КУЛЬТУРА МИСЛЕННЯ, ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА КУЛЬТУРА, РОЗУМОВА КУЛЬТУРА У КОНТЕКСТІ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ПРОФЕСІЙНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

Larysa Kovalchuk

Анотація


У контексті дослідження проблеми формування культури професійного мислення майбутніх педагогів виканано понятійно-термінологічний аналіз підходів науковців до трактування сутності ключових понять. Зазначено, що поняття «розум», «інтелект» і «мислення» є родовими поняттями стосовно аналізованих понять («розумова культура», «інтелектуальна культура» і «культура мислення»), які вважаємо видовими.

Висвітлено основні підходи науковців до трактування сутності понять «розум» та «розумова культура», «інтелект» та «інтелектуальна культура», «мислення» та «культура мислення». Відмінність у інтерпретації сутності досліджуваних понять, виявлену на підставі понятійно-термінологічного аналізу спільного і відмінного у підходах науковців до їхнього визначення, пов’язуємо з проблемним полем конкретних досліджень. Неоднозначність, ототожнення та взаємопроникнення розумової культури, інтелектуальної культури і культури мислення пояснюємо складністю, неоднозначністю й багатовимірністю таких феноменів, як розум, інтелект і мислення.

На підставі проведеного дослідження уточнено визначення сутності культури професійного мислення педагога в межах нашого дослідження. Культуру професійного мислення педагога розглянуто як інтегроване утворення, яке характеризує ступінь розвитку різновидів мислення педагога, його мистецтво оперування формами мислення і застосовування мисленнєвих операцій, індивідуальні особливості та стиль його мислення, рівень оволодіння педагогом стратегіями професійної мисленнєвої діяльності і є показником сформованості його професійно-педагогічної культури, здатності пізнавати й перетворювати явища педагогічної дійсності.

Ключові слова: розум, інтелект, мислення, інтелектуальна культура, розумова культура, культура мислення, культура професійного мислення педагога.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Ващенко Г. Загальні методи навчання: підручник для педагогів. І-е вид. Київ: Українська видавнича спілка, 1997. 441 с.
  2. Голубєва М. Педагогічна система реалізації поняття «культура мислення». Наукові записки. 1999. Т. 7. Політологія, соціологія. С. 75–79. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/10162/Golubeva_Pedahohichna_systema_realizatsiyi.pdf?sequence=1&isAllowed=y. (дата звернення: 11.02.2012).
  3. Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с.
  4. Данилко О. Г. Формування інтелектуальної культури майбутніх учителів предметів фізико-математичного циклу засобами інформаційних технологій: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Кіровоградський державний університет ім. В. Винниченка. Кіровоград, 2010. 227 с.
  5. Захарчин Г. М., Космина Ю. М. Інтелектуальна культура в системі управління знаннями. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 27. С. 129–133. URL: http://bses.in.ua/journals/2018/27_1_2018/27.pdf. (дата звернення: 27.01.2023).
  6. Ібрагім Ю. С. Формування культури розумової праці студентів вищих навчальних педагогічних закладів у процесі навчання: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.09. / Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди. Харків, 2010. 233 с.
  7. Івченко А. О. Тлумачний словник української мови. Харків: Фоліо, 2008. 540 с.
  8. Карпенчук С. Г. Теорія і методика виховання: навч. посібник. Київ: Вища шк., 1997. 304 с.
  9. Ковальчук Л. Моделювання науково-педагогічних досліджень: навч. посібник. Львів: Вид. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2020. 520 с.
  10. Ковальчук Л. Система формування культури професійного мислення студентів природничих факультетів університету. Вісник Львівського університету. Сер. педагогічна. 2017. Вип. 32. С. 426–435.
  11. Костюк Г. С. Избранные психологические труды. Москва: Педагогика, 1988. 304 с.
  12. Критичне мислення: освіта, творчість, цінності: монографія / за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ: Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2017. 299 с.
  13. Максюта М. Є. Єдність культури і мислення: автореф. дис… д-ра філософ. наук: 09.00.05; Дніпропетр. держ. ун-т. Дніпропетровськ, 1997. 35 с.
  14. Митник О. Я. Підготовка майбутнього вчителя до формування культури мислення молодшого школяра: теорія і практика: монографія. Тернопіль: Мандрівець, 2009. 368 с.
  15. Нагорная Г. А. Формирование у студентов педагогических вузов профессионального мышления: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.01 / Институт педагогики и психологии профессионального образования АПН Украины. Киев, 1995. 544 с.
  16. Пильник Р. О. Формування розумової культури старшокласників в процесі навчально-творчої діяльності: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.09 / Криворізький держ. пед. ун-т. Кривий Ріг, 2005. 186 с.
  17. Психологічна енциклопедія / автор-упор. О. М. Степанов. Київ: Академвидав, 2006. 424 с.
  18. Савчин М. Здатності особистості: монографія. Київ: ВЦ «Академія», 2016. 288 с.
  19. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: у 5 т. т. 4. Київ: Радянська школа, 1977. 640 с.
  20. Ушинський К. Д. Вибрані педагогічні твори: у 2 т. Т. 1 / за ред. О. І. Пискунова та ін. Київ: Рад. школа, 1983. 486 с.
  21. Філософський енциклопедичний словник / ред. кол.: В. І. Шинкарук та ін. Київ: Абрис, 2002. VI+744 с.
  22. Фурман А. В. Психодіагностика інтелекту в системі диференціації навчання: книга для вчителя. Київ: Освіта, 1993. 224 с.
  23. Хриков Є. М. Методологія педагогічного дослідження: монографія. 2-е вид. Харків, 2018. 294 с. URL: http://dspace.luguniv.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/4827/1/khrikov.pdf (дата звернення: 27.03.2023).
  24. Чайка В., Петрова Н. Інтелектуальна культура вчителя як фактор інновацій у педагогічній діяльності: монографія. Тернопіль: ТНПУ, 2014. 308 с.
  25. Kovalchuk L. Modeling of cultural and educational environment as a pedagogical condition of forming of professional thinking culture of future teachers. European Scientific Journal. 2014. Vol. 10, No 22. P. 69–88.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.38.11859

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.