АМЕРИКАНСЬКА ЛІТЕРАТУРА: ФОРМУВАННЯ МОВИ ТА
ХАРАКТЕРУ В АМЕРИКАНСЬКІЙ ХУДОЖНІЙ ЛІТЕРАТУРІ ДЛЯ
МОЛОДІ – ЛУЇЗА МЕЙ ЕЛКОТТ І А. Д. Т. ВІТНІ

Pamela Knights

Анотація


Після закінчення громадянської війни (1865) у Сполучених Штатах Америки
багатьох дитячих письменників турбувало майбутнє нації, а також проблема
виховання дітей у нових умовах. Війна спустошила країну – треба було загоїти рани
та все відбудувати. Однак новими цінностями стали споживання, заробіток грошей, 

індустріалізація та успішний бізнес. Це була етика конкуренції, індивідуалізму та
досягнення успіху (так званий “соціальний дарвінізм”). Чи могли діти в такому
матеріалістичному суспільстві розвиватися духовно? Якими були ґендерні умови,
яким стане суспільство? Розглянуто художні твори Луїзи Мей Елкотт і А. Д. Т. Вітні
– впливових у ХІХ ст. американських письменниць для молоді. Досі відома перша
письменниця; другу ж – забули, бо вважали надмірно побожною. Обидві
письменниці зробили вагомий внесок у обговорення питань, пов’язаних з дітьми,
їхнім вихованням та суспільством після громадянської війни. Використано епізоди з
художніх творів, де діти читають, пишуть, вчать абетку, слова, мову. Вони свідчать,
що обидві письменниці пов’язують мову з духовністю: американські діти можуть
змінити суспільство, якщо розвиватимуть свою мову. Докладно розглянувши тексти
можемо зауважити, що авторки ставлять під сумнів головні культурні цінності. Вони
свідчать, що навчаючи можна виховати саме таких молодих чоловіків і жінок, яких
дуже потрібно американській республіці. Луїза Мей Елкотт пропонує нові ґендерні
форми поведінки, врівноважуючи “чоловічі” та “жіночі” риси. Вона показала, що
хлопці бувають чуйними, однак без надмірної заніженості, вони можуть важко пра-
цювати, не перетворюючись на бездушних бізнесменів (молодий персонаж Демі –
майбутній видавець). Для дівчат небезпечна мода на споживання, а також
конкуренція при полюванні на багатого чоловіка. Елкотт показує інші форми
поведінки: сильний характер розвивається саме в тих дівчат, яких цікавить читання
та які творчо ставляться до мови. Розглянуто мовну теорію А. Д. Т. Вітні. Для неї усі
слова – знаки Божої мови. Вона показує читачам, що слова мають повчальну силу, а
молодь відповідає за написання історії своєї країни – адже вона здатна змінювати
суспільство. Робота закінчується згадкою про те, що А. Д. Т. Вітні винайшла кубики з
абеткою: вона хотіла, щоб навіть найменші діти прилучалися до вивчення літер і слів
і через те створити нову міцну мовну основу суспільства.
Ключові слова: абетка; читання; високодуховний персонаж; ґендер; США; Л. М.
Елкотт; А. Д. Т. Вітні.


Повний текст:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/fpl.2007.119.588

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.