ЗДОБУТТЯ ТРУДОВИХ НАВИЧОК ОСІБ З ПОРУШЕННЯМИ РОЗВИТКУ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА

Sviatoslav Slobodian

Анотація


Розкрито специфіку соціальної адаптації та здобуття трудових навичок у осіб з розладами аутистичного спектра (РАС). Зазначено, що формування соціально-трудових навичок у осіб із аутистичним спектром є, насамперед, проблемою соціально-педагогічного та психологічного характеру, яка потребує практичного вивчення та вирішення. Зазначено, що розлади аутистичного спектра (РАС) мають особливі поведінкові стани, до яких належать аутизм, синдром Аспергера та порушення психічного розвитку. Ці розлади пов’язані з порушеннями функціонування головного мозку, наслідком яких є як брак або обмеження на рівні соціальної комунікації. Мають проблеми з вираженням емоційного стану, та на рівні міркувань, рефлексії. Окреслено особливості та форми комунікації осіб зі спектром аутизму. Подано програми та методи, на меті яких є покращення та розвиток соціально-комунікативної взаємодії осіб зі спектром аутизму. Зазначено, що підготовка фахівця-асистента вчителя/майстра щодо супроводу осіб аутистичного спектра повинні містити в собі декілька аспектів: теоретичні знання про аутизм; знання діагностичного інструментарію; психологічні та педагогічні навички; вміння адаптувати навколишнє середовище до індивідуальних потреб особи з аутистичним спектром; адаптованість навчально-розвиваючих методів та програм до індивідуальних особливостей особи з аутистичним спектром. Розкрито особливість соціальної комунікації, її значення розвитку та здобуття трудових навичок у осіб з аутистичним спектром. Зазначено, що робота з особами аутистичного спектра, демонструє комплексну співпрацю із залученням різних фахівців (спеціальних психологів, дефектологів, педагогів, корекційних педагогів, соціальних працівників), праця яких спрямована на досягнення позитивної динаміки у розвитку людини з аутистичним спектром та її соціалізації і набуття трудових навичок. 

Ключові слова: Програми та методи праці з особами аутистичного спектра, аутизм, розлади аутистичного спектра, супровід, асистент майстра/вчителя, комунікація, адаптація, соціальна взаємодія, трудові навички.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Центр громадського здоров’я МОЗ України. Інтернет видання. м. Київ, 2023. https://phc.org.ua/kontrol-zakhvoryuvan/neinfekciyni-zakhvoryuvannya/inshi-neinfekciyni-zakhvoryuvannya/autizm
  2. Лещук Г. Social work with children with autism spectrum disorders: communicative aspect // Social Work and Education. 2016. Vol. 3, No. 2. С. 26–33. https://op.ua/ru/pedclass/naukova-stattya/socialna-robota-z-ditmi-iz-rozladami-autichnogo-spektru-komunikativniy-aspekt
  3. Островський І. П., Герцюк Д. Д., Равчина Т. В., Островська К. О., Слободян С. З. Професійна зайнятість людей з важким ступенем розвитку у захищених майстернях. Навч. посібник. Львів: Тріада Плюс. 2018. 48с.
  4. Степула А. Інтернет видання. The Village–Ukraina. Київ, 2023. https://www.the-village.com.ua/village/knowledge/health-knowledge/317359-autizm-yak-tse-pratsyue
  5. Іванченко А. С. Психолого-педагогічні технологіїроботи з дітьми з розладами аутистичного спектра. Інтернет видання 2023. http://ddpu.edu.ua:9090/moodle/course/view.php?id=465
  6. Островська К. О. Засади психолого-педагогічної допомоги дітям з аутизму. Львів: Друкарня «Справа Кольпінга в Україні», 2019, 390с.
  7. Скрипник Т. В. Феноменологія аутизму. Монгорафія. Київ: Фенікс 2010., С. 115–125.
  8. Корнят В. С., Островський І. П., Островська К. О., Слободян С. З. Професійне навчання осіб з особливими освітніми потребами: проблема та перспективи змін // Неперервна професійна освіта: теорія і практика (серія: педагогічні науки). Вип. № 1(58). 2019. С. 30–35 http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=NPO_2019_1_7




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.38.11868

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.