ЄВРОПЕЙСЬКІ МОДЕЛІ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ЮСТИЦІЇ ІЗ ЗАХИСТУ ПРАВ І СВОБОД ОСОБИ
Анотація
Присвячено висвітленню питання характеристики європейських моделей адміністративної юстиції як інструменту захисту прав і свобод осіб приватного права у відносинах із публічною адміністрацією. Завдання, яке виконують органи адміністративної юстиції, це є перевірка протиправності рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб.
Автор визначає адміністративну юстицію як систему уповноважених судових та квазі-судових органів, що розглядають та вирішують публічні спори за спеціально вста-новленою процедурою щодо законності рішень, дій або бездіяльності органів публічної влади, які порушують права, свободи та інтереси приватних осіб у сфері публічно-правових відносин.
Автор аналізує основні європейські моделі адміністративної юстиції, наводить різні підходи до їхньої класифікації. Зокрема, визначає, що доцільно виділяти континентальну модель, що включає французьку та німецьку підмоделі, а також англосаксонську модель, що об’єднує англійську та американську системи адміністративної юстиції.
Континентальна модель адміністративної юстиції, розповсюджена в більшості держав Європи, представлена французькими та німецькими системами (підмоделями). Так, фран-цузька модель адміністративної юстиції передбачає створення адміністративних судів у межах активної адміністрації, що зумовлено недовірою до судової системи після повалення монархії у результаті Великої французької революції. З огляду на це може виникати сумнів щодо незалежності адміністративних судів, яку очолює Державна рада, яка за своїм статусом не є судовою установою, від публічної адміністрації. Натомість німецька модель ґрунтується на функціонуванні окремих адміністративних судів, що забезпечує незалежність та вузьку спеціалізацію у вирішенні публічно-правових спорів.
Англосаксонська модель, поширена, зокрема, у Великобританії та США, представ-лена системою квазісудових органів – трибуналів, які забезпечують розгляд та вирішення спорів у різних сферах правовідносин, зокрема міграції, податкових, земельних, трудових та інших категоріях спорів. У той же час загальні суди зберігають судовий контроль за діяльністю трибуналів, а їхні рішення можуть бути предметом судового оскарження. Обґрунтовано, що англійська система адміністративної юстиції є унікальною та через відмінність від моделі США може розглядатися як окрема підмодель чи навіть система.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
1. Koliushko, I. B., & Kuibida, R. O. (2003). Administratyvna yustytsiia: yevropeiskyi dosvid i propozytsii dlia Ukrainy [Administrative justice: European experience and proposals for Ukraine] (536 p.). Kyiv : Fakt.
2. Bandurka, O. M., & Tyshchenko, M. M. (2002). Administratyvnyi protses: pidruchnyk [dlia vyshchykh navch. zakl.] [Administrative process: Textbook for higher educational institutions] (288 p.). Kyiv : Litera LTD.
3. Dmytrov, Yu. (1996). Administratyvna yustytsiia – attribut demokratychnoi pravovoi derzhavy [Administrative justice – An attribute of a democratic legal state]. Pravo Ukrainy, (4), 7–14.
4. Yelistratov, A. I. (1917). Osnovnyia nachala administrativnago prava [Fundamental principles of administrative law] (304 p.). Moskva : Izdanie G. A. Lemana i S. I. Sakharova.
5. Kolesnikova, M. V., & Kuchmistenko, O. V. (2022). Zarubizhni modeli administratyvnoi yustytsii na prykladi Avstralii, Italii i Shveitsarii [Foreign models of administrative justice on the example of Australia, Italy, and Switzerland]. Yurydychnyi naukovyi elektronnyi zhurnal, (3), 164–167. DOI :https://doi.org/10.32782/2524-0374/2022-3/37.
6. Pakholok, L. I. (2001). Administratyvna yustytsiya v zarubizhnykh krainakh: vynyknennia i suchasnyi stan [Administrative justice in foreign countries: emergence and current state]. Visnyk Verkhovnoho Sudu Ukrainy, (5), 49–54.
7. Pedko, Yu. S. (2003). Stanovlennia administratyvnoi yustytsii v Ukraini : monohrafiia [Formation of administrative justice in Ukraine : Monograph]. Kyiv : In-t derzhavy i prava im. V. M. Koretskoho NAN Ukrainy. 208 p.
8. Tarasov, I. T. (2003). Ocherky nauki politseiskogo prava. In Yu. S. Shemchushenko (еd.), Antolohiia ukrains’koi yuridychnoi dumky: v 6 t. (Vol. 5. Рp. 180–296). Kyiv : Yurydychna knyha.
9. Reshota, V. V. (2020). Anhlasaksons’ka model’ administratyvnoi yustytsii: monohrafiya (180 p.). Lviv : Spolom.
10. Adler, M. (2003). A socio-legal approach to administrative justice. Law & Policy, 25(4), 323–352. DOI :https://doi.org/10.1111/j.0265-8240.2003.00153.x.
11. Buck, T., Kirkham, R., & Thompson, B. (2016). The Ombudsman enterprise and administrative justice. London: Routledge. DOI :https://doi.org/10.4324/9781315555034.
12. Courts and Tribunals Judiciary. (n.d.). Constitutional reform. Retrieved from https://www.judiciary.gov.uk/about-the-judiciary/the-judiciary-the-government-and-the-constitution/constitutional-reform.
13. Korniienko, M., Koval, M., & Pavliutin, Y. (2024). Development of administrative proceedings in the context of economic globalisation. Baltic Journal of Economic Studies, 10(1), 136–144. https://doi.org/10.30525/2256-0742/2024-10-1-136-144.
14. López-Ayllón, S., García, A., & Fierro, A. E. (2015). A comparative-empirical analysis of administrative courts in Mexico. Mexican Law Review, 7(2). Retrieved from https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-05782015000100001.
15. Nason, S. (2017). Administrative justice in Wales: A new egalitarianism? Journal of Social Welfare and Family Law, 39(1), 115–135. DOI : https://doi.org/10.1080/09649069.2016.1272793.
16. Rastorhuiev, O., Makushev, P., Pukhtetska, A., Hridochkin, A., & Smaznova, I. (2021). Protection of human rights and freedoms in the administrative proceedings of the European Union. Hasanuddin Law Review, 7(3), 210-225. DOI : https://doi.org/10.20956/halrev.v7i3.3215.
17. Reshota, V. (2023). European standards of administrative justice. Visnyk of the Lviv University. Series Law, 77, 203-212. DOI : https://doi.org/10.30970/vla.2023.77.203.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vla.2024.79.153
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.