ЄВРЕЙСЬКА ПЕРЦЕПЦІЯ ПОЛІТИКИ ПРИМУСОВОЇ ХРИСТИЯНІЗАЦІЇ У ВІЗАНТІЇ (друга половина ІХ ст.)
Анотація
На основі низки текстових джерел ІХ–ХІII ст., які територіально походять із південноіталійського регіону, розглядається перцепція політики примусової християнізації в другій половині ІХ ст. її безпосередніми жертвами – візантійськими євреями. Дані події залишили помітний слід в колективній пам’яті тамтешніх спільнот вказаної етнорелігійної групи, що знайшло свій вияв у творчості літургійного та історичного характеру. З’ясовано, що розглянута вибірка джерел репрезентує переживання травмуючого досвіду розставання з рідною вірою всупереч власній волі, а також містить в собі відображення ставлення вимушених прозелітів до зачинателя тих подій і до самої Візантії.
Ключові слова: Візантія, Василій І Македонянин, юдеї, євреї, політика навернення, християнізація, сприйняття влади.
Повний текст:
PDFПосилання
REFERENCES
Aggadat Bereshit, edited by Lieve Teugels. Leiden: Brill, 2001, 306. (in English)
Baron, Salo. A Social and Religious History of the Jews. New York: Columbia University Press, 1980, vol. 3, 358. (in English)
Beneshevich, Vladimir. “K istorii evreev v Vizantii VI–X vekov.” Evreyskaya mysl', (1926): 197–224. (in Russian)
Bonfil, Robert. History and Folklore in a Medieval Jewish Chronicle: The Family Chronicle of Ahima'az Ben Paltiel. Leiden: Brill, 2009, 402. (in English)
Bowker, John. “Paytanim.” In The Concise Oxford Dictionary of World Religions. New York: Oxford University Press, 2000, 440. (in English)
Bowman, Steven. “Jewish Responses to Byzantine Polemics from the Ninth through the Eleventh Centuries.” Shofar 28 (2010): 103–115. (in English)
Brown, Thomas. “Byzantine Italy (680–876).” In The Cambridge History of The Byzantine Empire, c. 500–1492, edited by Jonathan Shepard. Cambridge: Cambridge University Press, 2008, 433–464. (in English)
Buber, Salomon. Agadath Bereschith. Midraschische Auslegungen zum ersten Buche Mosis. Krakau: Josef Fischer Verlag, 1902, 218. (in Hebrew)
“Chronographiae quae Theophanis continuati nomine fertur liber quo Vita Basilii Imperatoris amplectitur.” In Corpus fontium historiae Byzantinae. Series Berolinensis 42, sub editione Ihor Ševčenko. Berlin, New York: Walter De Gruyter, 2011, 570. (in Greek)
Cohen, Gerson. “Esau as Symbol in Early Medieval Thought.” In Jewish Medieval and Renaissance Studies, edited by Alexander Altmann. Cambridge: Harvard University Press, 1967, 19–48. (in English)
Cumont, Franz. “La conversion des Juifs byzantins au IXe siècle.” Revue de l'Instruction publique en Belgique 46 (1903): 8–15. (in French)
Dagron, Gilbert. Constantinople imaginaire: etudes sur le recited des “Patria”. Paris: Presses universitaires de France, 1984, 360. (in French)
de Stoop, Emile en Edward Gailliard. “Het Antisemitisme te Byzantium onder Basilius den Macedoniër,” Verslagen en mededelingen van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Taal en Letterkunde (1913): 449–511. (in Dutch)
Deutsch, Gotthard. “Piyyut.” In Jewish Encyclopedia: A Descriptive Record of the History, Religion, Literature, and Customs of the Jewish People from the Earliest Times to the Present Day. New York: Funk & Wagnalls Company, 1912, vol. 10, 65–68. (in English)
“Eutychii Annales.” In The Library of the Palestine Pilgrims’ Text Society, translated by Aubrey Stewart. London: Committee of the Palestine Exploration Fund, 1895, 35–68. (in English)
Fasiori, Іvo. La scuola poetica ebraica di Oria nel secolo IX – Inni per lo Shabbat di Amittai ben Shefatiah. Bari: Messaggi Edizioni, 2012, 175. (in Italian)
Fasiori, Іvo. “Le conversioni forzate degli ebrei nella Oria del IX secolo nei piyyutim di Amittay ben Šefatyah,” Materia giudaica 19 (2014): 71–80. (in Italian)
Ginzberg, Louis. “Gioze Schechter.” In Genizah Studies in Honour of Dr. Solomon Schechter. New York: Jewish Theological Seminary of America, 1928, vol. 1, 313–323. (in Hebrew)
