ОСОБЛИВОСТІ ЦИФРОВОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В УМОВАХ ПРОФЕСІЙНОЇ ДИСТАНЦІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
Анотація
Проаналізовано особливості проектування цифрового освітнього середовища в умовах професійної дистанційної підготовки вчителів початкової школи. Визначено причини актуальності, тенденції цифрової трансформації в освіті та контури архітектурних змін у професійній дистанційній підготовці педагога відповідно до розвитку цифрових технологій. Зроблено аналіз наукових досліджень із відповідної проблематики та структуровано позиції нормативно-правового врегулювання даних категорій. Зображено дефініційний аналіз поняття «освітнє середовище», «цифрове освітнє середовище», «професійна дистанційна підготовка вчителя початкової школи». Виокремлено системні характеристики освітнього середовища та проведено паралель до умов цифрового освітнього середовища; наведено характер взаємодії між суб’єктом навчання та освітнім середовищем. Виокремлено особливості середовищного підходу як методологічної основи у формотворенні «цифрового освітнього середовища». Визначено освітній ресурс цифрових технологій (телекомунікаційні технології, вебтехнологій (передбачають запис аудіо- і відеосигнал у відоконференціях, чатах, форумах тощо), хмарні технології, технології «великих даних», соціальні мережі, масові відкриті онлайн-курси, технології штучного інтелекту, технології цифрового сліду, блокчейн (технології розподіленого реєстру), чат-боти, імерсивні технології навчання (віртуальна та доповнена реальність), робототехнічні системи. Відтворено структуру цифрового освітнього середовища в умовах професійної дистанційної підготовки вчителів початкової школи (інформаційно-змістовий, організаційно-діяльнісний, просторово-предметний; просторово-предметний, соціально-комунікативний, психолого-дидактичний, пізна-вально-мотиваційний); створення місця на цифрових ресурсах чи платформах для локації розташування навчальної інформації; встановлення каналів взаємозв’язку комунікації за допомогою цифрових засобів; навчально-методичне забезпечення (дистанційні електронні курси; цифрові бібліотеки, цифрові онлайн-перекладачі), створене за допомогою цифрових ресурсів.
Ключові слова: цифрове освітнє середовище, професійна підготовка педагога початкової школи, дистанційне навчання, педагогічна система, цифрова трансформація.
Повний текст:
PDFПосилання
- Буйницька О., Варченко-Троценко Л., Грицеляк Б. Цифровізація закладу вищої освіти. Освітологічний дискурс. 2020. Т. 1, № 28. С. 64–79.
- Берназюк О. О. Проблема наукового визначення поняття цифрових технологій у праві. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2017. Вип. 47. Т. 2. С. 83−86.
- Биков В. Ю., Спірін О. М., Пінчук О. П. Проблеми та завдання сучасного етапу інформатизації освіти. Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики (до 25-річчя НАПН України) : зб. наук. праць. Київ : Вид. дім «Сам», 2017. С. 191–198.
- Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти : монографія. Київ : Атіка, 2008. 684 с.
- Білоус О., Самойленко П. Освітньо-професійне середовище педагогічної практики як умова набуття професіоналізму майбутніми вчителями природничих дисциплін. Український педагогічний журнал. 2021. № 2. С. 61–71.
- Братко М. Управління професійною підготовкою фахівців в освітньому середовищі університетського коледжу: теорія і практика: монографія / за ред. Л. Хоружої. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2017. 424 с.
- Гаркович О. Л. Принципи організації освітнього середовища під час навчання хімії. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. 2014. Вип. 120. С. 44–46.
- Драгнєв Ю. В. Інформаційно-навчальне середовище як чинник професійного розвитку майбутнього вчителя фізичної культури в умовах інформаційно-освітнього простору. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2011. № 1. С. 94‒99.
- Єжова О. О. Формування ціннісного ставлення до здоров’я учнів професійно-технічних навчальних закладів: монографія. Суми: Вид-во «МакДен», 2011. 412 с.
- Писарчук О. Т. Організація освітньо-розвивального середовища в системі підготовки майбутнього вчителя початкової школи. Тернопіль : Вектор, 2015. 60 с.
- Цифрова компетентність сучасного вчителя нової української школи / за заг. ред. О. В. Овчарук. Київ : Ін-т інф. технологій і засобів навчання НАПН України, 2019. 108 с.
- Харченко І., Шишенко І. Інформаційно-освітнє середовище закладу вищої освіти як підґрунтя для формування інформаційно-цифрової культури майбутніх фахівців. Людинознавчі студії. Серія : Педагогіка. 2021. № 13(45). С.78‒84.
- Шапран Ю. П., Шапран О. І. Типологія освітнього середовища в умовах компетентнісно-зорієнтованої педагогічної освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2015. № 23. С. 4‒10.
- Яремчук Н. Я. Професійна дистанційна підготовка вчителя початкової школи: характеристика базових понять. Освітні обрії. 2022. №1 (54). С.145‒151.
- Ярошинська О. О. Проектування освітнього середовища професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи : монографія. Умань : ФОП Жовтий О. О., 2014. 456 с.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.39.12051
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.