ЗМІСТ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ ІЗ ПРИКЛАДНОЇ
ЛІНГВІСТИКИ В СИСТЕМІ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Olha Lapshyna, Olena Dorofeyeva, Oksana Komochkova

Анотація


Стаття присвячена проблемі змісту професійної підготовки фахівців із
прикладної лінгвістики в системі вищої освіти України. Відповідно, її мета
полягає в аналізуванні та обґрунтуванні змісту професійної підготовки
фахівців із прикладної лінгвістики в системі вищої освіти України. Зазначено,
що лінгвістична глобалізація та інтернаціоналізація прикладної лінгвістики,
стрімкий розвиток ІКТ зумовлюють потребу у фахівцях, здатних
проектувати алгоритми та методики автоматичного оброблення текстів,
створювати технології автоматизованого й машинного перекладу, провадити
пошуково-дослідницьку діяльність для майстерного використання
інформаційних систем, підлаштовувати мову під вимоги осіб з інвалідністю
тощо. Зазначено, що в Україні лінгвістика не виокремлена в самостійну
спеціальність/спеціалізацію, а є дисципліною, яка вивчається в межах

філології, що значно уповільнює її розвиток як науки та звужує науковий
потенціал галузі. Водночас Спеціалізація «Прикладна лінгвістика» розкриває
предметну специфіку лінгвістики/прикладної лінгвістики, актуалізує сучасні
запити науки та зорієнтовує професійну підготовку вітчизняних фахівців із
прикладної лінгвістики на відповідність професійним стандартам провідних
європейських країн. Детальний аналіз навчальних планів університетів показав,
що зміст освітньої програми передбачає опанування студентами дисциплін
циклів природничо-наукової, професійної та практичної, гуманітарної та
соціально-економічної підготовки, самостійного вибору ЗВО, вільного вибору
студента. Структурування змісту здійснюється на основі лінгвістичного,
перекладацького, літературознавчого та комбінованого підходів. Перспективи
подальших наукових пошуків полягають у дослідженні особливостей змішаного
навчання майбутніх прикладних лінгвістів у провідних країнах Європи.
Ключові слова: лінгвістика, філологія, прикладна лінгвістика, професійна
підготовка, вища освіта.


Повний текст:

PDF

Посилання


1. Бідюк Н. М. Концептуальні засади професійної підготовки фахівців з
прикладної лінгвістики у США. Порівняльна професійна педагогіка. 2013. № 2. С. 105–115.

2. Київський національний університет імені Т. Г. Шевченка. Прикладна (комп’ютерна) лінгвістика та англійська мова. 2022a. URL: https://philology.knu.ua/osvitni-prohramy/bak-opysy-op-ta-proh-nd/035-10-b-p/

3. Київський національний університет імені Т. Г. Шевченка. Прикладна
лінгвістика (редакторсько-перекладацька та експертна діяльність). 2022b. URL: https://philology.knu.ua/osvitni-prohramy/mahistra-oop-pnd-den/035-10-m/
4. Колесниченко Н. Концепція модернізації професійної підготовки
бакалаврів романо-германської філології на засадах компетентнісного підходу. Педагогіка вищої та середньої школи. 2014. № 42. С. 176–183.

5. Корнієнко В. Професійна підготовка бакалаврів гуманітарних наук з прикладної лінгвістики в університетах США: дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Хмельницький, 2012. 200 с.

6. Кучай Т. Професійна підготовка перекладачів у Великій Британії.
Наукові записки. Серія: педагогічні науки. 2012. № 103. С. 165–169.

7. Львівський національний університет імені Івана Франка.
Спеціалізація «Прикладна лінгвістика». 2022. URL: http://philology.lnu.edu.ua/academics/master/curriculum-prykladna-lingvistyka

8. Міністерство освіти і науки України. Затверджені стандарти вищої
освіти. 2022. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti

9. Миколаївський національний університет імені Василя Сухомлинського. Філологічний факультет. 2022. URL: http://philology.mdu.edu.ua/?page_id=3028

10. Мукан Н. Особливості підготовки бакалаврів у галузі прикладної
лінгвістики: досвід університетів США. Порівняльна професійна педагогіка.
2012. № 1. С. 53–58.

11. Третько В. В. Теорія і практика професійної підготовки магістрів
міжнародних відносин в системі університетської освіти Великої Британії:
автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Вінниця, 2014. 40 с.

12. Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна.
Прикладна лінгвістика та англійська мова. 2022. URL: http://start.karazin.ua/programs/5/17/03510/190

13. Хмельницький національний університет. Кафедра іншомовної освіти
і міжкультурної комунікації. Навчання. Бакалаврат. 2022. URL: http://www.khnu.km.ua/angl/entr.html

14. Hudson R. Why education needs linguistics (and vice versa). Journal of
linguistics. 2004. № 40. P. 105–130.

15. Kaplan R. The Oxford handbook of applied linguistics. Oxford, 2010. 792 p.
16. Knight P., Yorke M. Learning, curriculum and employability in higher education. London, 2004. 256 p.

17. Lugea J. Language in the workplace: combining academic study with
work experience. Employability for languages: a handbook / ed. by E. Corradini, K. Borthwick & A. Gallagher-Brett (Eds.). Dublin, 2016, pp. 17–24.

18. Mitchell R. Notes on the history of the British Association for Applied
Linguistics 1967–1997. 1997. British Association of Applied Linguistics. URL:
https://baalweb.files.wordpress.com/2017/01/history_of_baal.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.38.11713

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.