ДИДАКТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ НА УРОКАХ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ» У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Marta Prots, Liliia Nos

Анотація


Статтю присвячено дидактичному потенціалу інтерактивних методів навчання на уроках «Я Досліджую Світ» у початковій школі, який  полягає у забезпеченні активної пізнавальної діяльності учнів, розвитку їх творчого мислення та вмінні співпрацювати. Проаналізовано історичні аспекти дослідження поняття «інтерактивна педагогіка», яке вперше ввів 1975 року німецький учений Ганс Фріц. Досліджено концепт «інтерактив», що в сучасному трактуванні розуміємо як здатність до активної взаємодії та діалогу.

Описано, як дидактичний потенціал визначає можливість педагогічних методів та засобів досягти максимальних результатів у розвитку та навчанні учнів. Використання інтерактивних методів сприяє поглибленому засвоєнню знань через практичну діяльність, обговорення і обмін ідеями. Автори навели приклади з освітньої практики, як саме здобувачі освіти мають можливість активно взаємодіяти з матеріалом, висловлювати свої думки, аналізувати та узагальнювати інформацію. Проаналізовано форми та методи освітніх технологій інтерактивного навчання, які рекомендуємо використовувати у процесі викладання курсу «Я Досліджую Світ». Окреслено критерії формулювання досягнень учнів у процесі інтерактивного навчання на уроці «Я Досліджую Світ». А також проаналізовано особливості використання інтерактивних завдань на окремих етапах уроку.

Отже, інтерактивні методи сприяють розвитку комунікативних навичок, соціальної компетентності та самостійності здобувачів освіти, створюючи сприятливий клімат для навчання та активного пізнання навколишнього світу. Автори довели, що використання інтерактивних методів (зокрема, «незакінчене речення», «асоціативний кущ», «мозковий штурм», «акваріум», «мікрофон» та ін.) допомогли учням початкової школи систематизувати та узагальнити знання, розвивати творчість та креативне мислення, а також сприяє залученню кожного учня до активного обговорення та аналізу важливих питань, розвиває їхню здатність співпрацювати та аргументовано висловлювати свої думки.

Подальший розвиток цього напряму передбачає дослідження нових інтерактивних методів та їх адаптацію до потреб учнів початкової школи, що сприятиме збагаченню методології навчання та покращенню якості освіти.

Ключові слова: початкова школа, освітній процес, уроки «Я Досліджую Світ», засвоєння знань, інтерактивні методи навчання, потенціал, дидактичний потенціал.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Біда О. Структура і методика інтерактивного уроку. Початкова школа. 2017. № 7. С. 434–441.
  2. Гейко І. Використання інтерактивних форм і методів навчання. З досвіду роботи. 2014. № 3/4. С. 229–232.
  3. Гончарова Є. Є., Сліпченко Л. Б. Дидактичний потенціал активних та інтерактивних методів навчання. Витоки педагогічної майстерності. Серія «Педагогічні науки» : зб. наук. праць. Полтава, 2019. № 23. С. 41–45. URL : http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/12216 (дата звернення: 18.08.2023).
  4. Досяк І. М. Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій. 1–4 класи. Харків : Вид. група «Основа», 2017. 160 с.
  5. Єрмаков І. Г. Метод проектів у контексті життєвих результатів діяльності в системі соціальної та життєвої практики учнів. Постметодика. Ч. I. 2016. № 2. С. 24–34.
  6. Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році. Міністерство освіти і науки України. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2022/08/20/01/Dodatok.2.pochatkova.osvita.20.08.2022.pdf (дата звернення: 18.08.2023).
  7. Комар О. А. Сутність інтерактивної технології у професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія : Педагогіка та психологія. 2018. № 1. С. 140–142.
  8. Пєхота О. М., Кіктенко А. З., Любарська О. М. та ін. Освітні технології̈ : навч.-метод. посібник. Київ: А. С. К., 2001. 256 с.
  9. Подранецька Н. Застосування проектних технологій на уроках української мови та літератури як один із напрямків розвитку мовної особистості. Українська мова і література в школі. 2016. № 3. С. 22–25.
  10. Пометун О. І., Пироженко Л. В., Біда О. А. Застосування інтерактивних технологій у навчанні молодших школярів : метод. посібник. Тернопіль : Навчальна книга «Богдан», 2011. 304 с.
  11. Сиротинко Г. О. Сучасний урок: інтерактивні технології̈ навчання. Харків : Вид. група «Основа», 2013. 162 с.
  12. Шaркo В. Д. Сучасний урок : технологічний aспект : посібник. Київ : CПД Бoгдaнoвa A. М., 2017. 220 c.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.39.12045

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.