АВТОРСЬКЕ ПРАВО У ЦИФРОВУ ЕПОХУ: ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ І ЗМІНИ

Leonid Tarasenko

Анотація


Подано правовий аналіз тенденцій розвитку авторського права у цифрову епоху. Проаналізовано виклики, які стоять перед авторським правом в умовах сьогодення. Доведено, що правове регулювання відносин щодо використання об’єктів інтелектуальної власності у цифровому середовищі є недосконалим, оскільки законодавство у цій сфері об’єктивно не встигає за стрімким розвитком технологій. Обґрунтовано, що вдосконалення правового регулювання авторських правовідносин відбувається із врахуванням тенденцій розвитку права інтелектуальної власності. Визначено тенденції розвитку авторського права, зумовлені цифровими технологіями, які формуватимуть відповідне правове регу­лювання, до яких належать: перевага цифрової форми існування об’єктів авторського права; існування виключно цифрових об’єктів авторського права (зокрема, комп’ютерна програма), а також об’єктів, які існують майже завжди у цифровій формі (бази даних, аудіовізуальні твори, фотографії та ін.), створення більшості об’єктів авторського права у цифровій формі з подальшою можливістю переведення у паперову або іншу форму вираження; можливість швидкого оцифрування об’єктів авторського права та ін. Вста­новлено, що цифрове середовище зумовлює створення нових об’єктів авторського права, правовий режим яких не до кінця визначений (відеогра, мультимедіа). Доведено, що цифрові об’єкти авторського права (такі як комп’ютерні програми, бази даних тощо) потребують визначеності правового режиму, що можна досягнути шляхом прийняття належного законодавчого регулювання. Встановлено, що існування об’єктів авторського права у цифровій формі змінює можливості автора, інших осіб щодо використання таких об’єктів, а саме щодо зберігання, відтворення та модифікації. Доведено, що оцифруванню можуть підлягати майже всі об’єкти авторського права; оцифрування є формою вико­ристання твору та повинно здійснюватися за згодою суб’єкта авторського права, який володіє майновими авторськими правами, крім випадків вільного використання твору, які передбачені законом. Встановлено, що у зв’язку з можливим безконтрольним поширенням цифрових (та оцифрованих) об’єктів авторського права у цифровому середовищі, було розроблено процедуру процедури «take down notice». Обґрунтовано, що тенденцією роз­витку авторського права є збільшення вагомості принципу дотримання балансу інте­ресів авторів і громадськості (приватних і публічних інтересів), зокрема, правовласник не пови­нен створювати невиправдані перешкоди для користування об’єктами авторського права, які містяться в цифровій формі. Встановлено, що іншою тенденцією розвитку авторського права є необхідність посилення міжнародної співпраці щодо прийняття міждержавних, міжнародних актів, які визначатимуть особливості правової охорони об’єктів авторського права поза межами країни, в якій було створено ці об’єкти. Доведено, що боротьба з піратством у цифровому середовищі набуває нових форм протидії, при цьому основне місце відводиться технічним засобам захисту та можливостям відстежувати порушників і виявляти їх. Обґрунтовано, що авторське право у своєму розвитку повинно врахувати значне поширення так званих «вільних публічних ліцензій», які широко застосовуються в Інтернет-середовищі (Creative Commons, general public license та інші). Відзначено значне зростання ролі штучного інтелекту (artificial intelligence) як творця об’єктів авторського права, щодо якого виникає його правосуб’єктності.


Ключові слова


інтелектуальна власність, цифрові об’єкти, майнові права автора, комп’ютерна програма, Інтернет

Повний текст:

PDF

Посилання


Bojko, I. J. (2021). Tendentsii rozvytku prava intelektual'noi vlasnosti Ukrainy v konteksti Uhody pro Asotsiatsiiu. Prykarpats'kyj iurydychnyj visnyk, № 5, 22–25.

Bocharova, N. V. (2013). Suchasni tendentsii rozvytku zakonodavstva krain Yevropejs'koho Soiuzu v haluzi avtors'koho prava. Porivnial'no-analitychne pravo, № 3–1, 109–112.

Vaschynets', I. I. (2006). Tsyvil'no-pravova okhorona avtors'kykh prav v umovakh rozvytku informatsijnykh tekhnolohij. Kyiv, 20.

