ТЕАТРАЛЬНО-ІГРОВА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ КУЛЬТУРИ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Ivanna Bachynska, Svitlana Kost

Анотація


Подано загальну характеристику театрально-ігрової діяльності в закладі дошкільної освіти як засобу розвитку культури мовлення дітей старшого дошкільного віку. Обґрунтовано взаємозалежність розвитку комунікативних навичок із успішною соціалізацією дитини і її навчанням у школі, значення мовлення у формуванні вищих психічних функцій у дитини. Акцентовано на тому, що культура мовлення є обов’язковим елементом загальної культури людини; театрально-ігрова діяльність дає можливість розвивати здібності кожної дитини, формувати творчу уяву, комунікативні навички; головними завданнями розвитку мовлення визначено: виховання звукової культури мовлення, збагачення й активізація словникового запасу дітей дошкільного віку, формування граматичної будови мовлення, формування навичок зв’язного мовлення. Визначено сутність поняття «культура мовлення», «театрально-ігрова діяльність». Подано класифікацію театралізованих ігор залежно від їх виду та специфічного сюжетно-рольового змісту: режисерські ігри та ігри-драматизації; зауважено, що театральна діяльність є специфічним видом дитячої активності, одним з найулюбленіших видів творчості. Подано види театральної діяльності старших дошкільників, уміщених у класифікації: за способом організації (індивідуальні чи колективні ігри), за змістом театральної діяльності (ігри за сюжетами літературних творів, ігри-драматизації, інсценування), за видами ігрового матеріалу (театр ляльок, театр іграшок, пальчиковий театр тощо). Зазначено, що діти старшого дошкільного віку мають уже певний запас ігрових умінь: будувати план-сюжет, розподіляти ролі, самостійно готувати атрибути та декорації, використовувати способи колективного спілкування, також старші дошкільники можуть змінювати початок і завершення знайомих сюжетів, створювати ланцюжок сюжетних подій, у які потрапляє герой твору, а також уводити в сюжет нових персонажів.

Ключові слова: розвиток мовлення, культура мовлення, діти старшого дошкільного віку, заклад дошкільної освіти, театрально-ігрова діяльність.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini
  2. Березіна О. М., Гніровська О. З., Линник Т. А. Грайлик. Програма з організації театралізованої діяльності в дошкільному навчальному закладі. Тернопіль: Мандрівець, 2014. 56 с.
  3. Гавриш Н. В. Розвиток творчих здібностей дітей засобами мовлення. Київ, 1998. Вип. 11. С. 177–178.
  4. Древаль В. О., Зелінська-Любченко К. О. Театралізована діяльність як засіб розвитку мовлення дітей із загальним недорозвиненням мовленням. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації (15 лютого 2019 р., м.Суми). URL: https://repository.sspu.edu.ua/bitstream/123456789/6807/1/%D0%94%D1%80%D0%B5%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D1%8C.pdf
  5. Огієнко І. І. Українська культура. Київ: Абрис, 1991. 277 с.
  6. Русова С. Ф. Дошкільне виховання. Катеринослав, 1918. 162 с.
  7. Українська мова: енциклопедія. Київ: Українська енциклопедія, 2000. С. 263.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.38.11851

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.