ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДОЛОГІЧНИХ ПІДХОДІВ У ФОРМУВАННІ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО РОЗВИТКУ КУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

Khrystyna Yavorska

Анотація


Обґрунтовано методологічні підходи, на засадах яких ґрунтується формування готовності майбутніх учителів до розвитку культурної компетентності здобувачів початкової освіти. Зазначено, що методологічну основу дослідження становлять культурологічний, системний, особистісний, компетентнісний та діяльнісний підходи.

Формування готовності майбутніх учителів до розвитку культурної компетентності здобувачів початкової освіти на основі методологічних підходів визначено як:

Ÿ  бачення майбутнього вчителя суб’єктом культури, освіти, культурного процесу, формування культурної компетентності та педагогічної культури, створення можливостей для особистісного, культурного, професійного та інтелектуального зростання, прищеплення цінностей та моральних якостей, становлення майбутнього вчителя як посередника між культурою, мистецтвом і учнями тощо (культурологічний підхід);

Ÿ  цілісну структурно-логічну педагогічну систему із взаємопов’язаними елементами та структурованими частинами (системний підхід);

Ÿ  орієнтацію на особистість майбутніх педагогів, індивідуально-творчий розвиток особистості та створення відповідних умов з урахуванням особливостей особистісного розвитку (особистісний підхід);

Ÿ  процес формування готовності майбутніх учителів спрямований на оволодіння ними відповідними компетентностями, необхідними для розвитку культурної компетентності здобувачів початкової освіти (компетентнісний підхід);

Ÿ  професійна підготовка на основі спеціально створених педагогічних умов, відповідного середовища, навчання через діяльність, спрямованих на оволодіння професійно-педагогічними знаннями, уміннями, навичками, досвідом тощо (діяльнісний підхід).

Зазначено, що реалізація методологічних підходів сприятиме визначенню основних напрямів та стратегії вирішення досліджуваної проблеми – формування готовності майбутніх учителів до розвитку культурної компетентності здобувачів початкової освіти.

Ключові слова: готовність майбутніх учителів, методологічні підходи, культурологічний підхід, системний підхід, особистісний підхід, компетентнісний підхід, діяльнісний підхід, культурна компетентність.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Бондар С. П. Компетентнісна спрямованість змісту і структури навчального предмета в умовах фундаменталізації освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 17. Теорія і практика навчання та виховання : зб. наук. праць. Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2012. Вип. 20. С. 10–23. URL : https://lib.iitta.gov.ua/106698/1/2012_Drg_S17_V20_BSP.pdf (дата звернення: 27.12.2021).
  2. Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 373 с. URL : http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/ua/elib.exe?Z21ID=&I21DBN=UKRLIB&P21DBN=UKRLIB&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=online_book&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=FF=&S21STR=ukr0004069 (дата звернення: 26.01.2023).
  3. Ковальчук Л. Моделювання науково-педагогічних досліджень : навч. посібник. Львів : Вид. центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2020. 520 с.
  4. Мирончук Н. М. Діяльнісний підхід у професійній підготовці майбутніх педагогів до реалізації функцій учителя-вихователя. Вісник Житомирського державного університету. Педагогічні науки. Вип. 4 (76). 2014. С. 85–88. URL : http://eprints.zu.edu.ua/13927/1/85-88.pdf (дата звернення: 15.02.2023).
  5. Отич О. «Три кити» науки: наукове пізнання–наукове дослідження–наукове знання. URL : http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/pislya_dyplom_osvina/2_2016/%D0%9E%D0%A2%D0%98%D0%A7.pdf (дата звернення: 14.02.2023).
  6. Пометун О. І., Гупан Н. М., Власов В. С. Компетентнісно орієнтована методика навчання історії в основній школі : метод. посібник. Київ : ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 208 с. URL : https://core.ac.uk/download/pdf/162002217.pdf (дата звернення: 13.07.2022).
  7. Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи : навч. посібник. Київ : Академвидав, 2006. 352 с.
  8. Шабанова Ю. О. Системний підхід у вищий школі : підручник. Дніпро : НТУ «Дніпровська політехніка», 2014. 119 с. URL : https://filosof.nmu.org.ua/ua/Textbooks/%D0%9F%D0%86%D0%94%D0%A0%D0%A3%D0%A7%D0%9D%D0%98%D0%9A.pdf (дата звернення: 26.01.2023).
  9. Шикирінська О. А., Коваль Т. В. Мистецька підготовка майбутніх учителів початкових класів у контексті культурологічної парадигми освіти. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. 2018. Вип. 170. С. 188–192. URL : https://www.cuspu.edu.ua/images/download-files/naukovi-zapysky/170/44.pdf (дата звернення: 21.09.2022).
  10. Яворська Х. Культурологічний підхід у формуванні готовності майбутніх учителів до розвитку культурної компетентності здобувачів початкової освіти. Педагогічна освіта у світлі реформ та викликів : матеріали ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. студентів, аспірантів та молодих учених, м. Львів, 13–14 квітня 2023 року. Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2023. С. 43–46.
  11. Kovalchuk L. Modeling of cultural and educational environment as a pedagogical condition of forming of professional thinking culture of future teachers. European Scientific Journal. 2014. Vol. 10, No. 22. P. 69–88. URL : http://eujournal.org/index.php/esj/article/view/3906/3697 (дата звернення: 07.09.2023).




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.39.12049

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.