ЖАНРОВО-СТИЛЬОВИЙ СИНТЕЗ В ОДНОАКТІВЦІ “БУДКА Ч. 27”

Володимир ПРАЦЬОВИТИЙ

Анотація


У статті автор простежив, як Іван Франко, використовуючи різноманітні засоби художньої виразності, поєднуючи різні методи та жанрові форми шукав способів удосконалення національно-органічного стилю, який би давав йому змогу глибинно відтворити український світ.

Розпочавши “Будку ч. 27” як ліричну драму, коли заможний вдівець Прокіп Завада вирішив одружитися з молодою дівчиною Зосею, завершує його як трагедію, коли до нього повертається Ксенька, яку він покинув у молодості.

В один момент Ксенька руйнує уявну ідилію Прокопа спогадами про нещасливе кохання, зраду, про тюрму за втоплену дитину, про шпиталь, у якому її мордували.

Вона вважає Прокопа Заваду великим грішником, який тяжко завинив перед нею.

Усвідомлюючи, що їм не судилося бути разом у житті, і їх може об’єднати тільки смерть, Ксенька разом із Прокопом кидається під поїзд. Таке завершення твору свідчить, що І. Франко не поступився моральними цінностями заради естетичного ефекту. І Ксенька, і Прокіп зазнали Божої кари, бо повинні були спокутувати гріхи молодості.

Одноактівка “Будка ч. 27” – це маленька трагедія, наповнена катарсисом, потрясінням у фінальній сцені, спрямованій на очищення та облагородження душі.


Повний текст:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/uls.2022.86.3662

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.