Інформаційна гігієна на українському телебаченні
Анотація
Проаналізовано праці, в яких йдеться про інформаційні війни та російську пропаганду, зроблено аналіз інформаційних загроз для інформаційного простору України, вивчено тенденції сучасного українського телебачення. Обґрунтовано, що в умовах космополітичних тенденцій до розмиття національної ідентичності, в час воєнної російської агресії на сьогодні інформаційна гігієна є необхідним запобіжником та важливим інструментом у роботі представників українського телевізійного мовлення. Щодня інформаційний простір наповнюється правдивою і неправдивою інформацією, реакціями на події, що відбулися, рефлексіями лідерів думок, трактуваннями зацікавлених осіб. Український глядач втомлюється від щоденного інформаційного шуму, що робить аудиторію нерозбірливою, виснажує її психологічно. Реципієнт потребує критеріїв та фільтрів, за якими він міг би орієнтуватися в суті повідомлення, відбирати з контенту корисне та цікаве, а відкидати те, що йому може принести шкоду.
Українське телебачення, окрім визначених новинних стандартів, мало б ґрунтуватися на ціннісних гуманістичних орієнтирах, засадах пропагування національної ідентичності та українськоцентричної парадигми у формуванні телевізійного контенту. Для досягнення цієї мети редакції мали б ретельніше поставитись, зокрема, до відбору експертів, які коментують важливі політичні та економічні події країни. Напрацьовано критерії для відбору таких осіб: прискіпливо вивчати колишню діяльність експерта, проаналізувати повідомлення, з якими він уже виступав, перевіряти інформацію, яку він розповсюджує, осіб, яких він критикує і тих, кому віддає перевагу, аналізувати їхні фінансові зв’язки, які бізнес-структури чи бізнес-групи їх фінансують, і хто б міг бути зацікавлений у цих тезах, які буде виголошувати експерт.
Принципово важливо розуміти: в умовах війни – і з цим погоджується чимало науковців – українське телебачення часто несвідомо створює майданчики для популяризації тез, що суперечать моральним цінностям держави. Протистояти цьому українські медіа можуть, використовуючи усі засоби для інформаційної гігієни.
Ключові слова: інформаційний простір, пропаганда, стандарти журналістики, аудиторія, інформація, експерт, маніпуляція, інформаційна гігієна.Повний текст:
PDF (English)DOI: http://dx.doi.org/10.30970/trj.2017.16.1079
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.