«Кооператори, бізнесмени, рекетири…»: нові економічні еліти в радянських сатиричних виданнях періоду перебудови
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/uam.2018.25.1072
Анотація
С таття присвячена óбразам нових економічних еліт на сторінках
найпопулярніших радянських сатиричних видань «Крокодил»
та «Перець». Проведено контент-аналіз текстів та зображень цих
радянських сатиричних видань. Поставлено питання, кого сатирики ба-
чили в ролі економічної еліти. З’ясовано, що відображення кооператорів
та приватників у цих двох часописах було доволі відмінне. Конкуренція
між номенклатурою та кооператорами представлена в «Крокодилі» як
боротьба старої та нової економічних еліт. У той самий час у часописі
«Перець» кооператорів і приватників зображали з неґативними конно-
таціями: як поборників номенклатури, спекулянтів і колишніх карних
злочинців. Зроблені припущення щодо причин цієї відмінности. Проа-
налізовано контексти використання понять «кооператор», «бізнесмен»,
«рекетир» тощо. Окрему увагу приділено тому, як у суспільній свідомості
радянських громадян почали сприймати передусім як споживачів, а соціялізм – як основу для задоволення їхнього попиту.
Ключові слова: радянська сатира, кооператори, економічна еліта, «Крокодил», «Перець»
найпопулярніших радянських сатиричних видань «Крокодил»
та «Перець». Проведено контент-аналіз текстів та зображень цих
радянських сатиричних видань. Поставлено питання, кого сатирики ба-
чили в ролі економічної еліти. З’ясовано, що відображення кооператорів
та приватників у цих двох часописах було доволі відмінне. Конкуренція
між номенклатурою та кооператорами представлена в «Крокодилі» як
боротьба старої та нової економічних еліт. У той самий час у часописі
«Перець» кооператорів і приватників зображали з неґативними конно-
таціями: як поборників номенклатури, спекулянтів і колишніх карних
злочинців. Зроблені припущення щодо причин цієї відмінности. Проа-
налізовано контексти використання понять «кооператор», «бізнесмен»,
«рекетир» тощо. Окрему увагу приділено тому, як у суспільній свідомості
радянських громадян почали сприймати передусім як споживачів, а соціялізм – як основу для задоволення їхнього попиту.
Ключові слова: радянська сатира, кооператори, економічна еліта, «Крокодил», «Перець»
Повний текст:
PDFПосилання
- Поки немає зовнішніх посилань.