ПРЕФЕКТ І ПРОКУРОР У КОНСТИТУЦІЙНІЙ ДОКТРИНІ РОЗПОДІЛУ ВЛАДИ: КОНЦЕПЦІЯ ФУНКЦІОНАЛЬНОГО РОЗМЕЖУВАННЯ

Ihor Zaiats

Анотація


Досліджено концептуальні та інституційні аспекти запровадження інституту префекта в Україні як елементу конституційної реформи, зокрема в контексті децентралізації та трансформації системи публічної влади. Проаналізовано генезу прокуратури в Україні – від її витоків у Російській імперії та репресивної ролі в радянський період до реформ, спрямованих на адаптацію до європейських стандартів після здобуття незалежності. Особливу увагу приділено поступовому переходу від функцій загального нагляду до моделі прокуратури як складової системи правосуддя, що було закріплено конститу-ційними змінами 2016 р.
Основу статті становить доктринальний і порівняльно-правовий аналіз інституту пре-фекта, який має замінити місцеві державні адміністрації та здійснювати нагляд за законністю актів органів місцевого самоврядування. На прикладі моделей Франції, Польщі та Румунії автор показує, що префект є типовим елементом унітарних держав із сильною виконавчою вертикаллю. Водночас український контекст – із його інституційною нестабільністю, полі-тичною волатильністю та спадком централізованого управління – потребує обережного підходу до функціонального розмежування.
Обґрунтовано позицію, що префект не є наступником прокурора, а виступає окремим суб’єктом у новій системі стримувань і противаг. Порівняння їхньої конституційної природи, функцій, механізмів впливу та політичної відповідальності виявляє і спільні риси, і суттєві відмінності. Запропоновано доктринальну модель функціонального розмежування, яка збе-рігає незалежність прокуратури в кримінально-правовій сфері та передбачає адміністра-тивний нагляд за органами місцевого самоврядування з боку префекта.
Розглянуто політичний вимір реформи, зокрема спротив громадськості, побоювання щодо надмірної централізації та ризики порушення автономії місцевого самоврядування. Наголошено на важливості правової визначеності, деполітизації та прозорих процедур призначення префектів для забезпечення легітимності реформи та її відповідності євро-пейським стандартам. Висновки Венеційської комісії підтверджують необхідність чіткого функціонального розмежування та інституційного балансу.
Акцентовано, що запровадження інституту префекта, за умови належного норматив-ного оформлення та суспільного консенсусу, може посилити ефективність державного контролю без порушення принципів децентралізації та автономії місцевого самоврядування. Така реформа має бути не лише адміністративною, а й глибоко конституційною та політичною.


Ключові слова


конституційна реформа; децентралізація; реформа прокуратури; публічна влада; Венеційська комісія.

Повний текст:

PDF

Посилання


1. Proekt Zakonu pro vnesennia zmin do Konstytutsii Ukrainy (shchodo detsentralizatsii vlady) (01.07.2015). No. 2217a [Draft Law on Amendments to the Constitution of Ukraine (on Decentralization of Power) No. 2217a of 01.07.2015]. Verkhovna Rada of Ukraine. Retrieved from http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=55812.

2. Radio Svoboda. (September 2 2015). Natsgvardiia: unaslidok sutchok 31 serpnia bila Verkhovnoi Rady zahynuly 3 biitsi. Retrieved from https://www.radiosvoboda.org/a/news/-27220382.html.

3. Ofitsiine internet-predstavnytstvo Prezidenta Ukrainy : E-lektronna petytsiia “Zberezhemo Zaporizku oblast! Zberezhemo oblasnyi ustriĭ Ukrainy!”. URL: https://petition.president.-gov.ua/petition/14037.

4. Uhodа pro asotsiatsiiu mizh Ukrainoiu, z odnoi storony, ta Yevropeiskym Soiuzom, Yevropeiskym spivtovarynstvom z atomnoi enerhii i yikhniamy derzhavamy-chlenamy, z inshoi storony. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2014, 75(1), 83. St. 2125.

5. Ofitsiinyi visnyk Prezydenta Ukrainy, 2015, 2, 14. St. 154.

6. Veneziiska komisiia. (2001). Opinion on the Law on the Office of the General Prosecutor of Ukraine (CDL(2001)134). Yevropeiska komisiia “Za demokratiiu cherez pravo” (Veneziiska komisiia). Retrieved from https://www.venice.coe.int/webforms/documents/?opinion=181&year=all.

7. Veneziiska komisiia. (2006). Opinion on the Draft Law of Ukraine Amending the Constitutional Provisions on the Procuracy (CDL-AD(2006)029). Yevropeiska komisiia “Za demokratiiu cherez pravo” (Veneziiska komisiia). Retrieved from https://www.venice.coe.int/webforms/-documents/default.aspx?pdffile=CDL-AD(2006)029-e.

8. Veneziiska komisiia. (2010). Opinion on the Constitutional Situation in Ukraine (CDL-AD(2010)044). Yevropeiska komisiia “Za demokratiiu cherez pravo” (Veneziiska komisiia). Retrieved from https://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL-AD(2010)044-e.

9. Veneziiska komisiia ta Heneralna dyrektsiia z prav liudyny ta verkhovenstva prava Rady Yevropy. (2013). Joint Opinion on the Draft Law on the Public Prosecutor’s Office of Ukraine (CDL-AD(2013)025). Retrieved from https://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?-pdffile=CDL-AD(2013)025-e.

10. Pro prokuraturu : Zakon Ukrainy (14 zhovt. 2014 r.). No. 1697-VII. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 2015, 2–3, St. 12.

11. Ofis Heneralnoho prokurora. (2025). Rezultaty reformuvannia prokuratury. Retrieved from https://gp.gov.ua/ua/posts/rezultati-reformuvannya-prokuraturi.

12. Veneziiska komisiia. (2015). Opinion on the Proposed Amendments to the Constitution of Ukraine Regarding the Judiciary (CDL-AD(2015)027). Retrieved from https://www.venice.-coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL-AD(2015)027-e.

13. Veneziiska komisiia. (2021). Opinion on the Draft Law on Amendments to Certain Legislative Acts Concerning the Procedure for Electing Members of the High Council of Justice (CDL-PI(2021)004). Retrieved from https://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?-pdffile=CDL-PI(2021)004-e.

14. Pro vnesennia zmin do Konstytutsii Ukrainy (shchodo pravosuddia) : Zakon Ukrainy (2 cherv. 2016 r.). No. 1401-VIII. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 2016, 28, St. 532.

15. Tsentr polityko-pravovykh reform. (January 17 2023). Zaia-va hromadskykh orhanizatsii shchodo perspektyv zaprovadzhennia prefektiv. Retrieved from https://pravo.org.ua/zayava-gromadskyh-organizatsij-shhodo-perspektyv-zaprovadzhennya-prefektiv/.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vla.2025.81.135

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.