ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ СТВОРЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ УМОВ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ У ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ РАННЬОГО ВІКУ
Анотація
Стаття стосується питань розвитку психологічних та педагогічних передумов розвитку соціальної поведінки у дітей з аутизмом раннього віку, психолого-педагогічного супроводу цієї категорії дітей. Проаналізовано психолого-педагогічних аспекти створення психологічних умов розвитку соціальної поведінки дітей з аутизмом раннього віку. Визначено фактори, що негативно впливають на формування психологічних умов корекційної роботи з аутичними дітьми та перешкоджають психокорекційному процесу. Наведено психолого-педагогічні методи корекційного супроводу дітей з аутизмом та розглянено важливі у корекційній роботі якості корекційного педагога у практичній діяльністю з аутичними дітьми. Описано вимоги, які важливі в роботі з дитиною із порушеннями у розвитку. Для збереження емоційного комфорту дитини під час корекційної роботи фахівцям потрібно залучити батьків дитини чи асистента. Також корекційну роботу варто проводити за заздалегідь написаною програмою. Обґрунтовано принципи та методи взаємодії дорослих з дітьми аутистичного спектра порушень. Зазначено, що корекційна робота з аутичною дитиною повинна відбуватись на всіх її вікових етапах. Наведено систему різноманітних факторів, які перешкоджають відповідній взаємодії фахівців і батьків у роботі з аутичною дитиною, що зумовлює труднощі психокорекційної роботи з аутичними дітьми у розробленні психологічних завдань, зокрема: розроблення корекційних програм розвитку для дітей з аутизмом, програм у інклюзивному супроводі, соціально-психологічній адаптації. Вагомим завданням психолого-педагогічного супроводу є розроблення психологічних концепцій аутизму. Розкрито важливість розроблення психологічних умов корекційних завдань для роботи з аутичними дітьми. Запропоновано етапи психолого-корекційних дій з дітьми із запропонованими інноваційними психолого-педагогічними умовами, показано результати кореляційного та порівняльного аналізу.
Ключові слова: діти з аутизмом, психологічні умови, психологічні труднощі, психокорекція, консультування, психолого-педагогічний супровід.Повний текст:
PDFПосилання
- Дружинська О. В. Досвід абілітаційної роботи з дітьми, хворими на аутизм. Архів психіатрії. 2002. № 3(30). С. 54–58.
- Островська К. Особливості абілітації дітей з аутизмом та їх родин. Львів : “Тріада плюс”, 2007. 44 с.
- Рибченко Л. К. Психологічні механізми створення педагогічних умов ефективної корекційної роботи з аутичними дітьми. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2016. Вип. 32(2). С. 83–90.
- Сайко Х. Я. Суб’єктно-особистісна готовність корекційного педагога до виховання дітей з аутизмом : автореф. дис. … на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : 19.00.08 “Спеціальна психологія”. Київ, 2016. 21 с.
- Скрипник Т. В. Феноменологія аутизму : монографія. Київ : Фенікс, 2010. 320 с.
- Шульженко Д. І. Основи психологічної корекції аутистичних порушень у дітей: монографія. Київ: Д. М. Кейдун, 2009. 385 с.
- Шульженко О. Є. Особливості формування професійної компетентності педагогів в умовах включення дітей з аутизмом до загальноосвітнього простору. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2013. Вип. 24. С. 368–373.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2024.41.12549
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
