Мілітарна лірика в рукописній збірці Йосипа Застирця: психологізм зображення

Галина ВАСИЛЬКЕВИЧ


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/myf.2015.1-2%20(18).604

Анотація


У статті вперше до наукового обігу уснословеснознавства залучено рідкісні, дивом уцілілі пісні часів Першої світової війни. Мілітарну лірику охарактеризовано жанрово, умотивовано історичну появу образів-новотворів, проаналізовано естетичну конфігурацію поетичних образів і їх символіку. Етноестетику пісень досліджено за народнопісенною самобутністю психологічного малюнка. Визначено історичну генеалогію однієї воєнної пісні, яка віддзеркалила переможну Галицьку битву – найбільшу в Першій світовій війні. Виявлено здатність виконавця на хвилі емоційного переживання трансформувати нещодавню історичну подію в найнесподіваніші жанрові форми – колядки, ліричні пісні – у формі образів-деталей, образів-вкраплень, що відтак здатні стиратися, зникати. З’ясовано, що поетичний психологізм – потужний художньо-образотворчий засіб, за допомогою якого у пісні монументалізують образ воїна і навіть вибудовують морально-етичний стереотип героя, що є безпосереднім виявом ментальності народу. Ключові слова: монументальність образу, психологізм символів, часообраз битви.

Повний текст:

PDF

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.