СТАНОВЛЕННЯ МЕТОДИКИ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНО КОМПЕТЕНТНОГО ЧИТАЧА У ДОСЛІДЖЕННЯХ УКРАЇНСЬКИХ УЧЕНИХ
Анотація
Окреслено передумови виникнення методики навчання читання та формування мовленнєвих умінь і навичок; розкрито внесок вітчизняних та українських науковців, педагогів, письменників і громадських діячів у розвиток методики читання. Особливу увагу відведено важливості історико-методичних досліджень для оновлення сучасної літературної освіти в школі.
Формування методики навчання читання в початкових класах почалося з появою перших підручників для читання в середині ХІХ ст. і тривало до початку ХХ ст. Підручники того періоду не лише сприяли розвитку мовленнєвих умінь учнів, а й формували їхній інтерес до самостійного читання, виховували любов до літератури. Відтоді методика читання еволюціонує як окрема галузь педагогічної науки, що постійно вдосконалюється відповідно до потреб суспільства.
Окремо виділено період ХХ ст., коли уроки позакласного читання стали основною формою керівництва самостійним читанням дітей. У цей період розробляли нові підходи до формування читацьких інтересів, акцентували увагу на необхідності підвищення мотивації до читання через залучення дітей до літературних творів, які були їм близькі за віковими особливостями та інтересами.
Зусиллями багатьох поколінь учених і педагогів до середини ХХ ст. було сформовано основні підходи до виховання школярів-читачів. Вони передбачали, що читання та аналіз високохудожніх творів, які відображають актуальні проблеми сучасності та виражають світоглядну позицію автора, є важливим елементом духовного розвитку учнів. Самостійне читання дітей молодшого шкільного віку потребує керівництва дорослих, оскільки стихійне читання може негативно впливати на дитину.
Ключові слова: методика читання, українська школа, комунікативно компетентний читач, художня література, читацькі інтереси, учені, педагоги, письменники, громадські діячі.
Повний текст:
PDFПосилання
- Вашуленко О. Читацька компетентність молодших школярів: теоретичний аспект. Початкова школа. 2011. № 1. С. 48–50.
- Державний стандарт початкової освіти. Київ, 2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 05.09.2024).
- Закон України “Про освіту”: від 05.09.2017, № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 23.09.24).
- Іван Франко в школі : зб. наук.-метод. праць / ред. кол.: М. Гуняк (гол. ред.), Л. Гулевич, О. Баган та ін. Дрогобич : Коло, 2003. Вип. 1. 260 с.
- Іванова Л. Літературознавча компетентність молодшого школяра. Початкова освіта. 2005. № 38. С. 2,3.
- Мешко Г. М., Мешко О. І., Янкович О. І. Короткий виклад курсу «Історія української школи і педагогіки» : навч.-метод. посібник. Тернопіль, 1999. 95 с.
- Науменко В. О. Художній твір як мистецтво слова. Учитель початкової школи. 2014. № 4. С. 8–12.
- Наумчук В. І., Наумчук М. М. Урок рідної мови в початкових класах (сучасна методика і технологія навчання). 2-ге вид. Тернопіль : Астон, 2017. 390 с.
- Огієнко І. Українська культура. Коротка історія культурного життя українського народу. Репринтне відтворення видання 1918 року. Київ : Абрис, 1991. 272 с.
- Підлужна Г. Становлення методики читання в українській школі (XIX – поч. XX століття). Початкова школа. 2012. № 5. С. 64–67.
- Подановська Г. В. Формування комунікативної компетентності молодших школярів на основі взаємозв’язку уроків літературного читання та роботи з дитячою книжкою : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2021. 290 с.
- Савченко О. Я. Методика читання у початкових класах : посібник для вчителя. Київ : Освіта, 2007. 334 с.
- Сухомлинський В. О. Чиста криниця: казки, оповідання, етюди : для сімейного читання / упоряд. О. В. Сухомлинська. Київ : Веселка, 1993. 287 с.
- Ткачук Г. П. Дитяча книжка і проблеми становлення читацької самостійності у молодших школярів : зб. наук. праць Кам’янець-Подільського держ. ун-ту. Серія педагогічна. Кам’янець-Подільський : ФОП Сисин О. В., 2007. Вип. 13. С. 66–70.
- Ушинський К. Д. Людина як предмет виховання. Твори : у 6 т. Т. 4. Київ : Рад. школа, 1952. 518 с.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2024.41.12547
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
