КУЛЬТУРА МИСЛЕННЯ, ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА КУЛЬТУРА, РОЗУМОВА КУЛЬТУРА У КОНТЕКСТІ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ПРОФЕСІЙНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ
Анотація
У контексті дослідження проблеми формування культури професійного мислення майбутніх педагогів виканано понятійно-термінологічний аналіз підходів науковців до трактування сутності ключових понять. Зазначено, що поняття «розум», «інтелект» і «мислення» є родовими поняттями стосовно аналізованих понять («розумова культура», «інтелектуальна культура» і «культура мислення»), які вважаємо видовими.
Висвітлено основні підходи науковців до трактування сутності понять «розум» та «розумова культура», «інтелект» та «інтелектуальна культура», «мислення» та «культура мислення». Відмінність у інтерпретації сутності досліджуваних понять, виявлену на підставі понятійно-термінологічного аналізу спільного і відмінного у підходах науковців до їхнього визначення, пов’язуємо з проблемним полем конкретних досліджень. Неоднозначність, ототожнення та взаємопроникнення розумової культури, інтелектуальної культури і культури мислення пояснюємо складністю, неоднозначністю й багатовимірністю таких феноменів, як розум, інтелект і мислення.
На підставі проведеного дослідження уточнено визначення сутності культури професійного мислення педагога в межах нашого дослідження. Культуру професійного мислення педагога розглянуто як інтегроване утворення, яке характеризує ступінь розвитку різновидів мислення педагога, його мистецтво оперування формами мислення і застосовування мисленнєвих операцій, індивідуальні особливості та стиль його мислення, рівень оволодіння педагогом стратегіями професійної мисленнєвої діяльності і є показником сформованості його професійно-педагогічної культури, здатності пізнавати й перетворювати явища педагогічної дійсності.
Ключові слова: розум, інтелект, мислення, інтелектуальна культура, розумова культура, культура мислення, культура професійного мислення педагога.
Повний текст:
PDFПосилання
- Ващенко Г. Загальні методи навчання: підручник для педагогів. І-е вид. Київ: Українська видавнича спілка, 1997. 441 с.
- Голубєва М. Педагогічна система реалізації поняття «культура мислення». Наукові записки. 1999. Т. 7. Політологія, соціологія. С. 75–79. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/10162/Golubeva_Pedahohichna_systema_realizatsiyi.pdf?sequence=1&isAllowed=y. (дата звернення: 11.02.2012).
- Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с.
- Данилко О. Г. Формування інтелектуальної культури майбутніх учителів предметів фізико-математичного циклу засобами інформаційних технологій: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Кіровоградський державний університет ім. В. Винниченка. Кіровоград, 2010. 227 с.
- Захарчин Г. М., Космина Ю. М. Інтелектуальна культура в системі управління знаннями. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 27. С. 129–133. URL: http://bses.in.ua/journals/2018/27_1_2018/27.pdf. (дата звернення: 27.01.2023).
- Ібрагім Ю. С. Формування культури розумової праці студентів вищих навчальних педагогічних закладів у процесі навчання: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.09. / Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди. Харків, 2010. 233 с.
- Івченко А. О. Тлумачний словник української мови. Харків: Фоліо, 2008. 540 с.
- Карпенчук С. Г. Теорія і методика виховання: навч. посібник. Київ: Вища шк., 1997. 304 с.
- Ковальчук Л. Моделювання науково-педагогічних досліджень: навч. посібник. Львів: Вид. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2020. 520 с.
- Ковальчук Л. Система формування культури професійного мислення студентів природничих факультетів університету. Вісник Львівського університету. Сер. педагогічна. 2017. Вип. 32. С. 426–435.
- Костюк Г. С. Избранные психологические труды. Москва: Педагогика, 1988. 304 с.
- Критичне мислення: освіта, творчість, цінності: монографія / за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ: Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2017. 299 с.
- Максюта М. Є. Єдність культури і мислення: автореф. дис… д-ра філософ. наук: 09.00.05; Дніпропетр. держ. ун-т. Дніпропетровськ, 1997. 35 с.
- Митник О. Я. Підготовка майбутнього вчителя до формування культури мислення молодшого школяра: теорія і практика: монографія. Тернопіль: Мандрівець, 2009. 368 с.
- Нагорная Г. А. Формирование у студентов педагогических вузов профессионального мышления: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.01 / Институт педагогики и психологии профессионального образования АПН Украины. Киев, 1995. 544 с.
- Пильник Р. О. Формування розумової культури старшокласників в процесі навчально-творчої діяльності: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.09 / Криворізький держ. пед. ун-т. Кривий Ріг, 2005. 186 с.
- Психологічна енциклопедія / автор-упор. О. М. Степанов. Київ: Академвидав, 2006. 424 с.
- Савчин М. Здатності особистості: монографія. Київ: ВЦ «Академія», 2016. 288 с.
- Сухомлинський В. О. Вибрані твори: у 5 т. т. 4. Київ: Радянська школа, 1977. 640 с.
- Ушинський К. Д. Вибрані педагогічні твори: у 2 т. Т. 1 / за ред. О. І. Пискунова та ін. Київ: Рад. школа, 1983. 486 с.
- Філософський енциклопедичний словник / ред. кол.: В. І. Шинкарук та ін. Київ: Абрис, 2002. VI+744 с.
- Фурман А. В. Психодіагностика інтелекту в системі диференціації навчання: книга для вчителя. Київ: Освіта, 1993. 224 с.
- Хриков Є. М. Методологія педагогічного дослідження: монографія. 2-е вид. Харків, 2018. 294 с. URL: http://dspace.luguniv.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/4827/1/khrikov.pdf (дата звернення: 27.03.2023).
- Чайка В., Петрова Н. Інтелектуальна культура вчителя як фактор інновацій у педагогічній діяльності: монографія. Тернопіль: ТНПУ, 2014. 308 с.
- Kovalchuk L. Modeling of cultural and educational environment as a pedagogical condition of forming of professional thinking culture of future teachers. European Scientific Journal. 2014. Vol. 10, No 22. P. 69–88.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.38.11859
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.