СИСТЕМНЕ ПРОФЕСІЙНЕ МИСЛЕННЯ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ: ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ДОСВІДУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ

Svitlana Tsiura

Анотація


Розглянуто педагогічні умови як детермінанти, потрібні для розгортання внутрішніх процесів критичного мислення, та сукупність організованих обставин, достатніх умов освітнього середовища, які спрямовують його розвиток як системного, логічного, креативного й етичного. 1. Пріоритет індивідуальності. Актуалізація інтелектуального потенціалу студента засобами й техніками, що розвивають досвід критичного мислення. Врахування того, що: інтелектуальний потенціал не підлягає вирівнюванню «до середнього»; сформовані когнітивні схеми можуть перешкоджати новим; розвиток обмежує відсутність досвіду практичної діяльності. 2. Креативність як постійна характеристика процесу. Це усвідомлення студентами критичного мислення як творчого, спрямованого на створення нового стану системи, пошук ефективних механізмів, функцій, елементів, реконструкцій. Відокремлення процесу висунення ідей від їх обговорення й критичного аналізу; використання асоціативних, метафоричних методик навчання. 3. Формування нелінійного, стратегічного мислення – спонукає до лавиноподібного вияву всього потенціалу мислення, формування цілісного бачення схеми, моделі, процедури. Завдання типу: наскрізних з усього курсу з поступовим ускладненням (проблемних, логічного висхідних, концентричних); системно логічних (цільове, функціональне, мотиваційне фіксування); серії завдань. 4. Середовище «красивих питань», забезпечує формування досвіду проблемного мислення, мислення тактики. Це вміння: ставити питання, які спонукають до народження ідей, бачення проблем, чи нового в стандартному; формулювати сфокусовані питання та розуміти задані, які допомагають визначити новий напрям аналізу. 5. Середовище розвитку метакогнітивних умінь – проєктна, процесуальна, корекційна рефлексія та рефлексія результатів, упроваджена як систематична процедура, що забезпечує самокерованість, самокорекцію і самомотивування когнітивних дій.

Ключові слова: системне професійне мислення, критичне мислення, нелінійне мислення, критичне мислення майбутнього вчителя.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Державний Стандарт базової середньої освіти. Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 №898 USL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16 (дата звернення: 14 вересня 2023)
  2. Добронравова І. С. Нелінійне мислення. К.: Філософська і соціологічна думка. 1991. №6.
  3. Доннікова І.А. Філософсько-синергетичні аспекти пізнання соціальної складності. Запоріжжя: Гуманітарний вісник ЗДІА.2009. Вип. 39.
  4. Задорожна, І. П. Психолого-педагогічні передумови формування індивідуального стилю навчальної діяльності студентів вищих закладів освіти. Житомир: Вісн.Житомир. держ. ун-ту імені І. Франка. 2007. Вип. 31.
  5. Цюра С.Б. Особливості сприймання студентами змісту дисциплін з розвитку наукового мислення (системного, дослідницького, критичного, креативного). Тези доп. ІІ міжн. наук. конф. “Теоретичні та практичні аспекти формування освітнього простору: світовий і вітчизняний вимір”. Львів: Вид. ЛНУ імені Івана Франка. 2021.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.39.12048

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.