., Hanushek L. The economic impacts of learning losses. OECD Educ. Work. Papers. 2020. No. 225. P. 1–24. URL: https://doi.org/10.1787/19939019.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2025.42.13451
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
