МІЖ ЖИВОЮ ПАМ’ЯТТЮ ТА ПОЛІТИЧНОЮ КОН’ЮНКТУРОЮ: “НОВА ІСТОРИЧНА ХВИЛЯ” У СЛОВ’ЯНСЬКИХ ЛІТЕРАТУРАХ ЦЕНТРАЛЬНО-СХІДНОЇ ЄВРОПИ
Анотація
У статті розглядаються способи опрацювання історичних тем у сучасній прозі слов’янських країн Центрально-Східної Європи (Польщі, Словаччини, Чехії, України). Внаслідок важливого зламу наприкінці 1990-х–на початку 2000-х років, який полягав у поступовому відході письменників від проблем ранньокапіталістичного повсякдення та зверненні до питань, пов’язаних з колективною історичною ідентичністю, автори цього регіону почали активно опрацьовувати історичну тематику. У розвідці виокремлено три основні способи опрацювання історичних тем письменниками з Центрально-Східної Європи: перший, найбільш критичний, аналітичний та новаторський, корелює з виокремленим британською дослідницею Барбарою Мішталь поняттям публічної пам’яті і пропонує несподівані перспективи та способи інтерпретування минулого; другий націлений на зміцнення офіційного історичного наративу та найбільш залежний від актуальної політичної кон’юнктури; третій полягає у використанні схем та кліше популярної культури задля гострої критики як практик так званої масової пам’яті, так і ізоляціоністської риторики політичного істеблішменту.
Ключові слова: “нова історична хвиля”, пам’ять, ідентичність, історичний наратив, політична кон’юнктура.
Повний текст:
PDFПосилання
Blacker, U., 2011. Does thanks to Yanukovych national memory become nationalistic? Presence of the past in the contemporary Ukrainian literature. Texty.org.ua. [оnline] Available at: <http://texty.org.ua/pg/article/editorial/read/ 32947/Zavdaky_Janukovychu_nacionalna_ pamjat_staje_nacionalistychnoju_Prysutnist?a_srt=&a_offset=0 [Accessed 15 March 2019].
(In Ukrainian)
Drozda, А., 2012. Over-Borges under-Eco, or A bucket full of pretzels. LitAkcent. [оnline] Available at: <http://litakcent.com/2012/12/18/pereborhes-nedoeko-abo-povna-bochka-precliv> [Accessed 15 March 2018]. (In Ukrainian)
Fasol’a, Т., 2013. Andriy Kokot’ukha’s novel The Red: tame heroes and mistaken facts. Texty.org.ua. [оnline] Available at: <http:// http://texty.org.ua/pg/article/editorial/read/ 42306/Roman_Kokotuhy_Chervonyj_plaski_geroji_i_faktologichni> [Accessed 15 March 2018]. (In Ukrainian)
Hirsch, M., 1997. Family Frames: Photography, Narrative and Postmemory. Cambridge, MA/London: Harvard University Press.
Kіs’, О., 2010. Collective memory and historical trauma: theoretical reflections in a context of female memories about Holodomor. In: H., Hrinchenko and N., Khanenko-Frizen, eds. Searching for Own Voice. Oral History as Theory, Method and Source. Kharkiv: Torhsin Plus, pp.171–191. (In Ukrainian)
Kоkot’ukha, А., 2013. The Red. Kharkiv: Klub simeynoho dozvill’a. (In Ukrainian)
Kotyk, І., 2012. “Tango of Death” as a threat to national security. LitAkcent, [online] Available at: <http://litakcent.com/2012/11/22/tango-smerti-jak-zahroza-derzhavnij-bezpeci> [Accessed 15 March 2018]. (In Ukrainian)
Kulinska, Y., 2014. Correlation of historical truth and fiction in prose of postmodern writers. Zaporizhzhya National University Bulletin: Philological Sciences, 2, pp.126–134. (In Ukrainian)
Mazurkiewicz, A., 2016. Polish contemporary historical novel and popular culture (prolegomena). Reading Literature. Łódź Literature Studies, 5, pp.13–35. (In Polish)
Misztal, B., 2003. Theories of Social Remembering. Maidenhead–Philadelphia: Open University Press, рр. 160–161.
Ostachowicz, I., 2012. Night of the Living Jews. Warszawa: WAB. (In Polish)
Pollack, M., 2015. Contaminated Landscapes. Translated from German by N., Vakhovska. Chernivtsi: Knyhy – ХХІ. (In Ukrainian)
Tokarska-Bakir, J., 2005. Jedwabne: history as a fetish. Gazeta Wyborcza. [online] Available at: <http://polish-jewish-heritage.org/pol/luty_historia.htm> [Accessed 15 March 2018]. (In Polish)
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/sls.2018.67.2791
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.