Gottheil, Richard. “Amittai ben Shephatiah.” In Jewish Encyclopedia: A Descriptive Record of the History, Religion, Literature, and Customs of the Jewish People from the Earliest Times to the Present Day. New York: Funk & Wagnalls Company, 1901, vol. 1, 521. (in English)
Grégoire, Henri. “Études sur l'épopée byzantin.” Revue des Études grecques 46 (1933): 26–69. (in French)
Hirsch Emil, König Eduard, Schechter Solomon, Ginzberg Louis, Seligsohn Max and Kaufmann Kohler. “Elijah.” In Jewish Encyclopedia: A Descriptive Record of the History, Religion, Literature, and Customs of the Jewish People from the Earliest Times to the Present Day. New York: Funk & Wagnalls Company, 1916, vol. 5, 121–128. (in English)
Ibn–Shmuel, Yehuda. Midrasheh–Geulah. Tel–Aviv: Bialik Publishing, 1943, 487. (in Hebrew)
Krauss, Samuel. “Un nouveau texte pour l'histoire judéo–byzantine.” REJ 87 (1929): 1–27. (in French)
“Le traité de Grégoire de Nicée sur le baptême des Juifs.” In Juifs et Chrétiens En Orient Byzantin, édité par Gilbert Dagron et Vincent Déroche. Paris: ACHCByz, 2010, 313–357. (in French)
Magistri et Logothetae, Symeonis. “Chronicon.” In Corpus fontium historiae byzantinae. Series Berolinensis 44, recensuit Staphusan Wahlgren. Berlin: Walter de Gruyter, 2006, 571. (in Greek)
Marcus, Joseph. “Studies in the Chronicle of Aḥimaaz.” Proceedings of the American Academy for Jewish Research 5 (1933): 85–93. (in English)
Marmorstein, Arthur. “Les signes du Messie.” Revue des études juives 52 (1906): 176–186. (in French)
Megillat Ahimaaz: The Chronicle of Ahimaaz, with a collection of poems from Byzantine Southern Italy and additions, edited by Benjamin Klar. Jerusalem: Tarsis, 1944, 106. (in Hebrew)
Rotman, Youval. “Christians, Jews and Muslims in Byzantine Italy: Medieval conflicts in local perspective.” In The Byzantine World. London: Routledge, 2010, 224–235. (in English)
Schleiermacher, Friedrich, “Hermeneutics.” In Hermeneutics and Criticism: And Other Writings, translated by Andrew Bowie. Cambridge: Cambridge University Press, 1998, 5–157. (in English)
Sharf, Andrew. “A source for Byzantine Jewry under the early Macedonians.” Byzantinisch–neugriechische Jahrbücher 20 (1970): 302–318. (in English)
Sharf, Andrew. Byzantine Jewry: from Justinian to the Fourth Crusade. London: Routledge, 1971, 254. (in English)
Sharf, Andrew. “The Vision of Daniel as a Byzantine–Jewish Historical Source.” In Jews and other minorities in Byzantium. Jerusalem: Bar–Ilan University Press, 1995, 119–136. (in English)
Sharf, Andrew. “Vision of Daniel.” In Encyclopaedia Judaica (second edition), edited by Fred Skolnik and Michael Berenbaum. Detroit: Thomson Gale, 2007, vol. 5, 426. (in English)
Sonne, Isaiah. “Note sur une Keroba d'Amitaï publiée par Davidson.” REJ 98 (1934): 81–84. (in French)
Starr, Joshua. The Jews in the Byzantine Empire, 641–1204. New York: Burt Franklin, 1970, 267. (in English)
Stavroula, Constantinou. “Vita Basilii.” In Encyclopedia of the Medieval Chronicle, edited Graeme Dunphy and Cristian Bratu. Leiden, Boston: Brill, 2010, vol. 2, 1487. (in English)
von Falkenhausen, Vera. “The Jews In Byzantine Southern Italy.” In Jews in Byzantium: Dialectics of Minority and Majority Cultures, edited by Guy Stroumsa, Robert Bonfil, Rina Talgam and Oded Irshai. Leiden: Brill, 2012, 271–296. (in English)
Wilhelm Bacher, Max Seligsohn, Cyrus Adler and Francis Cohen. “Selihah.” In Jewish Encyclopedia: A Descriptive Record of the History, Religion, Literature, and Customs of the Jewish People from the Earliest Times to the Present Day. New York: Funk & Wagnalls Company, 1916, vol. 11, 170–180. (in English)
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/fhi.2024.25.4543
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.