ПРО ДЕЯКІ МЕТОДИ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ В ДИТЯЧІЙ ПОЕЗІЇ

Maria Ostasz

Анотація


Аналіз ідеографічної поезії iз застосуванням низки методів візуалізації та
адресованістю юному читачеві, – предмет цього дослідження. Цей спосіб унаочнення
віддзеркалює наративну структуру, смисловий та звуковий пласти поеми в її
графічній репрезентації. Варто наголосити, що візуальна поезія дуже важлива для
молодого сприймача, для якого картина – важливий елемент механізму сприйняття і
властивий компонент вербального тексту. Мислення дитини насамперед наочне.
Варто розглянути тексти багатьох авторів. Наочність – характерна риса дитячої поезії
і така, що гармонує з психофізичною структурою молодого сприймача. Можна
розрізняти процес творення наочності, поданий наративними структурами,
смисловим і звуковим пластами, та графічною формою вірша. Можна зауважити, що
кожен з аналізованих віршів – це шедевр з властивою лише йому наративною,
смисловою та звуковою структурами. Деякі з цих віршів ближчі до реальної поезії,
проте більшість з них творять конотативний потенціал відкритої структури і цей
потенціал належить реалізувати дитині-реципієнтові. Подібні ідеографічні методи
застосовували Алан Александер Мілн та Льюїс Керрол. Є й неповторні візуальні
вірші, написані польськими авторами, як-от: Марія Конопніцька, Марцін
Пшевозьняк, Людвік Єжи Керн, Єжи Кєрст, Юліан Корнгаузер, Єжи Гарасимович та
Юзеф Ратайчак. Їхня поезія творить собою цікаві форми з погляду графіки. Вірші,
вибрані для доповіді, представляють процес унаочнення. Їхнє призначення –
предмети, тварини, рослини і явища. Терміни “visual poetry, graphic rhyme, caligram,
carmen figuratum” вживаються стосовно літературного явища, оскільки, на думку
автора, належать до змісту тексту, надаючи йому й додаткових значень. Термін visual 

poetry – найзагальніший,він включає значення всіх інших. Його вживає польський
дослідник Пьотр Рипсон. Серед видів уяви, вживаних у дитячій поезії, можна
розрізняти: уяву світу природи, архітектурних компонентів, просторових структур та
істинного (veristic) опису речей і явищ. Приклади згаданих видів уяви подано в
доповіді в рамках формального аналізу, виконаного на основі вибраних рим.
Ключові слова: наочна поезія; графічна рима; каліграма; carmen figuratum.


Повний текст:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/fpl.2007.119.575

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.