МАНДРІВКА ЛАБІРИНТАМИ ПАМ’ЯТЕЙ У РОМАНІ ҐОРАНА ВОЙНОВИЧА
“ЮГОСЛАВІЯ, МОЯ БАТЬКІВЩИНА”
Анотація
У статті висвітлюється літературознавча інтерпретація війни на Балканах на прикладі роману Ґорана Войновича “Югославія, моя батьківщина”. Основна увага зосереджена на проблемі пам’яти та травми покоління, яке пережило війну. Пам’ять поколінь слугує основним засобом репрезентації власної ідентичности, яка відображена у творі в різних аспектах. Насамперед, це самоусвідомлення себе як представника певної культурної групи, національна визначеність, а також генераційна приналежність.
Літературна репрезентація травми в романі розкрита крізь призму свідомості людини (з)війни. Війна, насамперед, асоціюється із кризою особистої, колективної й національної ідентичностей, що призводить до втрати будь-яких ціннісних орієнтирів. Авторка статті, синтезуючи в методологічному підході напрацювання trauma studies та memory studies, намагається простежити, як (пере)жити війну, прийняти та подолати цей травматичний досвід, реанімувати національну пам’ять та віднайти свою ідентичність.
Ключові слова: травма, генерація, мілітарна література, постпам’ять, ідентичність.Повний текст:
PDFПосилання
Assman, A., 2012. Spaces of remembrance: forms and transformations of cultural memory. Kyiv: Nika-Tsentr. (In Ukrainian)
Bachelard, G., 1969. The poetics of space. Boston: Beacon Press. (In English)
Benjamin, W., 1991. Gesammelte Schrifte. Band IV/1-2. Kleine Prosa Baudelaire Übertragungen.
Hirsch, M., 2001. Surviving images: Holocaust photographs and the work of postmemory. In: B., Zelizer, ed. Visua culture and the Holocaust. London: The Athlone Press London, pp. 5–37. (In English)
Hrinchenko, H., 2004. The oral history – theory, method, source. In: H., Hrinchenko, ed. Uninvented: Oral histories of ostarbaiters. Kharkiv: Edition house “Raider”, s. 10–32. (In Ukrainian)
Hundorova, T., 2012. Transit Culture: Symptoms of the Postcolonial Trauma. Kyiv: Hrani-T. (In Ukrainian)
Karut, K., 2017. Listening to Trauma: Conversations with Leaders in the Theory and Treatment of Catastrophic Experience. Kyiv: DUKH I LITERA. (In Ukrainian)
Le Goff, J., 1988. Histoire et mémoire. Paris: Gallimard Education.
Matiichuk, O., 2019. Overcoming temporal and spatial boundaries: the reconstruction of family history in Kata Petrovska's novel “Maybe Esther”.V: A., Hille, P., Rykhlo, Ye., Voloshchuk and O., Chertenko, ed. Crossing borders in literature and culture of the 20th-21st centuries. Kyiv: Edition house Dmytra Buraho, s. 78–93. (In Ukrainian)
Polishchuk, Ya., 2011. Revisions of the memory. Lutsk: Tverdynia. (In Ukrainian)
Polishchuk, Ya., 2016. Reactivity of literature. Kyiv: Akademvydav. (In Ukrainian)
Pukhonska, O., 2022 Outside of the combat. Discourse of war in modern literature. Brusturiv: Dyskursus. (In Ukrainian)
Starovoit, I., 2016. The screaming silence: What to do with ugly memories of beautiful cities? The Independent cultural journal “I”. [e-zhurnal]. Dostupno: https://ji-magazine.lviv.ua/2016/Krychuscha_movchanka.htm [Data zvernennia: 18 lypnia 2016] (In Ukrainian)
Vasylenko, V., 2016. Modification of the trauma in Ukrainian emigration prose of the second half of the 20th century. Dissertation for obtaining the scientific degree of Сandidate of Philological Sciences. Institute of Literature named after T. G. Shevchenko, National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv. (In Ukrainian)
Voinovych, G., 2020. Yugoslavia, My Fatherland. Lviv: Vydavnytstvo Staroho Leva. (In Ukrainian)DOI: http://dx.doi.org/10.30970/sls.2022.71.3988
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.