КУЛЬТУРА ЯК ФУНДАМЕНТАЛЬНА КАТЕГОРІЯ ГУМАНІТАРНОГО ДИСКУРСУ У КОНТЕКСТІ ДОСЛІДЖЕННЯ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ПРОФЕСІЙНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

Larysa Kovalchuk

Анотація


У контексті дослідження проблеми формування культури професійного мислення майбутніх педагогів зроблено понятійно-термінологічний аналіз сутності ключових понять. Ураховуючи, що культура є системоутворювальним, родовим поняттям, ключові поняття («культура особистості», «професійно-педагогічна культура», «культура професійного мислення» тощо) розглядають як видові. Відтак, на основі аналізу наукових літературних джерел у статті з’ясовано підходи дослідників до трактування сутності культури як фундаментальної категорії гуманітарного дискурсу у філософії, культурології, соціології, психології, педагогіці.

На підставі проведеного дослідження зроблено висновок, що в гуманітарному дискурсі набули поширення трактування сутності культури, в яких дослідники акцентують увагу на онтологічному, антропологічному, аксіологічному, діяльнісному, евристичному, менталетвірному і семіотичному аспектах. Визначено, що відмінність у підходах науковців до інтерпретації сутності культури зумовлена складністю, неоднозначністю, багатовимірністю й багатофункціональністю аналізованого феномену, а також пов’язана з проблемним полем конкретних наукових досліджень.

З’ясовано, що культура, суспільство, професійна (соціальна) спільнота і особистість пов’язані різнобічними взаємозв’язками та взаємовпливами у системі: «культура ó культура суспільства ó культура професійної (соціальної) спільноти ó культура особистості».

Професійно-педагогічну культуру розглядаємо як культуру професійної спільноти, в якій органічно поєднуються культура професійного мислення, педагогічна спрямованість, ціннісні настанови, педагогічні здібності, професійна компетентність, педагогічний досвід, творча діяльність, особисті і професійні якості педагога тощо.

Ключові слова: дискурс, категорія, культура, культура особистості, культура суспільства, культура професійної спільноти, культура професійного мислення педагога, професійно-педагогічна культура.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Андрущенко В., Силадій І. Поняття педагогічного дискурсу в сучасних наукових дослідженнях. Вища освіта України. 2018. № 1. С. 5–10.
  2. Андрущенко В. Філософічність освіти: теорія, методологія, методика. Вища освіта України. 2008. № 4. С. 10–18.
  3. Анолли Л. Психология культуры /Пер. с итал. Ю.С. Вовк. Харьков: Изд-во Гуманитарный Центр, 2016. 480 с.
  4. Бех В. П., Шалімова Є. О. Функціональна модель особистості: пошуки політикокультурних детермінант поведінки. Монографія. Київ: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009. 255 с.
  5. Болгов В. И., Гуцу В. Г. Социология культурного уровня жизни. Теории, методы и опыт социологического исследования. Монография. Кишинёв: Штиинца, 1991. 168 с.
  6. Бондар М. В. Педагогічні умови формування інтелектуальної культури студентів економічних спеціальностей у процесі фахової підготовки: дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.04 /Вінниц. держ. пед. ун-т ім. М. Коцюбинського. Вінниця, 2011. 292 с.
  7. Быстрицкий Е. К., Козловский В. П., Пролеев С. В., Малахов В. А. Бытие человека в культуре (опыт онтологического подхода). / Ред. Е. К. Быстрицкий; АН Украины. Ин-т философии. Київ: Наук. думка, 1991. 176 с.
  8. Возняк С. С. Діяльність у вимірах культури: проблема формоутворення. Монографія. Луцьк: Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2011. 200 с.
  9. Ковальчук Л. Моделювання науково-педагогічних досліджень. Навч. посіб. Львів: Видав. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2020. 520 с.
  10. Ковальчук Л. Основи педагогічної майстерності. Навч. посіб. Львів: Видав. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2007. 608 с.
  11. Ковальчук Л. Педагогічні здібності як інтегрований чинник формування культури професійного мислення майбутніх учителів природничих дисциплін. Szkoła twórcza w odtwórczym świecie. T. II / pod redakcją J. Krukowskiego, A. Włoch. Kraków: Wyd-wo Wydziału Pedagogicznego Un-tu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2013. 503 s. S. 156–168. (Seria: Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej).
  12. Культурологія: енциклопедичний словник. Авт. кол.: М.П. Альчук, Ф.С. Бацевич, І.М. Бойко та ін. / за ред. В.П. Мельника. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2013. 508 с.
  13. Ларцев B. C. Социокультурный генезис личности (социально-философский анализ). Монография. Киев: ООО «Информационно-издательская фирма «Принт-Экспресс», 2002. 360 с.
  14. Людина в сучасному світі. В трьох книгах. Книга 1. Філософсько-культурологічні виміри: колективна монографія / А.Ю. Васьків, Н.П. Гапон, Г.Т. Гнатищак та ін.; за заг. ред. д-ра філос. наук, проф. В.П. Мельника. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2012. 578 с.
  15. Максюта М. Є. Єдність культури і мислення: автореф. дис… д-ра філософ. наук: 09.00.05; Дніпропетр. держ. ун-т. Дніпропетровськ, 1997. 35 с.
  16. Овчарук О. В. Парадигмальні виміри ідеалу людини у просторі культури ХХ – початку ХХІ століття: дис.… д-ра культурології: 26.00.01; Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Міністерство культури України. Київ, 2018. 426 с.
  17. Позінкевич Р. О. Освіта в системі культури. Монографія. Луцьк: Ред.-вид. відд. «Вежа» Волин, держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2000. 348 с.
  18. Рибалка В. В. Аксіологічні основи психологічної культури особистості: Навч.-метод. посіб. Київ: АПН України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих; Ін-т обдарованої дитини; АПН і МОН України, Укр. наук.-метод. центр практ. психології і соц. роботи, 2009. 326 с.
  19. Робінсон К., Лу А. Школа майбутнього. Революція у вашій школі, що назавжди змінить освіту. / Пер. з англ. Г. Лелів. Львів: Літопис, 2017. 256 с.
  20. Свідзинський А. Самоорганізація і культура. Київ: Вид-во імені Олени Теліги, 1999. 288 с.
  21. Скотний В. Філософія: історичний і систематичний курс. Київ: Знання України, 2005. 575 с.
  22. Словник іншомовних слів / За ред. О.С. Мельничук. Київ: Гол. редакція, 1985. 970 с.
  23. Стабко В. М. Теорія і методика формування проектно-технологічної культури майбутній учителів технологій: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.02; Нац. пед. ун-т ім. М. Драгоманова. Київ, 2017. 515 с.
  24. Стасевич В. П. Культура як аксіологічний феномен буття (соціально-філософський аналіз природи та ієрархії культури): дис... канд. філософ. наук: 09.00.03. Донецький нац. техн. ун-т. Донецьк, 2004. 171с.
  25. Фурман А. В. Психокультура української ментальності: 3-є наук. вид. Тернопіль: НДІ МЕВО, 2014. 168 с.
  26. Шейко В. М. Культура. Цивілізація. Глобалізація (кінець XIX – початок XXI ст.): Монографія: В 2 т. Т. І. Xарків: Основа, 2001. 520 с.
  27. Kovalchuk L. Modeling of cultural and educational environment as a pedagogical condition of forming of professional thinking culture of future teachers. European Scientific Journal. 2014. Vol. 10, № 22. P. 69–88.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.39.12035

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.