ПОНЯТТЯ ПОСТІЙНОГО ПРЕДСТАВНИЦТВА У ПОДАТКОВОМУ ПРАВІ УКРАЇНИ
Анотація
Розглянуто концепцію постійного представництва нерезидента в податковому законодавстві України. Визначено основні ознаки такого представництва, серед яких важливою є фіксованість та чітко визначене місце здійснення господарської діяльності на території країни з метою отримання прибутку. Аналіз правових позицій Верховного суду дозволив дійти висновку, що постійне представництво характеризується тотожністю видів діяльності нерезидента та представництва, спрямованістю на отримання доходу та наданням послуг третім особам.
Зазначено, що відсутність постійного представництва стосується діяльності підготовчого чи допоміжного характеру щодо діяльності нерезидента, яка не має на меті одержання прибутку самим нерезидентом. Зокрема, в контексті Податкового кодексу України, від 16.01.2020 р. № 466-IX, уточнено перелік видів діяльності, які не вважаються постійним представництвом за умови, що вони мають підготовчий або допоміжний характер для нерезидента. Пропонується уточнення формулювань для уникнення можливих спірних ситуацій на практиці.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
1. Pro zakhody schodo protydii zmenshenniu podatkovoi bazy i peremischenniu prybutkiv za kordon : Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 26.04.2016 r. ‡‚ 180/2016. Retrieved from https://-zakon.rada.gov.ua/laws/show/180/2016#Text (data zvernennia: 12.03.2024).
2. OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development). Action Plan on Base Erosion and Profit Shifting. Paris : OECD Publishing, 2013. 40 p. Retrieved from https://www.oecd.org/ctp/BEPSActionPlan.pdf.
3. Bahatostoronnia konventsiia pro vykonannia zakhodiv, iaki stosuiut'sia uhod pro opodatkuvannia, z metoiu protydii rozmyvanniu bazy opodatkuvannia ta vyvedenniu prybutku z-pid opodatkuvannia : Konventsiia vid 24.11.2016 r. Retrieved from https://zakon.-rada.gov.ua/laws/show/376_001-16#Text (data zvernennia: 12.03.2024).
4. Podatkovyj kodeks Ukrainy : Kodeks Ukrainy vid 02.12.2010 r. ‡‚ 2755-VI : stanom na 1 berez. 2024 r. Retrieved from https: //zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text (data zvernennia: 14.03.2024).
5. Pro vnesennia zmin do Podatkovoho kodeksu Ukrainy schodo vdoskonalennia administruvannia podatkiv, usunennia tekhnichnykh ta lohichnykh neuzghodzhenostej u podatkovomu zakonodavstvi : Zakon vid 16.01.2020 r. ‡‚ 466-IX. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/466-20#Text (data zvernennia: 12.03.2024).
6. Shenhel', A. (2019). Tlumachennia kontseptsii postijnoho predstavnytstva nerezydenta v Ukraini: ohliad sudovoi praktyky. Naukovyj visnyk publichnoho ta pryvatnoho prava, T. 2, ‡‚ 1, 124.129.
7. Transfertne tsinoutvorennia: suchasnyj stan ta problemy pravozastosuvannia : monohrafiia / A. M. Kotenko ta in. ; red. A. M. Kotenko. Kharkiv : Pravo, 2021.
8. Taslits'kyj, H. Zovnishn'oekonomichna diial'nist' nerezydentiv ta ikh postijnykh predstavnytstv v Ukraini. Yurydychna hazeta online. Retrieved from https://yur-gazeta.com/-dumka-eksperta/zovnishnoekonomichna-diyalnist-nerezidentiv-ta-yih-postiynih-predstavnictv-v-ukrayini.html (data zvernennia: 12.03.2024).
9. Karpova, V. Postijni predstavnytstva nerezydenta: podatkovyj status. Bukhhalter&Zakon. Retrieved from https://bz.ligazakon.ua/ua/magazine_article/BZ011426 (data zvernennia: 12.03.2024).
10. Broiakov, S. (2021). Novi kryterii postijnykh predstavnytstv: otsinochni poniattia vs pravova vyznachenist'. Suchasni tendentsii rozvytku zakonodavstva Ukrainy v konteksti provedennia derzhavnykh reform : materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf., m. Chernivtsi, 4 berez, 44.49.
11. Skaar, A. A. (2020). Permanent Establishment: Erosion of a Tax Treaty Principle. Kluwer Law International.
12. Barbier, „R. (2016). The permanent establishment in a post BEPS world. Tilburg : Tilburg University. Retrieved from http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=141895 (date of access: 12.03.2024).
13. Jamro.y, M., Janiszewska, M. (2021). Permanent establishment as a foreign direct investment in Poland: identification of tax barriers in the context of new tax development. International Journal of Management and Economics, Vol. 57, No. 2, 177.193. URL: https://doi.org/-10.2478/ijme-2021-0011 (date of access: 12.03.2024).
14. Dhuldhoya, V. (2018). The Future of the Permanent Establishment Concept. Bulletin for International Taxation, Vol. 72, No. 4a/Special Iss. Retrieved from https://doi.org/10.594-03/q53pbj (date of access: 12.03.2024).
15. Martin Jimenez, A. J. (2016). The Spanish Position on the Concept of a Permanent Establishment: Anticipating BEPS, beyond BEPS or Simply a Wrong Interpretation of Article 5 of the OECD Model? Bulletin for International Taxation, Vol. 70, No. 8. Retrieved from https://doi.org/10.59403/23c6hgg (date of access: 14.03.2024).
16. Eisenbeiss, J. (2016). BEPS Action 7: Evaluation of the Agency Permanent Establishment. Intertax, Vol. 44, Iss. 6/7, 481.502. Retrieved from https://doi.org/10.54648/taxi2016039 (date of access: 14.03.2024).
17. Model Tax Convention on Income and on Capital: Condensed Version 2017. OECD, 2017. Retrieved from https://doi.org/10.1787/mtc_cond-2017-en (date of access: 14.03.2024).
18. Postanova Verkhovnoho sudu Ukraina vid 15.03.2016 r. u spravi ‡‚826/14127/14. Retrieved from https://reyestr.court.gov.ua/Review/57312210 (data zvernennia: 12.03.2024).
19. Postanova Kasatsijnoho administratyvnoho sudu u skladi Verkhovnoho sudu vid 24.05.2019 r. u spravi ‡‚ 826/3191/13-a. Retrieved from https://reyestr.court.gov.ua/Review/81981690 (data zvernennia: 12.03.2024).
20. Postanova Kasatsijnoho administratyvnoho sudu u skladi Verkhovnoho sudu vid 16.03.2020 r. u spravi ‡‚ 826/7675/18. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/88360094 (data zvernennia: 12.03.2024).
21. Postanova Kasatsijnoho administratyvnoho sudu u skladi Verkhovnoho sudu vid 17.10.2019 r. u spravi ‡‚ 2a-16434/12/2670. Retrieved from https://reyestr.court.gov.ua/Review/85153986 (data zvernennia: 12.03.2024).
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vla.2024.78.159
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.