Videohra: zakhyst avtors'kykh prav (2021). Retrieved from https://unite.com.ua/patent-avtorske-pravo-na-personazh-dyzajn-misczevosti-mista-virtualnogo-svitu-videogry/

Datochnyj, A., & Duchak, B. (2018). Ideia vs vyrazhennia u videoihrakh: de mezha kopiiuvannia? Yurydychna hazeta, № 27–28, 629–630.

Zerov, K. O. (2021). Ohliad teoretychnykh pidkhodiv schodo pravovoi okhorony ob'iektiv, zghenerovanykh systemamy shtuchnoho intelektu u sferi avtors'koho prava i sumizhnykh prav. Teoriia i praktyka intelektual'noi vlasnosti, № 6, 25–37.

Zerov, K. O. (2018). Osoblyvosti zakhystu avtors'kykh prav na tvory, rozmischeni v merezhi Internet. Kyiv: Interservis, 220.

Kapitsa, Yu. M. (2012). Rozvytok avtors'koho prava i sumizhnykh prav v Yevropejs'komu Soiuzi. Visnyk Kyivs'koho natsional'noho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Mizhnarodni vidnosyny, № 38–39, 108–111.

Kapitsa, Yu. M. (2021). Teksty, muzyka, zobrazhennia, scho stvoriuiut'sia shtuchnym intelektom: do vyznachennia modeli pravovoi okhorony. Informatsiia i pravo, № 1 (36), 45‒54.

Krojtor, V. A. & Sadykova, Ya. M. (2022). Zbalansovanist' interesiv iak pryntsyp suchasnoho pravovoho rehuliuvannia vidnosyn u sferi intelektual'noi vlasnosti. Yurydychnyj naukovyj elektronnyj zhurnal, № 1, 100–102.

Majdanyk, L. R. (2022). NFT: pryvatnopravovyj pohliad cherez zv'iazok z avtors'kym pravom. Teoriia i praktyka intelektual'noi vlasnosti, № 1, 16–27.

Mamchur, L. (2011). Rozmischennia tvoru v merezhi Internet iak sposib joho vykorystannia. Teoriia i praktyka intelektual'noi vlasnosti, № 3, 34–40.

Nekit, K. H. (2021). Pravo pryvatnoi vlasnosti v informatsijnomu suspil'stvi: teoriia i praktyka: monohrafiia. Odesa, Hel'vetyka, 554.

Savych, S. S. (2015). Avtors'ke pravo u tsyfrovomu seredovyschi: problema monopolii pravovlasnyka ta zabezpechennia umov vil'noho vykorystannia tvoriv. Biuleten' Ministerstva Yustytsii Ukrainy, № 1, 86–92.

Tarasenko, L. L. (2022). NFT – novitnij tsyfrovyj ob'iekt avtors'koho prava chy forma vyrazhennia tvoru. Teoriia i praktyka intelektual'noi vlasnosti, № 2, 90–97.

Tarasenko, L. L. (2019). Ob'iekty avtors'koho prava u tsyfrovomu seredovyschi. Visnyk L'vivs'koho Universytetu. Seriia Yurydychna, № 68, 231–239.

Tarasenko, L. L. (2020). Pravo na dostup do Internetu. Visnyk L'vivs'koho Universytetu. Seriia Yurydychna, № 71, 53–61.

Kharytonov, Ye. O. & Kharytonova, O. I. (2017). Informatsijni tekhnolohii ta avtors'ke pravo. Visnyk Pivdennoho rehional'noho tsentru Natsional'noi akademii pravovykh nauk Ukrainy, № 10, 119–127.

Gong, T., Fan, Z., Popovic, S., & Wang, G. (2022). Copyright protection of live esports broadcast undr China's new Copyright Law. Technology in Society, 71, 102–123.

Graham J. H. Smith, (2007). Internet Law and Regulation. Sweet & Maxwell, 1296.

Mezei, Pťer (2022). Copyright exhaustion. Cambridge University Press, 254.

Sarode, R. P., & Bhalla S. (2022). Supporting Digital Rights and Copyright in Online eBook Stores Using Blockchain. In New Trends in Intelligent Software Methodologies. Tools and Techniques, IOS Press,163–170.

Simon Stokes (2014). Digital Copyright: Law and Practice. Bloomsbury Publishing, 310.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vla.2022.75.061

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.